معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تزریق واکسن کرونا بعد از تزریق به کادر بهداشت و درمان، جانبازان، بیماران خاص و پاکبان‌ها با اولویت سالخوردگی تزریق خواهد شد.

محمدرضا رضایی بنا اظهار کرد: در شش مرحله واکسن کرونا وارد استان اردبیل شده که این واکسن‌ها تولید کشورهای خارجی به ویژه روسی، چینی، هندی و کره‌ای بوده که با اثربخشی متفاوت وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه واکسن‌های متفاوت تزریقی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد اثربخشی دارد، تصریح کرد: هنوز تأثیرگذاری بیشتر هیچیک از واکسن‌ها به صراحت اعلام نشده ولی تمام تلاش ما بر این است تا در شرایط حساس کنونی با خرید واکسن به دور از نگاه انتخابی به کنترل بیماری کرونا کمک کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: همه واکسن‌ها با اعتماد و اطمینان کامل از سوی تولیدکنندگان و مسئولان کشورمان خریداری شده و در مراحل بعدی نیز قرار است واکسن‌های جدید وارد کشور شده و به تناسب سهمیه استان‌ها، به استان اردبیل نیز اختصاص پیدا کند.

رضایی بنا تزریق واکسن کرونا را در دو مرحله و با شرایط متفاوت دو هفته، چهار هفته تا ۱۲ هفته اعلام کرد و افزود: ما شرایط متفاوتی را در تزریق واکسن شاهد هستیم ولی آنچه که مسلم است دریافت‌کنندگان واکسن در مرحله اول باید از همان نوع در مرحله دوم نیز استفاده کرده و تزریق به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تاکنون کادر بهداشت و درمان، جانبازان شیمیایی، بیماران خاص، بیماران زمینه‌ای و پاکبانان در اولویت تزریق این واکسن بودند و در مراحل بعد نیز از گروه سنی ۸۰ سال به پایین تزریق واکسن کرونا در استان اردبیل انجام خواهد شد.

رضایی بنا اضافه کرد: در صورت افزایش واردات واکسن خارجی و تولید داخلی پیش‌بینی شده تا آخر تابستان واکسیناسیون عمومی انجام شود که البته این مراحل به ترتیب سن و برای افراد با بیماری زمینه‌ای انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: به هیچ وجه تزریق واکسن پولی نخواهد بود بلکه به صورت رایگان تمام مراحل تزریق واکسن انجام خواهد شد و ما سعی و تلاشمان بر این است تا در مراحل مختلف سهمیه اختصاص یافته به استان را برای گروه‌های سنی در نظر گرفته شده تزریق کنیم.

مرگ و میر کرونایی کودکان در حد صفر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به افزایش آمار بستری‌ها در چند هفته اخیر اشاره کرد و ادامه داد: برای اولین بار بعد از ۱۵ ماه رکورد تعداد بیماران بستری در استان اردبیل شکسته شد و فراتر از موج اول، دوم و سوم، ما در موج چهارم شاهد بستری شدن ۶۳۳ نفر بیمار کرونایی در استان بودیم.

رضایی بنا به پر شدن تخت‌های آی. سی.یو بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: به تناسب شرایط استان ما تخت‌ها را افزایش می‌دهیم اما در افزایش تخت آی. سی.یو با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم اما سعی و تلاشمان بر این است تا با استفاده از تجربه ماه‌های گذشته بتوانیم نواقصات را به حداقل برسانیم.

وی با رد شایعاتی مبنی بر وضعیت فاجعه‌بار در بیمارستان‌های استان اظهار کرد: به هیچ وجه وضعیت حادی را در بیمارستان‌ها جز افزایش بستری‌ها شاهد نیستیم و امیدواریم در روزهای آینده از تعداد بیماران بستری و فوتی که به دو رقمی رسیده، کاسته شود.

رضایی بنا تصریح کرد: ما موج چهارم را از اواخر سال گذشته پیش‌بینی می‌کردیم و برخی از عناصر و بی‌احتیاطی مردم دست به دست هم داد تا موج چهارم کرونا را در استان شاهد باشیم.

وی به شرایط متفاوت افراد در برخورد با این بیماری اشاره کرد و گفت: اولین عامل در پیشگیری از این بیماری ارتقا سیستم بدنی افراد است که البته برخی از افراد به صورت ژنتیکی و با داشتن بیماری زمینه‌ای مستعد گرفتاری در دام ویروس کرونا هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطر نشان کرد: در بررسی‌های ۱۵ ماه گذشته متوجه شدیم افرادی که با علائم تنفسی و درگیری ریه وارد بیمارستان می‌شوند بیشتر در معرض خطر کرونا و مرگ و میر آن هستند.

رضایی بنا تعداد کودکان بستری کرونایی را با تست مثبت ۱۵۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: بخشی از بیمارستان بوعلی برای بستری بیماران کرونایی کودک اختصاص یافته که خوشبختانه تعداد مرگ و میرها در گروه سنی کودکان در حد صفر بوده است.

وی به تمدید دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی در سطح کشور و استان اردبیل اشاره کرد و افزود: اگر مردم شرایط بهداشتی را رعایت نکنند، امکان تمدید در هفته‌های آینده برای اعمال محدودیت‌های کرونایی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : مهر