پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان -گروه استان‌ها؛ انسانی که توفیق پیدا می‌کند در حق مردم خیرخواهی کرده و از مشکل شأن گره گشایی کند، در حقیقت از جانب خدا برگزیده شده است تا واسطه‌ای باشد برای رسیدن الطاف الهی به دیگر بندگانش. خانم فریبا رامزی با این جمله صحبت‌هایش را درباره کار خیر و مؤسسه مددکاری […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان -گروه استان‌ها؛ انسانی که توفیق پیدا می‌کند در حق مردم خیرخواهی کرده و از مشکل شأن گره گشایی کند، در حقیقت از جانب خدا برگزیده شده است تا واسطه‌ای باشد برای رسیدن الطاف الهی به دیگر بندگانش. خانم فریبا رامزی با این جمله صحبت‌هایش را درباره کار خیر و مؤسسه مددکاری امیرالمومنین (ع) آغاز کرد.

تبلیغات اسلامی اردبیل با حضور در دفتر مؤسسه مددکاری امیرالمومنین (ع) اردبیل با بانوی خیر اردبیلی از اعضای این مؤسسه گفتگو کرده که در ادامه پای صحبت‌های شنیدنی وی می‌نشینیم.

*خودتون را به مخاطبان معرفی می‌کنید؟

فریبا رامزی هستم بازنشسته دانشگاه آزاده اسلامی واحد اردبیل با پست مدیر کل فرهنگی و اجتماعی و در امور خیریه به خدمت رسانی می‌پردازم.

*از چه سالی در قالب‌های مختلف اداری، فرهنگی و دینی در اجتماع فعالیت دارید؟

از سال ۶۰ در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی شرکت کردم که این فعالیت‌ها در قالب‌های مختلف از جمله نهضت سوادآموزی، دانشگاه آزاد، شورای حل اختلاف، نماینده دانشگاه در امور استانداری، فرمانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد نخبگان، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، جهاد دانشگاهی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه‌های سراسری، مسئول امور خواهران پنج استان آذر شرقی، غربی، زنجان، کردستان و اردبیل بود.

* از چه سالی به فکر فعالیت در مؤسسات خیریه افتادید که امروز یکی از بانوان خیر استان هستید؟

از سال ۷۹ فعالیت خود را به صورت رسمی در مؤسسات خیریه شروع کرده‌ام از جمله عضو هیئت مدیره مؤسسه مددکاری امیرالمومنین (ع)، رئیس مجمع خیرین مشارکت‌های بانوان استان اردبیل، مسئول مجمع خیرین دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، عضو هیئت مدیره مرکز توانبخشی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، نماینده دانشگاه در مرکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی و همکاری با مؤسسات میثاق، خانه شکوفه‌ها، ریحانه، خیرین مدرسه ساز است.

* وجود خصیصه نیکوکاری در یک شخص به چه عواملی بستگی دارد و آیا غیر از شما از آشنایان و فامیل در امر خیر فعالیت دارند؟

به نظر من نیکوکاری نه آموختنی است نه ارثی، بلکه بواسطه خداوند کار دلی و عشقی است آری برادرانم و شوهر خواهرم و برادرزاده‌ام نیز در امور خیریه با فعالیت‌های بنده همکاری می‌کنند.

* از نظر شما مهم‌ترین راهکار برای توسعه امر خیریه در جامعه چیست؟

برای اینکه حس نوع‌دوستی و کمک به نیازمندان را در مردم تقویت کنیم باید در تحقق این موارد از جمله؛ بالابردن سطح اعتقادات مردم، اعتماد سازی خیرین، تبلیغات و آشنایی با خیریه‌های منتخب، تشویق مردم برای پرداخت خمس و زکات و فطریه که از دستورات قرآن به مسلمانان است، آموزش و تشویق جوانان به این عرصه و برگزاری جشنواره و همایش‌ها برای حمایت از نیازمندان همت داشته باشیم.

* در رسیدگی به نیازمندان چه معیارهایی را دارید چه کسانی در اولویت هستند که مورد حمایت قرار گیرند؟

معیارهای بنده برای رسیدگی به نیازمندان، مسرور و شاد کردن دل نیازمندان است و اولویت اصلی در رسیدگی به نیازمندان، حمایت از ایتام، دانش آموزان، دانشجویان و بیماران نیازمند می‌باشد.

* شما در پاداش کارهای خیری که انجام می‌دهید از خداوند چه می‌خواهید؟

از خداوند متعال درخواست دارم توفیق بیشتری به بنده عنایت فرماید تا بتوانم ذره‌ای از مشکلات نیازمندان را برطرف کنم.

* نیکوکاری و امور خیریه چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

نیکوکاری و امور خیریه برای زندگی انسان مملو از خیر و برکت است و لذت آن قابل وصف نیست یعنی بهترین لحظات زندگیم لحظاتی است که یک کار خیر کوچکی انجام می‌دهم.

* در مدت فعالیت خود در امور خیریه تاکنون چند خانواده و افراد بی بضاعت را تحت پوشش قرار دادید؟

با توجه به اینکه بنده در چندین امور خیریه مشغول به کار هستم آمار دقیق نمی‌توانم بگویم ولی در مؤسسه مددکاری امیرالمومنین ۶۰۰ خانواده بی سرپرست (ایتام) تحت پوشش داریم و از زمان شروع کرونا ۹ دوره کمک مومنانه داشته‌ایم با تحت پوشش قرار دادن ۱۰۰ هزار خانواده توانستیم افراد بی بضاعت در مناطق و محلات حاشیه و کم برخوردار اردبیل و نیز برخی شهرستان‌های استان را مورد حمایت قرار دهیم.

* خاطره‌ای دلنشین از فعالیت خود در طول سال‌ها اگر دارید بفرمائید.

من در تمام این ایام با لبخندی که بر لبان ایتام و مادران سرپرست خانواده می بی نم بهترین خاطرات در قاب زندگیم ثبت می‌شود اما دو خاطره بیاد ماندنی دارم که یک روز شب عید غدیر خم برای دیدار با یکی از خانواده تحت پوشش مؤسسه مددکاری امیرالمومنین رفتم که این خانواده ۳ دختر و ۱ پسر با مادرشان زندگی می‌کردند که گفتم کارنامه تان را بیاورید دختر بزرگ کارنامه اش را آورد معدلش ۲۰ بود گفتم چه جایزه‌ای می‌خواهی که دفعه بعد برائت بیاورم، دختر بچه گفت من ۱۱ سال دارم ولی تا حالا چادر نماز نداشتم من چادر نماز می‌خواهم، من با این خواسته‌اش متأثر شدم چون چیزهای زیادی نیاز داشتند اما او چادر نماز خواست.

همچنین در یک روز در فصل زمستان با پسر خواهرم پهلوان کشتی «مرحوم میثم پورعلی» به یک خانواده بی بضاعت در حاشیه شهر مواد غذایی برده بودیم داخل منزل شدیم کل مساحت خانه یک اتاق ۱۲ متری و یک حیاط ۶ متری بود و سرویس بهداشتی که در حیاط بود سقف نداشت و خانه فاقد برق، آب و گاز بود خانمی با ۳ فرزند کم سن و سال آنجا زندگی می‌کردند. خانم خواست پیک نیک را روشن کند حتی کبریت هم نداشتند با حمایت پسر خواهرم و برادرانم برای آن خانه برق، آب و گاز تأمین و زمینه فعالیت مادر خانواده را در کارگاه قالی بافی فراهم کردیم.

* سخن پایانی اگر دارید می‌شنویم.

همه ما می‌دانیم که کار خیر در جامعه و کشور ما از فرهنگی دیرینه برخوردار است و با جان مردمان ما عجین شده است. ادیان الهی همواره بر دستگیری و خیررسانی به افراد آسیب پذیر و آسیب دیده تاکید فراوان داشته‌اند و کار خیر را سبب رستگاری، سلامت روحی و زدودن گناهان برشمرده‌اند.

طبق این تعاریف، نیکوکاری و دستگیری از همنوع، از فضائل اخلاقی قلمداد می‌شود که به رشد و تکامل معنوی فردی می‌انجامد لذا باید در تقویت این حس والای انسان دوستی و کمک به همنوع در بین مردم تلاش کنیم.

تجربه آرامش مطلق با فعالیت در امور خیریه

انتهای پیام/

منبع