به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، مالک شریعتی نیاسر در حاشیه جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس دوازدهم، گفت: در اینجا پای قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس در میان بوده و حق نمایندگان و حق […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، مالک شریعتی نیاسر در حاشیه جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس دوازدهم، گفت: در اینجا پای قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس در میان بوده و حق نمایندگان و حق مردم است، این موضوع اصلاً حاشیه نیست بلکه متن ماجرا است و مردم باید در جریان باشند که چه اتفاقی در مجلس افتاده است.

وی با بیان اینکه بررسی اعتبارنامه منتخبان در مجلس دو مبنای محکم دارد، اظهار کرد: مبنای اول اصل ۹۳ قانون اساسی است که تصریح می‌کند مصوبات مجلس شورای اسلامی بدون نظر شورای نگهبان اعتبار ندارد مگر دو مورد که مورد اول تصویب اعتبارنامه نمایندگان و دومی انتخاب ۶ حقوقدان شورای نگهبان است.

شریعتی افزود: بنابراین ما طبق اصل ۹۳ قانون اساسی حق اعتراض به اعتبارنامه‌ها را داشتیم و انجام دادیم. مبنای محکم دوم وصیت امام است که در سال ۶۸ قرائت شد. در این وصیت نامه که رهبر معظم انقلاب در صحن مجلس قدیم قرائت کردند، گفتند از نمایندگان در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر فردی نماینده خود را با دسیسه و فریب تحمیل کرد، نمایندگان بایستند و نگذارند وارد مجلس شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما طبق مدارکی که دنبال می‌کردیم و برخی مدارک نیز جدید است، تقریباً یک جزوه ۱۵۰ صفحه‌ای روز گذشته در وقت قانونی درباره تاجگردون تقدیم شعبه ۱۲ کردیم. اینکه شعبه ۱۲ چگونه قرعه‌کشی شده و آقای نوری قزلجه که رفیق آقای تاجگردون است چگونه رئیس این شعبه شده است، بماند.

وی ادامه داد: به هر صورت ما گزارش مکتوب خود را در اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون به شعبه مذکور ارائه کردیم. طبق آئین نامه داخلی مجلس، مجلس وظیفه دارد از شورای نگهبان استعلام کرده و مواردی که قبلاً شورای نگهبان دیده و بررسی کرده خارج شود و موارد جدید نیز از سوی شورای نگهبان اعلام شود. اگر شورای نگهبان اعلام کند که موارد جدید ندارد، رسیدگی انجام نخواهد شد و در واقع به صحن اعلام می‌شود که تأیید شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روز گذشته آقای تاجگردون متقابلاً نسبت به اعتبارنامه بنده اعتراض گذاشت. اعتراض وی بدون مستندات و در یک برگه بود و همه آن مطالب غیرقابل استناد بود. ظاهراً روز گذشته هم با یک خبرنگار تماس گرفته و گفته می‌خواهد علیه بنده اطلاعاتی منتشر کند بنده نیز به ایشان می گویم همه اطلاعات را منتشر کند. برای آقای روح الله نجابت نیز این کار را کردند.

وی ادامه داد: از شعبه ۶ که شعبه خودم بود پیگیری کردم. آقای نیک بین که رئیس شعبه ۶ بود گفت من پیگیری کردم و به آقای صادقی مقدم در شورای نگهبان زنگ زدم و ایشان گفتند مواردی که درباره مالک شریعتی گفته شده، جدید نیست و گفتند تأیید کنید. آقای نجابت نیز با آقای رضایی کوچی رئیس شعبه خود تماس گرفت و ایشان نیز همین را گفت که آقای صادقی مقدم در تماس تلفنی گفته است که این مطالب جدید نیست و قابل استناد نیست. تأیید کنید.

شریعتی بیان کرد: بنده به ذهنم آمد که درباره آقای تاجگردون نیز همین موضوع است و یک تصمیمی گرفته شده است تا زودتر این موضوع جمع و جور شود. زنگ زدم به آقای نوری قزلجه که رئیس شعبه بررسی اعتبارنامه تاجگردون بود و پرسیدم جلسه بررسی اعتراض را چه زمانی می‌گذارید؟ ایشان گفت من جلسه‌ای نمی‌گذارم چون اعتبارنامه ایشان تأیید است؛ زنگ زدیم به آقای صادقی مقدم (عضو شورای نگهبان) و ایشان گفته هیچ مورد جدیدی وجود ندارد. گفتم آقای نوری ما ۱۵۰ صفحه درباره تاجگردون گزارش دادیم، شما چگونه تلفنی این موارد را از آقای صادقی مقدم استعلام کردید؟ ایشان گفتند تیترها را خواندم. بنده گفتم برخی موارد را جدید دادم و حتماً باید بررسی شود.

وی افزود: رویه ادوار مجلس این بود که شعبه به هیأت رئیسه اعلام می‌کرد اعتراضی درباره اعتبارنامه‌ها آمده و هیأت رئیسه که عمدتاً نایب رئیس بود، به قائم مقام شورای نگهبان نامه می‌زد که اعتراض آمده و شورای نگهبان نظر می‌داد. استعلام تلفنی از شورای نگهبان که اصلاً حجیت ندارد و مجلس اینگونه زیر سوال می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شب گذشته با آقای ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان تماس گرفتم و تاکید کرد که حتماً باید نامه کتبی بیاید و ما پاسخ کتبی دهیم چراکه موارد پرونده افراد در شورای نگهبان همه کدبندی شده است و در سامانه داخل شورای نگهبان است و ما یک به یک مستندات را تطبیق می‌دهیم و اگر موارد جدیدی بود به شما اطلاع می‌دهیم. بنده گفتم پس به آقای صادقی مقدم بفرمائید و ایشان ۱۰ دقیقه بعد به من زنگ زد. گفت آقای صادقی مقدم اعلام کرده که من نگفتم تلفنی استناد کنید بلکه اگر موارد جدید باشد، ما در نامه کتبی اعلام می‌کنیم. یعنی به استناد صحبت آقای ره‌پیک خود آقای صادقی مقدم نیز بر کتبی بودن استعلام تاکید دارد. حتماً خلاف قانون اساسی و آئین نامه عمل شده است و حتماً برنامه ریزی شده که ایشان روی پرونده بنده و آقای نجابت اعتراض بگذارد و این دوتا را باهم طاق بزنند.

شریعتی بیان کرد: بنده اعتراض کردم و گفتم پرونده من را برگردانید و من نمی‌خواهم پرونده اینگونه بررسی شود. شورای نگهبان باید درباره بنده نیز پاسخ استعلام را کتبی دهد. متأسفانه این رویه‌ای که اتفاق افتاد غلط و شبیه تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام بود، یعنی حق مردم و نمایندگان ضایع شد و قانون اساسی و قانون آئین نامه نقض شد. دو روز از سوگند هیأت رئیسه و نمایندگان نمی‌گذرد، هم نمایندگان و هم هیأت رئیسه سوگند خوردند اما نقض شد.

وی اظهار کرد: امروز به جایگاه هیأت رئیسه رفتم که در آنجا آقای تاجگردون، من و آقای سلیمی را تهدید کرد. بنده اگر می‌ترسیدم این کار را شروع نمی‌کردم. این موضوع را دنبال می‌کنم چون حق نمایندگی و حق مردم است. حتماً از این موضوع نمی‌گذرم. اگر شورای نگهبان کتبی اعلام کند، مخلص قانون هستم اما این ماجرا بودار است و خلاف قانون اساسی و آئین نامه مجلس عمل شده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر