بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی ارومیه روزهای خوبی را سپری می کند. صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که درآمد ماهانه این شرکت در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۱۶ درصد بالا رفت و از ۴۵ میلیارد تومان به ۲۳۱ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد این […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی ارومیه روزهای خوبی را سپری می کند. صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که درآمد ماهانه این شرکت در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۱۶ درصد بالا رفت و از ۴۵ میلیارد تومان به ۲۳۱ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد این شرکت نسبت به ماه گذشته نیز جهش بیش از ۶۸ درصدی را تجربه کرده است.

این وضعیت در بهمن ماه هم ادامه داشت. آنگونه که در کدال آمده شاروم در بهمن ماه امسال معادل ۱۴۷ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان محصول فروخته است. این در حالی است که فروش شرکت در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۸۲ میلیارد تومان بوده است. که نشان از افزایش ۸۰ درصدی شرکت دارد.

جالب است که بدانید در طی دوره ۱۱ ماهه سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ درآمدی معادل ۱,۶۱۶,۳۰۵ میلیارد تومان داشته است. درآمد شرکت طی دوره مشابه سال قبل ۸۸۶ میلیارد تومان بوده است و افزایشی ۸۲ درصدی را رقم زده است. البته نگاهی به برنامه های توسعه ای این شرکت نشان می دهد که پتروشیمی ارومیه در سال آینده هم روزهای خوبی را داشت. آنگونه که اکبر اسمعیلی به بازار می گوید:بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته قصد داشتیم که سود خود را در امسال به ۴۰۰ میلیارد برسانیم، که هم اکنون در نزدیکی این هدف هستیم.

اخبار خوش برای سهامداران شاروم

او همچنین با بیان اینکه سهامداران ما سودشان امسال نسبت به پارسال ۲ برابر می شود، ادامه داد: بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه سود آنها بیش از ۳۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که مقدار سود آنها در پارسال حدود ۱۶۶ تومان بود.

او با اشاره به این نکته که مقدار سود شرکت پتروشیمی ارومیه در سال گذشته ۱۶۰ میلیارد بوده است، گریزی هم به افزایش سرمایه صورت گرفته زد وافزود: در افزایش سرمایه هیچ آورده ای از سهامداران نگرفتیم و همه آن از محل سود اندوخته شرکت انجام شده است.

گفتنی است که سرمایه شرکت پتروشیمی ارومیه امسال از ۷۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و یک رشد ۳ برابری را تجربه کرده است.

بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته قصد داشتیم که سود خود را در امسال به ۴۰۰ میلیارد برسانیم، که هم اکنون در نزدیکی این هدف هستیم. این در حالی است که سود ما در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیارد بوده است

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه همچنین درباره سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۲ هم گفت: بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته قصد داشتیم که سود خود را در امسال به ۴۰۰ میلیارد برسانیم، که هم اکنون در نزدیکی این هدف هستیم. این در حالی است که سود ما در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیارد بوده است.

صادرات سولفات آمونیوم را آزاد کنید

او درباره مجموع صادرات این مجموعه نیز گفت:آورده ارزی این مجتمع سالانه چیزی حدود ۴ الی ۵ میلیون دلار است. چرا که ما در این مجتمع بیشتر به دنبال تامین امنیت غذایی و پتروشیمی کشور هستیم. به عنوان مثال باید تمامی کریستال ملامین تولیدی خود را در بورس عرضه کنیم. برای صادرات سولفات آمونیوم هم چالش هایی وجود دارد. اما در محصولاتی همچون اسید کلرید ریک بازار خوبی را در عراق و افغانستان داریم.

خواسته ما آزاد سازی صادراتصادرات سولفات آمونیوم است. ما هم اکنون ناچار هستیم که برای صادرات خود مرحله به مرحله مجوز از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنیم. این سنگ اندازی در مسیر صادرات در شرایطی است که خود وزارت جهاد نیز حاضر به خرید این محصول از ما نیست

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه همچنین با بیان اینکه ما حتی مجوز صادرات سولفات آمونیوم را به سختی دریافت می کنیم، خواهان آزاد سازی صادرات این محصول شد و ادامه داد: ما ناچار هستیم که برای صادرات خود مرحله به مرحله مجوز از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنیم. این سنگ اندازی در مسیر صادرات در شرایطی است که خود وزارت جهاد نیز حاضر به خرید این محصول از ما نیست.

اسمعیلی با بیان اینکه قیمت نیتروژن گوگردی ۴۰ الی ۵۰ درصد بالاتر از سولفات آمونیوم است، اظهار داشت:ما به دنبال این هستیم که تمامی سولفات آمونیوم خود را به نیتروژن گوگردی تبدیل کرده و آن را صادر کنیم. در واقع با این کار می توانیم نیازهای ارزی خود را تامین کرده و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.

در مسیر توسعه محصول

او در درباره مقدار تولید سولفات پتاسیم هم گفت: ما سالانه چیزی حدود ۴۰ هزار تن از این محصول تولید می کنیم. البته تا آذر این واحد کمتر از ظرفیت خود مشغول به تولید بوده اما بعد از آن با ظرفیت کامل خط تولید مربوط به این محصول مشغول به تولید بوده است. به همین دلیل برآورد می کنیم که تولید ما در امسال حدود ۲۸ هزار تن باشد.

اسمعیلی با اشاره به تولید سولفات آمونیوم با ظرفیت کامل در پتروشیمی ارومیه، ادامه داد: این محصولی است که تولید کنندگان آن مدام در حال افزایش است. به همین دلیل در آینده شرکت کنندگانی بقا پیدا خواهد کردند که بتوانند توسعه محصول داشته باشند. به همین دلیل ما هم در این مسیر حرکت کرده ایم.

به گفته او، اوایل سال آینده به توسعه محصول خود دست خواهیم پیدا کرد. در واقع بعد از یک سری تغییرات فرآیندی محصولی تحت عنوان نیتروژن گوگردی را تولید خواهیم کرد که بازار بسیار مناسبی در کشورهایی همچون عراق و افغانستان داشته و حتی می توانیم آن را پیش فروش کنیم.

احداث واحد اوره در پتروشیمی ارومیه

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در ادامه سخنان خود درباره برنامه های توسعه ای این مجتمع گفت: یکی از برنامه های ما مربوط به توسعه اوره است. ما هم اکنون خود مصرف کننده اوره بوده و به ناچار آن را از شیراز تامین و تا اینجا حمل کنیم. برنامه ما این است که یک واحد کوچک اوره آمونیاک با ظرفیت حدود ۱۵۰ هزار تن در ارومیه ایجاد کنیم، تا از این طریق هم نیاز خود را تامین کرده و هم اینکه به بازار کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

برای احداث واحد اوره باید گاز تحویلی به ما دو برابر شود. اما از آنجاییکه کشور با ناترازی گازی مواجه است، وزارت نفت کمی با آن مقاومت می کند. البته ما حاضر هستیم که تعهد بدهیم که در فصول سرد سال و ایام پیک مصرف گاز ما قطع شود و مشکلی با این مساله نداریم

او ادامه داد: البته برای احداث واحد اوره باید گاز تحویلی به ما دو برابر شود. اما از آنجاییکه کشور با ناترازی گازی مواجه است، وزارت نفت کمی با آن مقاومت می کند. البته ما حاضر هستیم که تعهد بدهیم که در فصول سرد سال و ایام پیک مصرف گاز ما قطع شود و مشکلی با این مساله نداریم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار