بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از بی رمق ترین و بدترین روز هایی که بر صنعت هتلداری گذشت زمانی بود که بیماری کرونا بر دنیا سایه افکنده بود اما این روز ها تب گرانی چنان بر گردشگری و این صنعت سایه انداخته که هم چون روز های نزول کرونا مردم عادی را از رفتن به سفر […]

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از بی رمق ترین و بدترین روز هایی که بر صنعت هتلداری گذشت زمانی بود که بیماری کرونا بر دنیا سایه افکنده بود اما این روز ها تب گرانی چنان بر گردشگری و این صنعت سایه انداخته که هم چون روز های نزول کرونا مردم عادی را از رفتن به سفر باز می دارد!

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ قیمت اقامت در هتل ها به گونه ای سر به فلک گذاشته که گویی قرار است انتقام بی رونقی این صنعت را پس از پایان دوره کرونا از گردشگران باز پس بگیرند!

با وجود اینکه نرخ اقامت در هتل های شهر های مختلف به رقم های ۳ تا ۲۵ میلیون تومان بابت یک شب خواب متغیر است اما آمار و ارقام حاکی از آنست که نسبت به سال گذشته شاهد رشد غیر منطقی قیمت ها و از طرف دیگر سردرگمی گردشگران در آستانه فرا رسیدن سفر های نوروزی هستیم.

سفرهای میلیونی

نگاهی به درگاه های رسمی رزرو هتل ها نشان می دهد که نرخ یک شب اقامت در هتل های سه ستاره در این شهر مذهبی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز و به تناسب برخورداری هتل ها از ستاره های بیشتر لذا نرخ اتاق لوکس و ملقب به «پنت هوس» به مرز ۱۵ میلیون تومان به ازای هر شب رسیده است.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ بررسی قیمت ها نشان می دهد که نرخ هتل ها و مراکز اقامتی در این کلانشهر از سال گذشته تاکنون به صورت محسوس افزون بر ۴۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

تفاوت هزینه سفر معمولی با لاکچری به مشهد مقدس| گذر گردشگران به دباغ خانه افتاد

این در حالی است که مشهد مقدس در مقایسه با سایر شهر های کشور پائین ترین نرخ اقامت را در اختیار دارد و لذا بررسی خبرنگار ما نشان می دهد که قیمت رزرو یک «سوئیت رویال» در هتل های جزیره کیش در حال حاضر در درگاه های رسمی رزرواسیون به قیمت های ۳۸ میلیون تومان به ازای هر شب رسیده است.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ گذشته از نرخ اقامت که در مشهد به صورت رسمی سر به فلک گذاشته است نرخ حمل و نقل نیز خود به مشکل اساسی برای گردشگران تبدیل شده است زیرا در صورت برخورداری از شانس زائران شاید بتوانند بلیت های ۳۰۰ هزار تومانی قطار دسترسی پیدا کنند و الا مجبورند با خریداری بلیت قطار با نرخ های ۷۰۰ هزار تومانی با هزینه سنگین تری مواجه شوند که این هزینه برای سفر یک خانواده چهار نفره به صورت رفت و برگشت به میزان ۶ میلیون تومان خواهد بود.

چناچه یک خانواده ۴ نفره تصمیم بگیرد که فقط به مدت ۳ روز در مشهد مقدس اقامت داشته باشد حدود ۵ میلیون تومان هزینه بلیت قطار به انضمام سه شب اقامت در هتل ۳ ستاره به میزان ۵ میلیون تومان در مجموع ۱۰ میلیون تومان هزینه متحمل خواهد شد.

حال اگر بخواهیم هزینه هر نفر به ازای صرف صبحانه، نهار و شام در همان هتل ۳ ستاره و یا خریداری از کترینگ های غذا را محاسبه کنیم روزانه برای این خانواده به میزان ۲ میلیون تومان و برای سه روز اقامت حدود ۶ میلیون تومان هزینه اضافی خواهد داشت.

به عبارتی محاسبات ما آن هم با در نظر گرفتن حداقل ها و کمترین امکانات حدود ۱۶ میلیون تومان است که حال باید هزینه حمل و نقل درون شهری؛ خرید بلیط اماکن گردشگری و هم چنین سوغات را در کنار آن اضافه کرد که این رقم را به بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان برای این خانواده ۴ نفره خواهد رسید.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ این در حالی است که خانواده های مرفه برای استفاده از هتل های ۵ ستاره با امکانات لوکس هزینه های قابل توجهی باید پرداخت کنند به عبارتی یک خانواده ۴ نفره حدود ۱۲ میلیون تومان بابت بلیت هواپیما و مبلغ ۴۵ میلیون تومان بابت اقامت در سوئیت رویال یکی از هتل های ۵ ستاره متقبل می شود که با افزودن هزینه نهار و شام در این هتل ها به میزان ۱۲ میلیون تومان برای سه روز اقامت در بهترین وضعیت می بایست حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه کند که با احتساب سایر هزینه های جانبی مانند سوغات احتمال این رقم به مرز ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

هزینه های سرسام آور هتلداری

رئیس انجمن هتلداران خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت هتل ها به بازار می گوید: متاسفانه افزیش نرخ خدمات هتل ها هنوز با نرخ تورم و افزایشی که در خدمات و کالا ها اتفاق افتاده برابری نمی کند و هتلداران با قیمت های کمتری نسبت به ارایه خدمات به زائران و گردشگران در حال ارایه خدمت هستند.

محمود مادرشاهیان با اشاره به این موضوع که هتلداران به هیچ وجه از افزایش قیمت ها دل خوش نیستند ادامه می دهد: اگر هزینه‌های سربار واحدهای اقامتی در مشهد کاهش یابد، بی‌شک سبب کاهش هزینه اقامت زائران در مشهد می‌شود.

وی اذعان می کند: هتل‌های خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ نه تنها افزایش قیمت نداشتند بلکه حتی ۳۰ تا ۴۰‌درصد تخفیف ویژه برای رفاه گردشگران زیارتی به این شهر داشتیم با این حال طبق دستورالعمل وزارت گردشگری بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد افزایش در نوروز در نظر گرفته‌ایم.

رئیس انجمن هتلداران خراسان رضوی: با ورود هر زائر به مشهد ۱۸۰ شغل مرتبط با صنعت گردشگری درگیر می شود از این رو باید توجه بیشتری به این صنعت شود زیرا اقتصاد شهر هایی مانند مشهد مقدس بر پایه گردشگری است و لذا اگر ما شاهد بی رونقی این صنعت باشیم اشتغال نیز صدمه خواهد دید

وی اذعان می کند: در حال حاضر تعداد ۲۶۵ هتل در استان خراسان رضوی است که عمده این هتل‌ها فعال و در حال کار هستند و فقط تعداد ۲۱ هتل تعطیل داریم لذا مجموع ظرفیت تعداد تخت هتل‌ها در پیک پذیرش به حدود ۶۵ هزار تخت می‌رسد و آماده پذیرایی و خدمت رسانی به زائران و میهمانان نوروزی هستیم.

وی به نرخ‌ هتل ها در نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرده و می گوید: در آذرماه امسال طبق روال سال‌های گذشته نرخنامه جدید هتل‌ها بر اساس ابلاغ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده که افزایش حداقلی و حدود ۲۵ درصدی داشته است.

تفاوت هزینه سفر معمولی با لاکچری به مشهد مقدس| گذر گردشگران به دباغ خانه افتاد

وی بیان می کند: هتل‌های پنج ستاره علاوه بر این درصد اعلام شده هم چنین به میزان ۹‌درصد افزایش افزوده خواهند داشت که این موضوع شامل سایر هتل‌ها نمی‌شود.

رئیس انجمن هتلداران می‌گوید: این در حالی است که هتل های استان خراسان رضوی در مقایسه با سایر هتل ها در استان های دیگر با بیشترین امکانات و سطح خدمات اما ارزان‌تربوده و نرخ کمتری از زائران دریافت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نرخ هتل ها را کاهش داد به ما می گوید: دولت می تواند با اجرای طرح های تشویقی و یا اختصاص یارانه به گردشگران و یا تخفیف در عوارضی که از هتل ها دریافت می کند در بهبود قیمت ها کمک حال این صنعت باشد.

مادر شاهیان اذعان می کند: به طور مثال اگر دولت هزینه های شهرداری، مالیات، بیمه و یا سایر حقوقی را که از این صنعت دریافت می کند کاهش دهد و یا تخفیف و تشویق برای آن در نظر بگیرد به طور ناخودآگار و حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه اقامت را می توان کاهش داد اما واقعیت ایسنت که در حال حاضر هزینه های هتلداران با وجود این قیمت ها همخوانی ندارد.

وی بیان می کند: موضوع هتل ها و صنعت هتلداری تنها در برخی از مواقع سال مانند عید نوروز و تابستان برجسته شده و زیر ذره بین قرار می گیرد و لذا هیچ شخصی به این موضوع توجه ندارد که در فصولی مانند زمستان و یا مواقعی که با کمبود میهمان روبرو هستیم این هتل ها با این تعداد پرسنل و هزینه چگونه باید مخارج خود را تامین کنند؟

رئیس انجمن هتلداران بیان می کند: چندی پیش واحدهای اقامتی مشهد در فصل غیرپیک با نرخ‌های کمتری واحدهای خود را در اختیار زائران قرار دادند لذا همین اقدام سبب شد تا میزان ضریب اشغال هتل‌ها در شهر افزایش درخورتوجهی پیدا کند از همین رو نتیجه می گیریم که هرچه به سمت کاهش هزینه‌های اسکان زائران برویم، رشد اقتصادی مشهد شتاب می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با ورود هر زائر به مشهد ۱۸۰ شغل مرتبط با این صنعت درگیر است به ما می گوید: از این رو باید توجه بیشتری به این صنعت شود زیرا اقتصاد شهر هایی مانند مشهد مقدس بر پایه گردشگری است و لذا اگر ما شاهد بی رونقی این صنعت باشیم اشتغال نیز صدمه خواهد دید.

مادر شاهیان تاکید می کند: تمامی هتل‌ها، واحدهای اقامتی اعم از هتل، مهمانپذیر و مسافرخانه‌ باید نرخ‌نامه‌شان را در دید عموم قرار دهند و هیچ واحدی نباید بدون نرخ باشد لذا اگر واحدی نرخ‌نامه را در دید مسافر قرار ندهد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد و نمی‌گذاریم حقی از زائر زایل شود.

کمبود پرواز هم چنان درد سر ساز است

به گفته رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی هتلداران به دلیل افزایش بی رویه قیمت‌ها و حامل‌های انرژی و حقوق دستمزد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ضمن اینکه کاهش توان اقتصادی مردم سبب شده که توان اقتصادی برای اقامت در هتل‌ها کاهش پیدا کند و این موضوع بر درصداشغال هتل‌ها اثر گذار است.

مادر شاهیان: متاسفانه هنوز امکانات حمل و نقل و به ویژه تعداد پرواز و نحوه تهیه بلیت سفر به مشهد مقدس با مشکل جدی رو به رو است و این موضوع در کاهش درصد اشغال هتل‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است

مادر شاهیان اذعان می کند: متاسفانه هنوز امکانات حمل و نقل و به ویژه تعداد پرواز و نحوه تهیه بلیت سفر به مشهد مقدس با مشکل جدی رو به رو است و این موضوع در کاهش درصد اشغال هتل‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است.

تفاوت هزینه سفر معمولی با لاکچری به مشهد مقدس| گذر گردشگران به دباغ خانه افتاد

این فعال در حوزه گردشگری یادآور می‌شود:مجموع این عوامل سبب شده که فعالیت اقتصادی برای هتل‌ها با دشواری بسیار زیادی همراه باشد حال در چنین شرایطی بخش دولتی هم علیرغم تاکید قانون در ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر ممنوعیت ایجاد و اداره هر گونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع رفاهی وارد حوزه شده و بدون اینکه نگرانی‌ای از هزینه‌ها یا پرداخت های مالیاتی داشته باشد به رقابت ناسالم با بخش خصوصی می‌پردازد.

وی به این موضوع اشاره دارد که در عین حال و با وجود تمام ناهمواری‌های این راه، سرمایه گذاران این صنعت با علاقه‌ای که به خدمتگذاری به زائرین امام رضا (ع) دارند به فعالیت ادامه می‌دهند و لذا در حال حاضر بیشترین تعداد واحدهای اقامتی کل کشور در شهرمقدس مشهد ساخته شده است و با هر نوع سلیقه و هر نوع توان اقتصادی امکان خدمت رسانی به زائران فراهم شده است.

وعده های دولتمردان

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار؛ سفر ارزان و با نگاه زیارت آسان برای سفر به مشهد مقدس یکی از شعارهایی است که برای مسئولان حکم دغدغه داشته لذا در طول سال‌های گذشته تمام مسئولانی که وارد سازمان میراث فرهنگی شدند طرح‌های مختلفی را پیرامون آن ارائه کردند که تاکنون فرجامی نداشته است.

تاکنون باوجود ارائه طرح‌های مختلف ازجمله طرح تقسیط هزینه‌های سفر، بنزین مسافرتی، سفر کارت ملی و یارانه سفر اتفاق کاربردی در این زمینه رخ نداده است.

یکی از مهم‌ترین وظایفی که دولت‌ها بر عهده‌ دارند،حوزه گردشگری است، ولی متأسفانه این حوزه در دولت‌های گذشته کنار گذاشته‌شده و در این سال‌ها از جانب دولت‌مردان اقدامی عملی در جهت تسهیل مسافرت برای خانواده‌ها صورت نگرفته است.

حال با توجه به گرانی‌های اخیر و هزینه‌های بالای مسافرت برای خانواده‌ها، بیشترین صدمه را حوزه گردشگری متحمل می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها تمایلی برای رفتن برای مسافرت ندارند و از جهت دیگر هزینه‌های سنگین، آن‌ها را از رفتن به مسافرت منصرف می‌کند.

باروی کار آمدن دولت سیزدهم وعده‌های سفر ارزان به شکل دیگری جلوه پیدا کرد.نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان‌های مختلف در شهر شیراز ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ و سخنان وزیر جدید گردشگری اگرچه روزنه‌ای از امید در دل ایرانیان برای تحقق سفر ارزان ایجاد کرد اما هنوز تا پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ دستاوردی برای مسافران نداشته است.

در این نشست عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل ویدئوکنفرانس حضور داشت و بارها تأکید کرد: باید بسته‌های سفر ارزان تهیه شوند، شعاری که همواره در دولت قبلی تکرار می‌شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی تأکید کرد تا برنامه سفر ارزان را برای اقشار کم‌درآمد، طراحی کند زیرا سفر و شادی حق همه مردم است و سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است.

جالب اینجاست این وزیر حتی در خردادماه سال گذشته پا را از سفرهای ارزان داخلی هم فراتر گذاشت و اظهار کرد:«طی مذاکرات متقابل با دولت تاجیکستان در بحث گردشگری ارزان‌قیمت لذا رئیس‌جمهور کشور تاجیکستان نسبت به این مهم علاقه نشان دادند لذا ما گردشگری زمینی و مسافرت از ایران به سمت تاجیکستان را دنبال می‌کنیم»!

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار