به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سردار غلامحسین محمدی اصل شامگاه چهارشنبه در نشست با مدیر بنیاد هدایت که با حضور رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار شد، در سخنانی فرمانده معنوی بودن را مهم‌تر از فرمانده جنگی عنوان و اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس ثابت شد که فرماندهی معنوی و ایمان و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سردار غلامحسین محمدی اصل شامگاه چهارشنبه در نشست با مدیر بنیاد هدایت که با حضور رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار شد، در سخنانی فرمانده معنوی بودن را مهم‌تر از فرمانده جنگی عنوان و اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس ثابت شد که فرماندهی معنوی و ایمان و اعتقاد به عنایت الهی بر فرماندهی جنگی اولویت داشت و یک فرمانده نظامی، اول باید فرمانده معنوی بوده و سپس فرمانده عملیات باشد.

وی به حضور سپاه در کنار مردم در تمام عرصه‌ها و حوادث غیر مترقبه اشاره کرد و گفت: نیروهای سپاه و بسیج در نهضت آبرسانی به روستاها، مقابله با پیشگیری ویروس کرونا و حوادثی از جمله سیل و زلزله در کنار مردم بوده و با کمک‌های ارائه شده در صدد رفع مشکلات افراد جامعه بوده که در فعالیت‌های فرهنگی نیز همواره ارتباط گسترده ای با سازمان تبلیغات اسلامی دارد.

فرمانده سپاه استان اردبیل تاکید کرد: ما در مجموعه سپاه مصمم هستیم که در شهر دارالارشاد اردبیل برای اعتلای فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی با سازمان تبلیغات اسلامی و فعالان فرهنگی و دینی همکاری کنیم.

اعتلای فرهنگ دینی در جامعه هدف مشترک سپاه و تبلیغات اسلامی است

امامان محله نرم افزار مدیریت فرهنگی جامعه

حجت الاسلام سید ناصر میر محمدیان، مدیر عامل بنیاد هدایت نیز در ادامه در سخنانی امامان محله را نرم افزار مدیریت فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: ولایت و امامت عام در حلقه‌های میانی جامعه نیز باید قوی‌تر از قبل جریان یافته و با محوریت مساجد به حکمرانی مردمی در محلات پرداخت.

وی حل مسئله را اولویت مهم در فعالیت مساجد عنوان کرد و گفت: اجرای مهرواره های محله همدل و اوج با هدف شناسایی مشکلات و مسائل موجود در محلات و مناطق مختلف و با لبیگ گویی ۲۲ هزار امام محله با محوریت مساجد در حال اجراست که راهکارهای حل مسائل توسط این قشر فعال فرهنگی تدوین و مراحل اجرایی آغاز می‌شود.

حجت الاسلام میر محمدیان گفتمان سازی و جامعه پردازی مسائل فرهنگی را رسالت اصلی مسجد برشمرد و افزود: امامان محله در تقویت کارکرد مساجد باید به گونه‌ای وارد میدان شوند که مردم را فعالانه و مشتاق در انجام امور فرهنگی سهیم کرده و محوریت بخشی به مسجد را توسط افراد محله محقق سازند.

اتحاد و انسجام عامل تحقق اهداف در فعالیت‌های فرهنگی

حجت الاسلام میثم فیاضی، نماینده ولی فقیه در سپاه استان اردبیل نیز در سخنانی اتحاد فکری بین سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی را عامل پیشبرد فعالیت‌های مشترک فرهنگی و دینی عنوان کرد و گفت: مأموریت این دو مجموعه در راستای هم بوده و برنامه‌های اجرایی باهدف ترویج تعالیم اسلام ناب محمدی با همکاری و تعامل یکدیگر اجرا می‌شود.

وی به فعالیت شایسته ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها با سپاه اشاره کرد و گفت: اتحاد و انسجام فعالیت‌ها در شهرستان‌ها ناشی از مدیریت استانی در امر تبلیغ دینی بوده که این همکاری و هماهنگی عامل مؤثر در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه استان افزود: استان اردبیل به عنوان استان شاخص در زمینه روحانیون ولایی و توانمند از دیرباز تا کنون در سطح کشور شناخته شده که نمونه بارز آن علمای انقلابی در هدایت و راهبری مردم در زمان انقلاب و دوران دفاع مقدس است که از شهر حسینی اردبیل برخاسته و زمینه تحول و جنبش انقلابی را پدید آوردند.

تقویت جایگاه مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی ضروری است
در ادامه حجت الاسلام قاسم جعفرزاده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل تحول مسجد محور را به عنوان مهم‌ترین پایگاه فکری جهان اسلام مهم برشمرد و گفت: در جامعه کنونی، مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه اجتماعی باید متحول شده و به جایگاه اصلی و کارکرد دوران صدر اسلام برگردد.

وی بر ضرورت محوریت مساجد در حل مشکلات جامعه تاکید کرد و گفت: متأسفانه امروزه بسیاری از اموری که باید در مساجد اجرا شود به نهادهای دولتی و حاکمیتی سپرده شده که عملاً باعث کمرنگ شدن نقش محوری مساجد شده و نیازمنده توجه جدی در رونق بخشی به مساجد است.

اعتلای فرهنگ دینی در جامعه هدف مشترک سپاه و تبلیغات اسلامی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز به ارائه گزارش اجمالی در حوزه تبلیغی و فرهنگی استان پرداخت و افزود: در استان اردبیل ۷۵۰ روحانی، ۱۷۰۰ طلبه در حال تحصیل، ۱۵۰۰ مداح و ۶۵۰ بانوی مبلغه حوزوی و سنتی مشغول فعالیت هستند که در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه با نظارت تبلیغات اسلامی به ارائه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی می‌پردازند.

حجت الاسلام جعفرزاده از فعالیت ۱۵۵ روحانی مستقر و طرح هجرت در استان اردبیل خبر داد و گفت: بنیاد علوی در شهرستان گرمی تعداد ۲۰ نفر امام مستقر کرده که علاوه بر آن ۹ پایگاه اجتماعی در شهرستان‌های استان توسط امامان محله در راستای کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.

وی افزود: ۱۵ استاد گفتمان دینی ویژه مدارس، ۶۰ بانوی فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی و ۲۰ نفر روحانی جدید جذب شده در فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان، از دیگر فعالان حوزه فرهنگ دینی در راستای توسعه و ترویج تعالیم اسلامی در اردبیل هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به وجود ۲ هزار و ۲۰۰ مسجد در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: مراکز و تشکل‌های دینی استان اردبیل در قالب ۱ هزار و ۲۵۰ هیئت مذهبی، ۱۴۰ انجمن اسلامی، ۳۵ کانون فرهنگی و تبلیغی، ۱۳۰ باب خانه عالم، ۱۲۲ باب هزار و بقاع متبرکه، ۱۹ حسینیه و ۷ تکیه در طول سال برنامه‌های مختلف فرهنگی، قرآنی و معرفتی برای مردم استان اردبیل ارائه می‌کنند.

حجت الاسلام جعفرزاده فعالیت در فضای مجازی در قالب ۷۵۰ گروه و کانال شبکه‌های اجتماعی را مهم‌ترین عملکرد فعالان فرهنگی و تبلیغی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: روحانیون استان اردبیل علاوه بر تبلیغ چهره به چهره، با بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد گروه‌های تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی، محتوای علمی، فرهنگی و دینی را برای استفاده کاربران به اشتراک می‌گذارند.

وی در پایان مهم‌ترین عامل در بروز مشکلات در زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی را عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: تنظیم تقویم فرهنگی سالانه و تعامل مستمر طبق تفاهم‌نامه مشخص، در اولویت همکاری سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی است که در پیشبرد اهداف مد نظر قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع