اردبیل- به دنبال عملیات برداشت محصول سیر در مزارع پارس‌آباد با ورود دلالان به چرخه عرضه به بازار، قیمت این محصول به پایین‌ترین سطح تنزل پیدا کرد.

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان؛ گروه استان‌ها: در روزهایی که کشاورزان بعد از ۹ ماه دسترنج خود را برداشت می‌کنند، قصه پرغصه تکراری افت قیمت در فصل برداشت این بار گریبانگیر محصول سیر شد تا گلایه و دردمندی کشاورزان و زارعین را شاهد باشیم.

برداشت محصول سیر که در چند روز اخیر در شهرستان گرمسیر پارس‌آباد آغاز شده همراه با افت قیمت این محصول در بازار بوده در حالی که دلالان و واسطه‌گران به این کاهش قیمت دامن زدند تا با خرید و ارسال محصول به سایر مناطق کشور، آن را به چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

نبود صنایع تبدیلی سیر در اردبیل / ‏کشاورزان‬ محتاط نبودند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد برداشت محصول سیر اظهار کرد: ما قبل از عملیات کشت و زرع به کشاورزان منطقه توصیه کرده بودیم که نسبت به شرایط منطقه‌ای به کشت متعادل سیر اقدام کنند چرا که امکان استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه در منطقه وجود ندارد.

خلیل نیکشاد تصریح کرد: بیش از دو هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد به کشت محصول سیر اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌کنیم ۶۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی دلیل عمده پایین آمدن قیمت سیر را تلاش دلالان برای خرید محصول به قیمت پایین و ارسال آن به سایر استان‌ها اعلام کرد و گفت: بخش عظیمی از کشت سیر در منطقه توسط زارعین غیر بومی انجام شده که این خود به دامنه مشکلات افزوده است.

راهکار جهاد کشاورزی: کشاورزان به جای سیر، کلزا بکارند!

در حالی که بازار محصول سیر رونق چندانی در این روزها ندارد، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در چاره‌اندیشی برای مدیریت این حجم محصول زراعی برداشت شده در منطقه مغان به کشاورزان راهکار نشان داده و از آن‌ها می‌خواهد تا در سال‌های آینده به هنگام کشت محصولات کشاورزی دیگر را جایگزین محصول سیر کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: زارعین منطقه به جای سیر باید به کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا و سویا روی بیاورند تا امکان فرآوری این محصول با راه‌اندازی چندین کارخانه روغن‌کشی در منطقه و اردبیل به وجود آید.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در محصول سیر هدف‌گذاری شده اما انتظار می‌رود تعادل و الگوی کشت در منطقه پارس‌آباد رعایت شود تا زارعین با یک برنامه‌ریزی صحیح و در نظر گرفتن شرایط بهینه مصرف آب نسبت به تولید محصول با کیفیت اقدام کنند.

تعرفه گمرکی و هزینه حمل و نقل دست کشاورزان را در صادرات بسته است

فرماندار شهرستان پارس‌آباد نیز به آغاز عملیات برداشت سیر در پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: امیدواریم زارعین به تدریج برداشت سیر را انجام داده و در رایزنی با مسئولان به تناسب نیاز بازار عرضه آن را شاهد باشیم.

امامی به ضرورت صادرات این محصول نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه گمرکی و افزایش هزینه حمل و نقل، کشاورزان چندان استقبالی از این روند ندارند اما با هماهنگی مسئولان استانی و گمرک بیله‌سوار سعی و تلاشمان بر این است تا صادرات انجام شده و جلوی سوداگری و دلالی در این عرصه گرفته شود.

حالا در فصل برداشت محصول «سیر» در استان اردبیل باز هم قصه هر ساله دور ریزی دست‌رنج کشاورزان اردبیلی تکرار خواهد شد، طوری که سیر در بازار داخل به قیمت ناچیزی برای جلوگیری از هدررفت محصول به اجبار به دلالان فروخته می‌شود، موضوعی که هرگز در عرصه کشاورزی اردبیل پی‌جویی، علت‌یابی و برطرف نشده است.

انتهای پیام/

منبع