بازار؛ گروه صنعت: صنایع مختلف از جمله صنایع تجهیزات و ماشین آلات و همچنین صنایع فلزی در حوزه کاری خود با چالش ها و موانع بسیاری مواجه هستند به طوری که غالب فعالان این بخش ها در بحث تامین مواد اولیه خود مشکلاتی دارند. به خصوص اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز باید از […]

بازار؛ گروه صنعت: صنایع مختلف از جمله صنایع تجهیزات و ماشین آلات و همچنین صنایع فلزی در حوزه کاری خود با چالش ها و موانع بسیاری مواجه هستند به طوری که غالب فعالان این بخش ها در بحث تامین مواد اولیه خود مشکلاتی دارند. به خصوص اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز باید از بازارهای خارجی وارد شود و این خود پروسه ای زمانبر و با مشکلات بسیار است. کامران رمضانی رئیس هیات مدیره یک شرکت فعال در حوزه ساخت «تسمه های صنعتی، نقاله، انتقال نیرو برای کلیه صنایع از قبیل فولاد مبارکه، صنایع غذایی، صنایع چوب و صنایع نساجی» است که مانند بسیاری دیگر، در این خصوص با چالش واردات مواجه است. در واقع او می گوید بخشی از مواد اولیه مورد نیاز ما به صورت وارداتی است که از هند، چین و کره جنوبی می آوریم و بخشی هم در کارخانه خود تولید می کنیم. با این وجود فرایند واردات تبدیل به یک معضل شده است.

تعلل در تخصیص ارز و تغییر دائمی تعرفه ها تامین مواد اولیه خارجی را تبدیل به معضل کرده است

این تولید کننده در گفتگو با بازار می گوید: الان واردات تبدیل به معضل شده و اخیرا به دلیل بحث تعلل در تخصیص ارز و همچنین به دلیل مسائل گمرکی که دائما تعرفه ها عوض می شود واردات بسیار سخت شده است.

محصولاتی که در حوزه خلیج فارس قابل رقابت است

رمضانی در خصوص سرمایه گذاری در حوزه ماشین الات این بخش نیز می گوید: سرمایه گذاری های مختلفی صوت گرفته است و مجموعه ما نیز در این حوزه سرمایه گذاری کرده و کلیه ماشین الات را از اروپا و با کیفیت بالا آورده ایم در حالی که دیگر رقبای ما در داخل غالبا با دست کار می کنند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که تولیدات شما با کدام کشورها قابل رقابت است، می گوید: اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم بیشتر با کشورهای همسایه مثل ترکیه، عراق، و کشورهای شمالی ایران همچون تاجیکستان، ازبکستان و همچنین ارمنستان قابل رقابت است و کالای ما نسبت به تولیدات این مناطق برتر و قوی تر است.

او افزود: با این وجود اگر بخواهیم نسبت به کشورهای اروپا مقایسه داشته باشیم باید گفت که قابل رقابت نیست. چون آنها از تکنولوژی های قوی تری برخوردار هستند، قدیمی تر از ما هستند و به اصلاح صاحب این صنعت هستند. با این وجود در حوزه خلیج فارس تقریبا حرف اول را در حوزه تولید انواع تسمه های صنعتی و نقاله می زنیم.

کاهش قیمت دلار چگونه فروش کالاهای تولیدی را سخت تر می کند؟

این تولید کننده همچنین در خصوص نوسانات قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی می گوید: نوسان بسیار بالا است چون وابستگی کار ما به دلار است و هر چقدر دلار نوسان داشته باشد به همان نسبت قیمت ها هم تغییر می کند. جالب اینجا است که غالبا فکر می کنند با بالا رفتن نرخ دلار ما به چالش بر می خوریم در حالی که وقتی دلار پایین می آید چالش ما بیشتر است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر چون جنس و مواد اولیه ای را قبلا با دلار گرانتر خریده ایم وقتی قیمت دلار کاهشی می شود هر چقدر سعی کنیم به مشتری بگوییم با دلار نرخ بالاتری وارد کرده ایم به همین دلیل محصول تولیدی گرانتر است قبول نمی کنند. به همین دلیل گاهی حتی مجبور می شویم دست نگه داریم تا مجددا دلار بالا برود و بتوانیم جنس را بفروشیم.

برتری بازاریابی فنی بر بازاریابی دیجیتال در بخش صنعت

این تولید کننده همچنین در خصوص روش های بازاریابی که در این صنف کاری جواب می دهد نیز می گوید: در این صنعت چندان بازاریابی دیجیتالی هنوز ترویج نیافته و بسیار کم است. چون افرادی که از ما خرید می کنند بخش بازرگانی و تدارکات کارخانجات و یا بخش فنی کارخانجات هستند که اکثرا یا تجهیزات الکتریکی در اختیار ندارند و یا تمایلی به جستجو ندارند.

او افزود: در واقع چون کالای ما یک کالای جنرال و عمومی نیست و لذا به صورت تخصصی و کاملا صنعتی است و باید به صورت رودرو با مشتری در تعامل بود و توضیح داد بر فرض تسمه در کجا و با چه حرارتی کار می کند، چقدر کشش دارد و هزاران مسائل دیگر که غالبا بازاریابی فنی است تا بازاریابی تجاری.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار