به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از تاس، «سیریل رامافوزا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در جریان برگزاری نشست سران بریکس در کشورش گفت که اسامی کشورهایی را که برای پیوستن به گروه کشورهای بریکس به عنوان اعضای تمام عیار دعوت شده‌اند، پس از پایان گفتگوی رهبران بریکس در مورد […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به نقل از تاس، «سیریل رامافوزا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در جریان برگزاری نشست سران بریکس در کشورش گفت که اسامی کشورهایی را که برای پیوستن به گروه کشورهای بریکس به عنوان اعضای تمام عیار دعوت شده‌اند، پس از پایان گفتگوی رهبران بریکس در مورد این موضوع در صبح پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

یکی دیگر از مقامات آفریقای جنوبی پیش از این گفته بود که رهبران بریکس جلسه دیگری برای نهایی کردن فهرست اعضای جدید خواهند داشت و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌شود که رئیس جمهور رامافوزا به طور رسمی نام اعضای جدید را اعلام خواهد کرد.

این دیپلمات تاکید کرد که معیارهای توسعه بریکس قبلاً نهایی شده و با اجماع رهبران ما پذیرفته شده است. بنابراین این روند نهایی شده است و کشورهایی که بر سر آنها به توافق رسیده‌اند، به زودی اعلام رسمی خواهند شد.

«نالدی پاندور»، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، پیشتر گفته بود که رهبران بریکس سرانجام در مورد پذیرش اعضای جدید به توافق رسیده اند و سندی را تصویب کرده اند که اصول، الزامات و رویه اعضای جدید را مشخص می‌کند.

از سوی دیگر، «آنیل سوکلال»، نماینده آفریقای جنوبی در گروه بریکس گفت: «بریکس مجبور نیست با وجود عضویت کشورهای جدید، اما نام خود را – مخفف اعضای فعلی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – تغییر دهد.»

این دیپلمات گفت: « بریکس نام خود را به عنوان یک برند جهانی تثبیت کرده است. همه BRICS را می‌شناسند.» وی افزود: «این اصطلاح در سطح جهانی قابل قبول است و در هیچ مرحله‌ای از بحث ما در سطح رهبران یا وزیران خارجه یا رهبران موضوع تغییر نام بریکس مطرح نشده است. من فکر می‌کنم بریکس اکنون فقط به پنج کشور مربوط نمی‌شود، بلکه در مورد همه آن‌هایی است که در خانواده بریکس هستند.

نشست سران قدرت‌های نوظهور اقتصادی موسوم به گروه «بریکس» یعنی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی از روز سه‌شنبه در شهر «ژوهانسبورگ»، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شده و تا امروز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت، صرف‌نظر از پیامدها و اهمیت سیاسی، این نشست از آن جهت مهم است که بنا بر گزارش‌ها ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود و به نوشته روزنامه «لوموند» هم‌اکنون یک‌چهارم ثروت جهان نیز در کشورهای این گروه قرار دارد.

«نارندا مودی»، نخست‌وزیر هند و «لولا داسیلوا»، «شی جین پینگ»، و «سیریل رامافوسا» رؤسای جمهور برزیل، چین و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز به صورت ارتباط تصویری در این نشست شرکت می‌کنند.

پانزدهمین نشست سران این گروه در شرایطی برگزار می‌شود که رئیس‌جمهور روسیه نتوانست در این نشست حضوری شرکت کند، زیرا دیوان کیفری بین المللی ۲۶ اسفند پارسال به اتهام آنچه «جنایت جنگی در اوکراین» خوانده، برای او قرار بازداشت صادر کرد. اواخر تیرماه رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان این نشست تأکید کرد بازداشت پوتین در جریان نشست بریکس به معنای «اعلام جنگ» علیه مسکو است. در نهایت دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی چند هفته پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد با تصمیم مشترکی که اتخاذ شد پوتین در نشست بریکس شرکت نخواهد کرد و به جای او «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه ریاست هیئت روس را به عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر