به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اسدالله بهزاد عصر یکشنبه همزمان با هفته قوه قضائیه و در نشست با محوریت جرایم رایانه‌ای در اردبیل اظهار کرد: جرایم رایانه‌ای شامل بخش‌های مختلفی است که در هر حوزه برای جرم مشهود مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: دسترسی غیرمجاز […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اسدالله بهزاد عصر یکشنبه همزمان با هفته قوه قضائیه و در نشست با محوریت جرایم رایانه‌ای در اردبیل اظهار کرد: جرایم رایانه‌ای شامل بخش‌های مختلفی است که در هر حوزه برای جرم مشهود مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: دسترسی غیرمجاز به داده‌های حفاظتی، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، جرایم شامل سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای و… از جمله جرم‌هایی است که برای آن مجازات‌هایی در قانون تعریف شده است.

رئیس شعبه سه تجدید نظر اردبیل مراقبت خانواده‌ها را از فرزندان در جلوگیری از ورود به وقوع این جرایم را یادآور شد و گفت: در بین این جرایم سرقت و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای شایع‌تر است و در کنار آن عده‌ای سعی می‌کنند با ارسال پیامک و یا رفتارهای مجرمانه دیگر در حوزه سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای ورود پیدا کرده و بسیاری از افراد را به دام بزه بیندازند.

بهزاد توجه به جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی را در قالب توهین، تهدید خانواده‌ها به انتشار عکس‌های خانوادگی یادآور شد و افزود: بیشترین جرایمی که در این حوزه شاهد هستیم مربوط به این بخش است و در کنار آن هتک حیثیت و نشر اکاذیب نیز بیشترین فراوانی پرونده‌های جرایم رایانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی اقتضای زندگی ماشینی و هوشمند را استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن شامل گوشی‌های هوشمند، استفاده از اینترنت و داده‌های الکترونیکی اعلام کرد و ادامه داد: در این بین توزیع سیم کارت دانش آموزی و یا راه اندازی شبکه شاد در ایام کرونا بر گستردگی گوشی هوشمند افزوده و زمینه بروز رفتارهای مجرمانه را فراهم کرده است.

بهزاد مراقبت بیشتر خانواده‌ها را در استفاده کودکان و نوجوانان از بستر فراهم شده فضای مجازی و الکترونیکی یادآور شد و خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای تشویق به فساد، فحشاء، خودکشی و استعمال مواد مخدر خود جرم است و نباید در این زمینه اعمال مجرمانه ای را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: متأسفانه برخی از نوجوانان نسبت به تبلیغ مواد مخدر به ویژه قرص‌های روان گردان در سایت‌ها و کانال‌ها اقدام می‌کنند که این اقدام غیراخلاقی و مجرمانه می‌تواند تبعات منفی برای آنها به همراه داشته باشد.

بهزاد ضرورت مراقبت و حفاظت خانواده‌ها را از فرزندانشان در استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یادآور شد و بیان کرد: هر چند شعبه سه، شعبه ویژه سرقت و جرایم رایانه‌ای است اما در کنار آن به سایر پرونده‌ها نیز رسیدگی می‌شود ولی عمدتاً با پرونده‌های مجرمانه رایانه‌ای روبه رو هستیم که از طریق دادسرا و یا شکایت مطرح شده به پلیس فتا به این شعبه ارجاع داده می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هموطنان در صورت مواجهه با تهدید و یا موارد اخاذی، کلاهبرداری و یا سوءاستفاده‌های دیگر مطرح شده در فضای مجازی می‌توانند شکایت خود را به پلیس فتا و یا مستقیم به دادسرا ارائه کرده تا پروسه رسیدگی و ارجاع آن به دادگاه بدوی، کیفری و در نهایت تجدید نظر را شاهد باشیم.

بهزاد تصریح کرد: باید نسبت به گم شدن کارت ملی و یا کارت بانکی خود حساس باشیم تا با اعلام مفقودی جلوی سوءاستفاده‌ها از این کارت‌ها گرفته شده و زمینه بروز بزه و آسیب اجتماعی را فراهم نکنیم.

رئیس شعبه سه تجدید نظر اردبیل به تنوع سایت‌ها و درگاه‌های راه اندازی شده با هدف ارائه خدمات به گروه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: نباید به سایت‌ها و شبکه‌ها و درگاه‌های غیرمجاز اعتماد کنیم چرا که بخشی از این سایت‌ها با ارسال تصاویری خاص فرزندان ما را به کارهای مجرمانه و گاه خودکشی ترغیب می‌کنند که اگر مراقب نباشیم آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر