محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ بیمار به دلیل ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان بستری بوده که از این تعداد ۷ بیمار قطعی و ۳ بیمار محتمل […]

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ بیمار به دلیل ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان بستری بوده که از این تعداد ۷ بیمار قطعی و ۳ بیمار محتمل هستند.

وی با تاکید بر رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اکثراً در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها با دست له شوند.

جعفرزاده تصریح کرد: خرید گوشت باید از قصابی‌های معتبر صورت گرفته و باید از خرید و استفاده از گوشت‌هایی که در کنار جاده‌ها، کشتار و عرضه می‌شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس CCHF نمی‌شود، هشدار داد: گوشت‌های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت‌های تازه خودداری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد: از عموم هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیر عادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

منبع