به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رضا قاسمیان عصر چهارشنبه در اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: دانشجویان باید در کنار تجربه‌آموزی، از مباحث و موضوعات مهم مطرح شده در جلسات یادداشت‌برداری کرده و علاقه خود را به آموزش […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رضا قاسمیان عصر چهارشنبه در اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: دانشجویان باید در کنار تجربه‌آموزی، از مباحث و موضوعات مهم مطرح شده در جلسات یادداشت‌برداری کرده و علاقه خود را به آموزش و یادگیری نشان دهند.

وی یکی از نشانه‌های علاقه‌مندی دانشجویان و دانش‌آموزان به امر آموختن و یادگیری را یادداشت مطالب مطرح شده عنوان کرد و گفت: دانشگاه را باید کارخانه جواهرسازی بنامیم که در آن اساتید با مهارت تمام سعی می‌کنند بهترین جواهر را که همان آینده‌سازان این کشور هستند، تربیت و تعالی کرده و تحویل جامعه دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نگاه متعالی در این زمینه را، نگاه ارزشمند همراه با افق دید روشن بیان کرد و افزود: هر چند علم آینده‌پژوهی مظلوم‌ترین علم در کشور ما است اما ضرورت دارد با برگزاری چنین همایش‌هایی در ابعاد مختلف و علوم متعدد آینده‌پژوهی مورد توجه قرار گیرد.

قاسمیان ضرورت مطالعه کتاب‌های نوشته شده بر مبنای آینده‌پژوهی در نظام شرق و غرب را یادآور شد و تصریح کرد: این کتاب‌های ارزشمند باید مبدأ مطالعه دانشجویان ما باشد تا بر همین اساس الگوهای ایرانی تعریف کرده و حرکت‌های تحولی را آغاز کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر آینده‌پژوهی مبنا و محور برنامه‌ریزی‌های ما نباشد در آینده غافلگیر شده و به شکل انفعالی عمل خواهیم کرد که ضرورت دارد در این زمینه راهکارهای درست مد نظر قرار گیرد.

آینده‌پژوهی مانع از غافلگیری و عملکرد انفعالی می‌شود

قاسمیان ضرورت توجه دانشجویان را به قدر شناختن وقت و فرصت‌ها بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: باید از خلط مخاطب، آشفتگی ذهنی، انتخاب گزینشی مطالب و اثر هاله پرهیز کنیم چرا که پرداختن به این موضوعات ما را دچار خطا و اشتباه آینده‌پژوهی خواهد کرد.

وی از دانشجویان خواست تا از تعمیم افراطی پرهیز کرده و واقع‌بینانه در مورد آینده مباحث و موضوعات را مطرح و به تقویت نظام آینده‌پژوهی کمک کنند.

قاسمیان اضافه کرد: ما اگر امروز درست بیندیشیم آینده را نیز درست خواهیم ساخت و نگاه امروز می‌تواند مبنا و ملاک هدایت درست جامعه در مسیر اندیشه‌های سازنده باشد.

وی از جویندگان علم به ویژه دانشجویان در رشته‌های مختلف خواست تا موضوع آینده‌پژوهی را در مراکز علمی و دانشگاهی از غربت و مظلومیت بیرون آورده و زمینه ارائه راهکارهای درست برای مسئولان را در مسیر اصلاح امور و بهبود فرآیندها به وجود آورند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل از دانشگاه‌ها به عنوان کانون تحول و نگاه مدبرانه به همه مسائل یاد کرد و گفت: امیدواریم اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در عرصه آینده‌پژوهی و پیشگیری از هرگونه خطا و اشتباه در آینده جامعه را در ابعاد مختلف کمک و یاری کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر