به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز، افتتاح این قطعه با حضور آیت‌الله رئیسی رییس جمهور، فتاح رییس بنیاد مستضعفان کشور، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مجتبی عبداللهی استاندار البرز در روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز، افتتاح این قطعه با حضور آیت‌الله رئیسی رییس جمهور، فتاح رییس بنیاد مستضعفان کشور، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مجتبی عبداللهی استاندار البرز در روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در محل پروژه صورت گرفت.

با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌

این ‌قطعه از آزادراه ‌بیش‌ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد ‌به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

باند رفت در منطقه ۲ آزاد راه برای عبور مسافران تکمیل شد

تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و … به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.

از فاز دوم این آزادراه ‌تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

عملیات ساخت آزادراه چالوس تا رامسر اجرایی خواهد شد

پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران ـ شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.

فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار دارد از طریق سرمایه‌گذاری کشور چین در دستور کار قرار دارد. فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است. این پروژه ۷۹کیلومتر تونل و دو کیلومترپل دارد که انتهایش به رامسر می‌رسد.

با بهره برداری از این مسیر و حذف پیچ و خم های جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. کاهش آلاینده ها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسائل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر فعالیت داشتند و ۱.۱ میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار