شهریار سرداری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از نصب و راه‌اندازی ۲۵ سایت جدید و ارتقای سایت موجود در راستای اتصال به شبکه ملی اطلاعات، تسهیل دسترسی به اینترنت پرسرعت و بهبود شرایط زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط روستایی و محروم این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: پروژه‌ها شامل […]

شهریار سرداری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از نصب و راه‌اندازی ۲۵ سایت جدید و ارتقای سایت موجود در راستای اتصال به شبکه ملی اطلاعات، تسهیل دسترسی به اینترنت پرسرعت و بهبود شرایط زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط روستایی و محروم این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: پروژه‌ها شامل پنج سایت در شهرستان نیر، پنج سایت در شهرستان مشگین‌شهر، چهار سایت در شهرستان اردبیل، چهار سایت در شهرستان کوثر، ۲ سایت در شهرستان انگوت، ۲ سایت در شهرستان نمین، یک سایت در شهرستان بیله‌سوار، یک سایت در شهرستان گرمی و یک سایت در شهرستان خلخال است.

وی افزود: در این مدت پنج سایت‌های ارتباطی جدید مجهز به فناوری نسل چهارم در روستا‌های علی‌آباد، تجرق، کلش بزرگ، گلی و داش بلاغ با پوشش روستا‌های کهریز و امین‌لو از توابع شهرستان نیر با اعتبار بیش از ۲۵۲ میلیارد ریال احداث و راه‌اندازی شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل بیان کرد: این سایت‌های ارتباطی که از سوی اپراتور ایرانسل نصب شده، تعداد ۳۲۴ خانوار با پوشش جمعیتی یک هزار و ۷۲ نفر از روستاییان شهرستان نیر را زیر پوشش قرار داد.

وی اضافه کرد: پنج سایت ارتباطی جدید ایرانسل و همراه اول نسل چهارم با اعتبار ۱۸۸ میلیارد ریال نیز در روستا‌های شهرستان مشگین شهر راه‌اندازی شد که با این اقدام ضمن زیر پوشش قرار گرفتن راه‌های ارتباطی، روستا‌های المای علیا، علی کران، قره‌لو، المای سفلی، اسلام کندی و زرگرگلی بلاغی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

سرداری عنوان کرد: این سایت‌ها در راستای تحقق عدالت ارتباطی و سیاست‌های ابلاغی وزارت ارتباطات با اعتباری افزون بر ۱۸۸ میلیارد ریال به اجرا درآمد که تعداد ۲۵۳ خانوار را با جمعیتی حدود ۸۳۳ نفر زیر پوشش قرار داد.

وی با اشاره به احداث چهار سایت ارتباطی در روستا‌های قلیچی، وره‌نو، مادیه و عموقین از توابع شهرستان اردبیل و بهره‌مندی ۴۷۲ خانوارروستایی این شهرستان از اینترنت سیار پرسرعت، گفت: هزینه راه‌اندازی این سایت افزون بر ۱۶۸ میلیارد ریال شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: با ارتقای این سایت‌ها که از سوی اپراتور ایرانسل در دهستان سردابه و بخش مرکزی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در مجموع جمعیتی بیش از یک هزار و ۶۱۷ نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی به احداث و راه‌اندازی ۲ سایت ارتباطی جدید در روستا‌های شهرستان انگوت و بهره‌مندی ۱۱۸ خانوار روستایی این شهرستان از شبکه ملی اطلاعات در روستا‌های شور درق علیا و چنار با پوشش روستای قباله‌کندی از سوی اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل خبر داد.

سرداری عنوان کرد: هزینه ارتقای این سایت ارتباطی روستایی افزون بر ۱۲۶ میلیارد ریال بود که از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شد و با بهره‌برداری از آن ۱۱۸ خانوار روستایی دیگر با جمعیت بیش از ۳۸۰ نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی بیان کرد: در این مدت چهار روستای بالای ۲۰ خانوار روستا‌های بخش مرکزی و فیروز شهرستان کوثر به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

وی همچنین از اتصال ۱۹۳ خانوار بخش مرکزی و فیروز شهرستان کوثر به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: در راستای ایجاد عدالت ارتباطی در استان و لزوم بهره‌مندی همه روستاییان از اینترنت پرسرعت و پوشش پوشش آنتن دهی مناسب، با احداث و راه‌اندازی سایت‌های نسل چهارم اپراتور ایرانسل ضمن پوشش جاده‌های ارتباطی، روستا‌های ایلخچی، پیربلاغ و مجدر با پوشش روستای مرشت به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل افزود: این سایت‌های ارتباطی روستایی با مبلغی بالغ بر ۱۲۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات احداث و راه اندازی شد که دسترسی ۷۴۰ نفر از اهالی این روستا را به اینترنت پرسرعت نسل چهارم فراهم کرد.

وی تصریح کرد: روستای ایلوانق خلخال به شبکه ملی اطلاعات متصل شد ه و با ارتقا سایت ارتباطی روستای ایلوانق از توابع شهرستان خلخال مردم از خدمات اینترنت پرسرعت نسل چهارم بهره‌مند شدند.

وی گفت: در راستای توسعه اینترنت پرسرعت روستایی استان و بهره‌مندی همگان از شبکه ملی اطلاعات، با ایجاد پوشش اینترنت G ۴ همراه اول، مردم روستای ایلوانق از بخش مرکزی از خدمات اینترنت پرسرعت نسل چهارم بهره‌مند شدند که با انجام و تکمیل این ارتقا، ۵۹ خانوار روستایی شهرستان خلخال؛ با جمعیتی بالغ بر ۱۶۶ نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. ارتقای این سایت ارتباطی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.

سرداری خاطر نشان کرد: سایت ارتباطی جدید ایرانسل در روستای مغوان شهرستان گرمی به منظور گسترش پوشش تلفن همراه در روستا‌ها و برخورداری مردم از خدمات ارتباطی پایدار، سایت جدید در دهستان اجارود غربی توسط اپراتور ایرانسل راه‌اندازی شد.

وی افزود: با تکمیل و راه اندازی این پروژه ارتباطی جدید، ۱۵۳ خانوار روستایی شهرستان گرمی با جمعیتی بالغ بر ۵۰۸ نفر، از پوشش کامل تلفن همراه برخوردار شدند.

وی ادامه داد: هزینه سایت روستای مغوان که بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال است، از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل بیان کرد: ۴۵ خانوار روستایی شهرستان بیله‌سوار نیز با راه‌اندازی سایت ارتباطی روستای قوشاقشلاق منصور و رحمان شهرستان بیله‌سوار با روستا‌های زیرپوشش قوشا قشلاق قامبای، قوشا قشلاق خاصای، قوشا قشلاق بخشعلی شهریار، قشلاق چوخلی قویی حاج رمضان، قشلاق چوخلی قویی حاج حسن اختری و قوشاقشلاق رضالی بیگ به اینترنت پرسرعت نسل چهارم متصل شدند.

وی عنوان کرد: هزینه این سایت ارتباطی روستایی بیش از ۴۲ میلیارد ریال بود با تامین آن جمعیتی افزون ۱۳۴ نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

سرداری همچنین از ایجاد و راه‌اندازی سایت ارتباطی جدید در روستا‌های لرون و خشحیران شهرستان نمین خبر داد و اضافه کرد: این سایت‌های جدید با هدف افزایش پوشش آنتن‌دهی و برقراری ارتباطات پایدار در دهستان‌های دولت‌آباد و ویلکیج شمالی از سوی اپراتور ایرانسل راه‌اندازی شد.

به گفته وی، ۸۴ میلیارد ریال برای سایت مورد اشاره هزینه شد که با تکمیل و راه اندازی این پروژه ارتباطی جدید ۶۵ خانوار روستایی شهرستان نمین با جمعیتی افزون بر ۲۱۳ نفر از پوشش کامل تلفن همراه برخوردار شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل تاکید کرد: همه تلاش نیرو‌های این اداره‌کل کاهش شکاف دیجیتال در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار و ایجاد عدالت ارتباطی متوازن است و در این راستا تلاش برای ایجاد بستر‌های استفاده از خدمات الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در استان ادامه دارد.

وی بیان کرد: ارائه خدمات اینترنتی مناسب و پوشش کامل تلفن همراه در این مناطق روستایی بسیار مهم است و موجب پویایی اقتصاد و توسعه اشتغال به خصوص برای جوانان ساکن روستا‌های این شهرستان‌ها خواهد شد.

بر اساس آمار‌های موجود بیش از ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در یک‌هزار و ۸۰۰ روستای استان اردبیل سکونت دارند.

انتهای پیام/
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران