محمدرضا عباسی روز چهارشنبه به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش‌های خوبی از ۲۵ تا ۶۵ میلی‌متر در مناطق جنوبی گلستان یعنی شهرستان‌های “کردکوی، بندرگز، گرگان، علی آبادکتول، رامیان، مینودشت و گالیکش” بودیم که این میزان بارش و باران‌های قبلی شرایط را برای کشت محصولات پاییزه […]

محمدرضا عباسی روز چهارشنبه به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش‌های خوبی از ۲۵ تا ۶۵ میلی‌متر در مناطق جنوبی گلستان یعنی شهرستان‌های “کردکوی، بندرگز، گرگان، علی آبادکتول، رامیان، مینودشت و گالیکش” بودیم که این میزان بارش و باران‌های قبلی شرایط را برای کشت محصولات پاییزه در این مناطق فراهم کرده است.

وی از کشاورزان مناطق جنوبی گلستان خواست با مساعد شدن شرایط هوایی و رطوبت زمین اقدام به کشت پاییزه در اراضی خود کنند.

عباسی، میزان بارش‌ باران طی ۲۴ ساعت گذشته در مناطق شمالی گلستان را بین هشت تا ۲۵ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: به سبب کم بارشی طی ماه‌های قبل، این میزان باران نتوانست رطوبت کافی برای کشت پاییزه در این مناطق فراهم کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از پیش بینی کشت سه محصول استراتژیک گندم، جو و کلزا در سطح تقریبی ۵۱۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری خبر داد و بیان داشت: از سطح پیش بینی شده امسال ۳۷۵ هزار هکتار آن گندم، ۷۵ هزار هکتار جو و حدود ۶۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا می‌باشد.

به گفته وی، تاکنون در سطح پنج هزار هکتار گندم، هفت هزار هکتار جو و سه هزار هکتار دانه روغنی کلزا در گلستان کشت شده است.

عباسی افزود: برای پیشبرد برنامه‌های تدوین شده کشت در سال زراعی پیش رو، جهادکشاورزی گلستان نسبت به تهیه و تامین نهاده‌های مورد نیاز از جمله انواع کود شیمیایی و بذرهای اصلاح شده نموده است.

وی گفت: تاکنون ۱۸ هزار تن کود شیمیایی «ازته»، چهار هزار تن کود فسفاته و ۷۸۰ تن کود “پتاسه” از طریق کارگزاری‌های رسمی بین کشاورزان گلستان توزیع شده است.

عباسی اضافه کرد: ۴۳ هزار تن بذر گندم و سه هزار تن بذر جو گواهی شده برای کشت این ۲ محصول تدارک دیده و بین کشاورزان در حال توزیع است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا، سال زراعی جاری در استان گلستان از اوائل مهرماه امسال با کشت دانه روغنی کلزا آغاز و در ادامه از اواسط آبان با کشت تدریجی گندم و جو پیگیری و تا پایان آذر ادامه داد.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت و برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع