به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی «محفل قرآنی در محضر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل» در سخنانی اظهار کرد: استقبال به سمت قرآن اکنون بیش از گذشته بوده و نیازمند ارائه صحیح برنامه‌ها برای جذب حداکثری […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی «محفل قرآنی در محضر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل» در سخنانی اظهار کرد: استقبال به سمت قرآن اکنون بیش از گذشته بوده و نیازمند ارائه صحیح برنامه‌ها برای جذب حداکثری مخاطب است.

وی عدم توجه به طراحی برنامه‌های تحول آفرین را ضعف بزرگ در حوزه قرآن در کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه با وجود تربیت تعداد کثیری از قاریان، حافظان و مرتلین در سطح کشور، اما برنامه‌های تحول آفرین، اثرگذار، متنوع، جذاب با رویکرد هنری با درصد کم طراحی می‌شود که این ضعف بزرگی در توسعه آموزه‌های قرآنی در جامعه بوده و نیازمند بازنگری است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل به تولید برنامه تلویزیونی «محفل» به همت سازمان تبلیغات اسلامی ویژه ماه رمضان اشاره کرد و گفت: این برنامه که در ماه رمضان امسال از صدا و سیما پخش می‌شود از تولیدات اثرگذار به همت سازمان تبلیغات اسلامی است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفته است که باید نظیر این برنامه‌ها در استان‌ها نیز اجرا شود.

جریان سازی رسانه‌ای جهاد امید آفرینی در جامعه است

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل برخورداری از عقبه رسانه‌ای قوی و گفتمان ساز را ضرورت مهم در اجرای برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: بازتاب رسانه‌ای در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی عامل امید در بین مردم بوده و برخورداری از عقبه رسانه‌ای قوی، جریان ساز و گفتمان ساز نوعی جهاد در راستای تقویت فرهنگ دینی در جامعه است.

حجت الاسلام جعفرزاده تاکید کرد: همانگونه که اجرای برنامه‌ها نوعی جهاد است، رسانه‌ای کردن برنامه‌ها نیز جهاد امیدآفرینی و انرژی بخشی به مردم است و باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی اجرای برنامه‌های مناسب با اقتضائات زمان را عامل اثرگذاری عنوان کرد و گفت: طراحی عالمانه، فاخر، دقیق، معرفتی، هنرمندانه و مناسب اقتضائات زمان می‌تواند در تأثیر گذاری برنامه‌ها نقش مهمی داشته باشد.

برنامه‌های قرآنی با رویکرد هنری و جریان‌ساز نیاز کنونی جامعه است

ضرورت وحدت آفرینی در برنامه‌ها و دوری از فعالیت جزیره‌ای

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل انسجام بخشی به برنامه‌ها را اولویت اساسی در امور قرآنی عنوان کرد و گفت: جریان وحدت آفرین در فعالیت‌های قرآنی در اردبیل با مشارکت ادارات تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دارالقرآن الکریم آغاز شده لذا باید با جلسات مستمر، سیاستگذاری و راهبری واحد، به وحدت امور جلوه داده و انسجام بخشی برنامه‌ها را تحقق بخشیم.‌

حجت الاسلام جعفرزاده افزود: اجرای برنامه‌های فاخر ملی در سطح استان و نیز شناساندن نخبگان قرآنی و الگو دهی به جوانان از برنامه‌های اثرگذار در حوزه قرآنی است که می‌تواند در ترغیب نسل جوان به سمت تعالیم قرآنی مؤثر باشد.

وی اجرای طرح قرآنی «سمیر» را حرکتی شاخص در توجه به مناطق حاشیه شهر عنوان کرد و گفت: برنامه قرآنی «سمیر» در مساجد حاشیه شهر در قالب جمعه‌های قرآنی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اجرا می‌شود که استمرار این طرح می‌تواند در فرهنگ سازی قرآن در مناطق حاشیه شهر مؤثر باشد.

«محفل قرآنی» نیازمند برنامه ریزی دقیق است

حجت الاسلام جعفرزاده به اجرای «محفل قرآنی» در محضر نمیانده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه نیازمند برنامه ریزی دقیق بود و باید در انتخاب حافظان، قاریان، مفسرین، مسئولین مؤسسات قرآنی و نیز توجه به شهرستان‌های استان دقت لازم انجام شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: «محفل قرآنی» در قالب جلسه دو ساعته با اجرای برنامه‌های تلاوت توسط قاریان قرآن، اجرای برنامه توسط حافظان قرآن، مولودخوانی و اجرای تواشیح و نیز سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل برگزار می‌شود.

برنامه‌های قرآنی با رویکرد هنری و جریان‌ساز نیاز کنونی جامعه است

تجلی آموزه‌های قرآن در زندگی عامل مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

در ادامه امین رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در سخنانی بر ضرورت همگرایی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در جامعه تاکید کرد و گفت: اکنون در جامعه فعالیت‌ها به صورت هم سو، همگرا و قرارگاهی انجام نمی‌شود و این امر باعث عدم دریافت خروجی بهتر در فعالیت‌ها است.

وی گفت: در بحث قرآنی باید در قالب شورای توسعه قرآنی جلسات مستمر برگزار و در ذیل شورای فرهنگ عمومی برنامه‌های متمرکز تصمیم‌گیری شده و هم افزایی و تقسیم کار انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: مظلومیت قرآن در فضای جامعه اسلامی مشهود است چرا که بحث عمده تجلی نور قرآن در زندگی انسان‌ها، بازار، اداره و جامعه به نحو شایسته انجام نشده و باید در این حوزه فعالیت‌های شاخص انجام شود.

رجبی تنها راه پیشرفت و نجات کشور را در گرو بازگشت به قرآن عنوان کرد و گفت: به‌لحاظ تکنیکی و فنی تربیت حافظ و قاری قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است اما اصل این است که آموزه‌ها، مفاهیم و روح قرآن در زندگی مردم بویژه جوانان پیاده سازی شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شویم.

وی در ادامه از همکاری در اجرای برنامه «محفل قرآنی» با دعوت از فعالان قرآنی از صنوف و سنین مختلف خبر داد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل آماده هر گونه همکاری در اجرای شایسته این محفل فاخر قرآنی در محضر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر