فیروز فولادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشاورزی اردبیل با چالش‌های زیادی مواجه است و با اذعان به اینکه این حوزه در گذشته اصلی‌ترین بخش توسعه استان اردبیل و منبع سودآوری به استان بود امروز بیشتر در قالب کشاورزی معیشتی برای کشاورزان اردبیل تعبیر و تعریف می‌شود. وی از خرد شدن […]

فیروز فولادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشاورزی اردبیل با چالش‌های زیادی مواجه است و با اذعان به اینکه این حوزه در گذشته اصلی‌ترین بخش توسعه استان اردبیل و منبع سودآوری به استان بود امروز بیشتر در قالب کشاورزی معیشتی برای کشاورزان اردبیل تعبیر و تعریف می‌شود.

وی از خرد شدن اراضی کشاورزی در اردبیل خبر داد و گفت: به دلیل مشکلاتی از قبیل واسطه‌گری، کاهش قیمت خرید محصول از کشاورزی و هزینه بالای تولید محصولات، نبود مکانیزاسیون مناسب برای کشت و داشت و برداشت محصولات و نیز مسائلی از این دست بیشتر کشاورزان اردبیل به سمت کشاورزی معیشتی روی آورده و به این ترتیب اراضی کشاورزی در اردبیل با نگاه تجاری‌سازی هر روز در حال خرد شدن است.

این کشاورز عمده چالش‌های پیش روی مسیر پیشرفت کشاورزی اردبیل را نبود امکانات مناسب من جمله کمبود نهاده‌ها عنوان و اضافه کرد: وقتی این چالش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند نابسامانی وضعیت کشاورزی را ترسیم می‌کنند که امروزه کشاورزی اردبیل در عین حال که از بی ‌مدیریتی رنج می‌برد گرفتار نبود الگوی کشت مناسب، کمبود مکانیزاسیون، ضعف در تکنولوژی و رواج بیش از حد واسطه‌گری در بازار عرضه است.

فولادی به اهمیت توجه دولت آینده به بخش کشاورزی اردبیل اشاره و گفت: اگر دولت آینده قصد رونق کشاورزی اردبیل را دارد یک چالش مهم و اساسی را بیش از دیگر ضعف‌ها در نظر بگیرد و بر روی آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری داشته باشد و آن هم چیزی جز معرفی یک الگوی کشت مناسب با اقلیم اردبیل است.

چرا باید سیب‌زمینی اردبیل به عنوان یک محصول استراتژیک منطقه‌ای که روزی به وفور به مناطق مختلف صادر می‌شد اکنون به عنوان ترس اصلی کشاورزان برای کشت تبدیل شود؟

وی ادامه داد: چرا باید سیب‌زمینی اردبیل به عنوان یک محصول استراتژیک منطقه‌ای که روزی به وفور به مناطق مختلف صادر می‌شد اکنون به عنوان ترس اصلی کشاورزان برای کشت تبدیل شود؟ وقتی ما در الگوی کشت خود با مشکل و ضعف عمیق مواجه هستیم و هنگامی که مدیریت مصرف در آب کشاورزی را هنوز به طور کامل فرا نگرفته‌ایم قطعاً نتیجه‌ای که از فعالیت در بخش کشاورزی استحصال می‌شود چیزی جز این نخواهد بود.

فرآوری گره کور کشاورزی اردبیل

کارشناس کشاورزی نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در اردبیل را یک مشکل جدی برشمرد و افزود: در تولید برخی محصولات کشاورزی استان اردبیل همانند سایر استان‌ها در کشور پیشرو است اما نبود فرآوری کامل و صنایع تبدیلی و تکمیلی این حوزه را در استان اردبیل گرفتار خام‌فروشی کرده که این موضوع با تأثیر سو بر اقتصاد منطقه کشاورزان را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند.

فولادی تصریح کرد: استانداردسازی محصولات کشاورزی می‌تواند در عین تقویت فرآوری محصولات کشاورزی در اردبیل از یک چالش مهم که سال‌هاست هنگام برداشت محصولات در استان تکرار می‌شود جلوگیری می‌گردد به طوری که ما سالانه به هنگام برداشت محصولات کشاورزی شاهد دورریزی بخشی از برخی محصولات کشاورزی در اردبیل هستیم کما اینکه در صورت وجود کارخانه‌های فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصولات می‌توانند فرآوری و به بازار تقاضا عرضه شوند.

اردبیل در معرض جدی خرد شدن اراضی کشاورزی

وی افزود: نبود طرح‌های مطالعاتی یکی از بحران‌ها و ضعف مدیریتی جدی در اردبیل است که در کنار دیگر چالش‌ها خودنمایی می‌کند به طوری که با یک مطالعه درست در خصوص اقلیم اردبیل و میزان حاصلخیزی خاک استان می‌توان هم در استانداردسازی محصولات کشاورزی گام مؤثر برداشت و هم میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این راستا را افزایش داد.

این کشاورز شهرستان پارس‌آباد با تاکید بر مشکلات کشاورزی سنتی در اردبیل گفت: استان اردبیل ظرفیت ورود به عرصه کشاورزی ارگانیک را نیز دارد و می‌توان با کمی تلاش و جذب سرمایه مشخص و مناسب سردخانه‌های مورد نیاز را در اردبیل راه‌اندازی کرده و در کنار آن از ظرفیت گمرک بیله‌سوار برای تجارت این محصولات استفاده کرد.

تسریع اجرای آبیاری نوین تحت فشار ضرورت دارد

فولادی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین در اردبیل اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام یافته در آینده جنگ واحد جنگ آب در جهان خواهد بود پس بنابراین باید با مدیریت این نعمت از کاهش منابع ذخایری آن جلوگیری کنیم که در همین رابطه میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی اردبیل بسیار اسف‌بار است.

وی گفت: هم‌راستا با اجرای طرح آبیاری نوین می‌توان در چاه‌های کشاورزی استان آبیاری تحت فشار به صورت کلاسیک را نیز پیاده‌سازی و اجرا کرد که این ایده و طرح نوین در مدیریت آب می‌تواند معجزه کند.

دشت زرخیز مغان یک ظرفیت عظیم طبیعی در استان بوده که اجرای طرح آبیاری نوین به دلیل سطح زیاد کشت محصولات کشاورزی دارای اولویت و اهمیت است.

این کارشناس کشاورزی به ظرفیت دشت مغان برای تولید محصولات کشاورزی از نوع مختلف اشاره و اذعان کرد: دشت زرخیز مغان یک ظرفیت عظیم طبیعی در استان است که اجرای طرح آبیاری نوین به دلیل سطح زیاد کشت محصولات کشاورزی دارای اولویت و اهمیت است.

به گفته فولادی تا به امروز از ۸۵ هزار هکتار در دست برنامه برای اجرای طرح آبیاری نوین در اردبیل تنها ۴۰ هزار هکتار به مرحله اجرا رسیده است.

دولت آینده به فکر کشاورزی اردبیل باشد

کشاورز شهرستان پارس‌آباد همچنین به ضعف در تقویت تکنولوژی کشاورزی در اردبیل اشاره و اظهار کرد: اشتغالزایی هم‌اکنون مشکل عمده استان اردبیل نه در حوزه کشاورزی که در بخش‌هایی همچون صنعت هم است و می‌توان با تقویت زیرساخت‌های صنعتی و همراه کردن آن با تکنولوژی کشاورزی قدم بلندی در راستای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه برداریم.

فولادی به ظرفیت کشت و صنعت مغان برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت کشاورزی و دامداری و دامپروری کشت و صنعت مغان در کنار پتانسیل صنعتی این امکان را در منطقه ایجاد کرده است که کشاورزی اردبیل از یک مسیر کم‌چالش به رونق حقیقی دست یابد و بی‌شک تلفیق صنعت با کشاورزی همین شانس پنهان رونق کشاورزی مدرن در اردبیل است.

اردبیل در معرض جدی خرد شدن اراضی کشاورزی

وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه از ظرفیت دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی و شاخه‌های مربوط به آن در استان اردبیل استفاده نمی‌شود و در صورت توجه به این ظرفیت خوب علمی در استان می‌توان با راهکارهای راهبر و راهگشا کشاورزی اردبیل را در سال‌های آتی به جایگاه واقعی رساند.

کشاورز اردبیل ضمن یادآوری تشکیل دولت جدید در کشور گفت: انتظار مردم و به ویژه کشاورزی استان اردبیل از دولت آینده توجه ویژه به بخش کشاورزی اردبیل است که با حمایت مالی و معنوی سبب ایجاد توسعه و اشتغال پایدار در این حوزه شود.

فولادی افزود: لذا پیشنهاد می‌گردد با در نظر گرفتن یکپارچه سازی اراضی و مکانیزاسیون کشاورزی قیمت زمین بر اساس قیمت روز محاسبه و از طریق بانک‌های عامل وام پرداخت شود تا سایر وراث به فکر اشتغال در زمینه کار مورد علاقه خود باشند و امیدواریم دولت آینده به فکر علاج بخشی زمین‌های کشاورزی کشور خاصه استان اردبیل باشد.

انتهای پیام/

منبع