به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، علیرضا نعمت سلطانی عصر شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: از نهم خرداد تا ۲۸ این ماه تعدد و تکثر وقوع سیل را در مناطق شمالی استان و بارش‌هایی را در شهرهای مختلف شاهد بودیم ولی همچنان میزان بارش‌ها نسبت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، علیرضا نعمت سلطانی عصر شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: از نهم خرداد تا ۲۸ این ماه تعدد و تکثر وقوع سیل را در مناطق شمالی استان و بارش‌هایی را در شهرهای مختلف شاهد بودیم ولی همچنان میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین بارش‌ها در اصلاندوز با رشد ۷۱ درصد، پارس آباد ۶۱ درصد و انگوت، بیله سوار و گرمی نیز تا ۵۱ درصد به ثبت رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: به رغم همه این بارش‌ها ما شاهد جاری شدن این روان آب‌ها به رودهای مرزی بودیم تا از طریق این رودهای مرزی از محدود استان خارج شود.

نعمت سلطانی میزان کاهش بارش‌ها را تا ۲۰ درصد یادآور شد و افزود: ۸۰ میلیمتر بارش سال گذشته امسال به کمتر از ۵۸ میلیمتر رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما به راحتی می‌توانیم از ظرفیت سد عمارت، سبلان و سایر سدهای مرزی استان در مهار آب‌ها استفاده کنیم ولی همچنان در حوزه پایداری منابع آب با مشکلاتی جدی روبه رو هستیم.

ذخیره سد یامچی به نصف کاهش یافته است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه ذخیره سد یامچی تا نصف کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این ذخیره که سال گذشته ۱۲ میلیون متر مکعب بوده هم اکنون به کمتر از ۶ میلیون متر مکعب تقلیل یافته است.

نعمت سلطانی به فعالیت ۱۱ تصفیه خانه شهرهای شمالی استان اشاره کرد و ادامه داد: از طریق کانال مغان و آورد رود ارس منابع آب شمال استان تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: در شهر اردبیل برای تأمین یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز از رودخانه‌های جاری، چشمه‌ها، قنات و منابع آب سد یامچی استفاده می‌کنیم که شرایط خشکسالی نگرانی ما را مبنی بر افزایش مصرف و قطعی آب در ماه‌های پایانی تابستان زیادتر کرده است.

نعمت سلطانی در مورد پروژه‌های عمرانی اضافه کرد: با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به ۴۵۴ روستای استان با ۴۷۶ میلیارد تومان اعتبار به همراه بسیج سازندگی آغاز شده که در ۱۸۰ روستا این کار به سرعت به انجام رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما سال جاری ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که از این مبلغ ۴۶۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

نعمت سلطانی تصریح کرد: مجتمع آبرسانی سبلان برای ۲۲۱ روستا تأمین آب خواهد کرد که در فاز اول ۵۱ روستا و پنج شهر در اولویت تأمین آب قرار گرفته است.

وی به خط انتقال اجرایی فاضلاب استان نیز اشاره کرد و گفت: ۹.۵ کیلومتر خط انتقال فاضلاب در اردبیل در حال اجرا است که ۴.۵ کیلومتر آن به سرانجام رسیده است.

نعمت سلطانی افزود: امسال ۱۴ میلیون متر مکعب فروش پساب را به واحدهای صنعتی استان شاهد خواهیم بود که بر اساس مصوبه مجلس و تاکید دولت قرار است آب واحدهای صنعتی از طریق پساب تأمین شود.

وی با انتقاد از برخی دخالت‌های غیرفنی و غیراصولی در بحث انتقال منابع آب از سایر حوزه‌های آبریز خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های انتقال آب نه تنها زمان‌بر و پرهزینه است بلکه برخی موانع و چالش‌هایی را نیز دارد که در صدد کاهش این چالش‌ها هستیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه افق روشن در تأمین آب اردبیل مشاهده نمی‌شود، اضافه کرد: ۱۷ شهر از ۳۱ شهر استان و ۲۷۰ روستا از ۹۹۱ روستای استان با تنش آبی روبه رو هستند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر