به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، آتیلا پسیانی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی سال‌های اخیر در حال مبارزه با بیماری سرطان بود، امروز جمعه ۱۴ مهر و در ۶۶ سالگی، در کشور فرانسه دار فانی را واع گفت. امیرحسین دوانی از اعضای گروه تئاتر […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، آتیلا پسیانی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی سال‌های اخیر در حال مبارزه با بیماری سرطان بود، امروز جمعه ۱۴ مهر و در ۶۶ سالگی، در کشور فرانسه دار فانی را واع گفت.

امیرحسین دوانی از اعضای گروه تئاتر «بازی» و دستیار این کارگردان فقید تئاتر، این خبر را تأیید کرد.

پسیانی متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ فرزند زنده‌یاد جمیله شیخی است. وی که از کودکی بر صحنه‌های تئاتر حضور داشت، در سنین جوانی و بزرگسالی به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر ایران تبدیل شد. پسیانی که تجربه حضور و فعالیت در کارگاه نمایش و همکاری با آربی آوانسیان را داشت، گروه تئاتر «بازی» را به عنوان یکی از تأثیرگذاترین گروه‌های حرفه‌ای تئاتر ایران تشکیل داد که این گروه تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.

«گنک خواب دیده- ۱۳۹۳»، «باغ آلبالو- ۱۳۹۴»، «عرق خورشید، اشک ماه- ۱۳۹۲»، «پرفسوربوبوس- ۱۳۸۹»، «کشتی شیطان- ۱۳۸۸»، «متابولیک- ۱۳۸۷»، «نجوای خاک- ۱۳۸۲»، «کالیگولا شاعر خشونت- ۱۳۸۲»، «بحرالغرایب- ۱۳۸۲»، «بازی در گالری- ۱۳۸۱»، «بسه دیگه خفه شو- ۱۳۸۱»، «قهوه قجری- ۱۳۷۹»، «در دل با سگ- ۱۳۷۹»، رستاخیز- ۱۳۷۸»، «تبار خون- ۱۳۷۷»، «برف سبز- ۱۳۷۷»، «اینم ازاین- ۱۳۷۶»، «آبی که مار می خورد، زهر می شود- ۱۳۷۵»، «بودن یا نبودن- ۱۳۷۳»، «فاطمه عنبر- ۱۳۷۳»، «آئورا- ۱۳۷۲»، «مجلس تقلید هفت خوان- ۱۳۶۹»، «ارکستر زنان آشویتس- ۱۳۶۸»، «چهار تک پرده- ۱۳۶۷»، «هفت خوان رستم- ۱۳۶۳» و تعدادی دیگر از جمله آثار نمایشی‌ای بوده که مرحوم پسیانی در آن‌ها به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته است.

پسیانی به عنوان بازیگر در عرصه تصویر نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و نقش‌آفرینی‌هایی به یادماندنی از خود به جای گذاشت که از آن میان می‌توان به فیلم‌های سینمایی «مسافران» بهرام بیضایی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «خاکستر سبز» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کشتی آنجیلا» محمد بزرگ‌نیا، «هیوا» رسول ملاقلی‌پور، «پاداش سکوت» مازیار میری و مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا» و «محله بهداشت» داریوش مؤدبیان، «پرده‌نشین» بهروز شعیبی، «دیوار» سیروس مقدم، «گل‌های گرمسیری» محمدمهدی عسگرپور، «گمگشته» رامبد جوان و «راه بی‌پایان» همایون اسعدیان اشاره کرد.

آخرین حضور زنده‌یاد آتیلا پسیانی در سریال «بی‌گناه» مهران احمدی در شبکه نمایش خانگی بود.

در عرصه تئاتر نیز نمایش «قهوه قجری» در سال ۱۳۹۸ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آخرین کارگردانی این هنرمند با سابقه تئاتر بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این اجرا نیمه‌کاره ماند.

انجمن صنفی بازیگران سینما نیز در پی درگذشت زنده‌یاد آتیلا پسیانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان آتیلا پسیانی عزیز پس از دوران سخت و طولانی بیماری و در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست. انجمن صنفی بازیگران سینما این سوگ بزرگ را به خانواده محترم و هنرمند ایشان ، خانم فاطمه نقوی ، خانم ستاره پسیانی و آقای خسرو پسیانی و همچنین به حضور همکاران گرامی ، جامعه تئاتری کشور  و تمامی دوست‌داران ایشان تسلیت عرض می‌نماید. همچنین با هماهنگی‌های انجام گرفته منتظر انتقال پیکر این هنرمند به ایران هستیم و پس از آن متعاقبا زمان و مکان تشییع به اطلاع خواهد رسید.»

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر درگذشت زنده‌یاد آتیلا پسیانی را به خانواده این هنرمند و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر