به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی حیدری اناری پیش از ظهر شنبه در بازدید از منابع آب سدهای استان اردبیل اظهار کرد: با تکمیل سدهای در دست احداث از شمال تا جنوب استان اردبیل شاهد ذخیره‌سازی حجم مطلوبی از آب در استان خواهیم بود. وی قابلیت‌های پایاب سد سبلان در آبیاری ۱۵ هزار هکتار […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی حیدری اناری پیش از ظهر شنبه در بازدید از منابع آب سدهای استان اردبیل اظهار کرد: با تکمیل سدهای در دست احداث از شمال تا جنوب استان اردبیل شاهد ذخیره‌سازی حجم مطلوبی از آب در استان خواهیم بود.

وی قابلیت‌های پایاب سد سبلان در آبیاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را یادآور شد و تصریح کرد: کمبود آّب در سال‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های تولید وارد کرده به طوری که به دلیل کمبود آب در سال زراعی گذشته تنها پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر به زیر کشت آبی رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه تأمین اعتبار برای تکمیل پایاب سد سبلان در اولویت است، گفت: در حال حاضر با تأمین اعتبار از محل فاینانس داخلی عملیات اجرایی فاز اول این طرح در حال اجرا بوده و برای تداوم عملیات اجرایی آن اعتبار مورد نیاز تأمین می‌شود.

حیدری به مشارکت بانک‌ها در تکمیل فازهای مختلف شبکه آبیاری سبلان اشاره کرد و افزود: بانک توسعه تعاون به عنوان سرمایه‌گذار طرح شبکه آبیاری سبلان تلاش جدی می‌کند تا با تکمیل فاز اول اعتبار لازم را تأمین و برای تکمیل فازهای بعدی اقدام کنند.

وی کاهش ذخایر آب در سد یامچی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: به رغم آنکه آب این سد برای آبیاری ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل پیش‌بینی شده و شبکه آن نیز اجرایی شده، تنها امکان آّبیاری ۶ هزار هکتار فراهم شده است.

حیدری امضای تفاهمنامه مدیریت و مصرف حجمی آب کشاورزی در استان را یادآور شد و اضافه کرد: این تفاهمنامه از سوی آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با هدف استفاده بهینه از منابع آب موجود در بخش کشاورزی، مدیریت و کاهش مصرف آب و نیز افزایش راندمان آبیاری در مزارع از طریق اصلاح الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری امضا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای در تأمین ذخایر آب و حفاظت از منابع آب موجود تمام تلاش خود را به کار بسته است، بیان کرد: به رغم اینکه با تنش آبی در بسیاری از شهرها و روستاها روبه‌رو هستیم اما تلاش می‌کنیم تا این کمبود آب را به ویژه در بخش کشاورزی، منابع آب جاری و زیر سطحی استان جبران کنیم.

انتهای پیام/

منبع