مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل گفت: طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف در سطح استان‌ها و کلانشهرها تصویب شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حسام رسولی پیش از ظهر سه‌شنبه در سلسله نشست اندیشکده حکمرانی استان اردبیل با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های پیشرفت و تعالی در سالن جلسه جهاد دانشگاهی اردبیل، با اشاره به فلسفه ایجاد اندیشکده در سطح کشور اظهار کرد: در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس، ارتقای نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه‌ریزی شد.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحب‌نظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسأله‌شناسی، معرفی و مدل‌سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان‌ها و کلانشهرها تصویب و اقدام شده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان اردبیل از فعالیت ۲ شورا در اندیشکده‌های استانی خبر داد و گفت: شورای معین که اعضای آن شامل رئیس مجمع نمایندگان استان، شهردار، رؤسای دانشگاه‌ها و مدیر اندیشکده است که نقش آنها سیاستگذاری‌های کلان و پشتیبانی از مجموعه است و شورای علمی، دومین شورای فعال است که شامل نمایندگان دانشگاه‌های برجسته استان و اساتید و دانشگاهیان برجسته علمی است که در حیطه تولید اندیشه و ایده‌های حکمرانی انجام وظیفه می‌کنند که از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شده‌اند.

رسولی افزود: هر کدام از اعضای شوراها مسئولیت کمیته تخصصی را بر عهده دارند و پس از سیاستگذاری‌ها، جمع‌بندی مصوبه‌ها به مسئولان کمیته مصوبات ارسال و سپس برای پیگیری به کمیته راهبردی توسعه استان انعکاس می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اولویت اندیشکده حکمرانی استان اردبیل تبیین نظام مسائل استانی در راستای هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌های کلان توسعه در راستای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود استان و آینده‌پژوهی است تا گامی برای مدیریت همسو و اتخاذ سیاست‌های درست مسئولان و نمایندگان در قبال استان باشد تا شاهد پیشرفت مستمر و گام به گام در استان باشیم.

رسولی کمیته امور سیاسی و بین‌الملل را از جمله کمیته‌های فعال این اندیشکده عنوان کرد و ادامه داد: در این کمیته گزارش راهبردی در زمینه مناقشات قره‌باغ تدوین شده و گزارش راهبردی نیز در زمینه رودخانه‌های مرزی کشور در حال تدوین است.

وی کمیته اجتماعی را از کمیته‌های فعال دیگر این اندیشکده عنوان کرده و با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای استان اضافه کرد: از جمله مواردی که در این برنامه باید لحاظ شود، مطالعه و الگوبرداری مناسب از شهرهای توسعه‌یافته دنیا با شرایط زیست محیطی مشابه اردبیل و اینکه اردبیل در زنجیره نظام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان‌های همجوار و کشورهای همسایه چه نقشی دارد و روندهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و در دنیا چگونه است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل عامل توسعه هر منطقه و استان را میزان تعاملات آن با استان‌ها و کشورهای همسایه دانست و بیان کرد: مسأله مهم دیگر ایجاد فرصت برای منطقه با استفاده از فناوری‌های نوین است که این فناوری‌ها در عصر کنونی سبب شده مرزهای فیزیکی همانند گذشته نمی‌توانند مانع ارتباط افراد در نقاط مختلف شوند.

رسولی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در زمینه صنعت نیز مسیر درست، مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و نسل‌های جدید صنعت است و اگر قرار باشد سیاستی اتخاذ شود، از این مسیر باید به هدف برسیم و ضروری است در کنار صنعت‌های پیشین، بیشتر برای فناوری‌های متناسب با شرایط استانی تمرکز داشته باشیم.

مدیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل به ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در مورد مسائل مطرح در استان و اندیشکده حکمرانی استان، جهاد دانشگاهی می‌تواند به عنوان مقر اصلی این تشکل در زمینه بحث‌ها، نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر گرفته شود و امیدواریم در آینده شاهد تعامل بیشتر بین جهاد دانشگاهی و اندیشکده حکمرانی استان باشیم.

در ادامه این جلسه کفاش رئیس کمیته امور سیاسی و روابط بین‌الملل اندیشکده حکمرانی استان اردبیل به تحلیل مسائل سیاسی منطقه از جمله مناقشات قره‌باغ و درگیری بین اسرائیل و جبهه مقاومت پرداخت.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر