تهران- گرانی درآستانه شب یلدا خانواده های تهرانی را کلافه کرده است خانواده هایی که باید هزینه های هنگفتی برای یک شب مهمانی بپردازند و بسیاری شان عطای آن را به لقایش می بخشند.

مرجان شرف- بازار؛ مردم تهران در تب و تاب تهیه و تامین اقلام مورد نیاز شب یلدایشان؛ بازارهایی که امسال به نظر کم رونق تر می رسد چرا که گرانی سایه سنگینی بر سر اقلام مصرفی مردم در شب یلدا انداخته است. گروهی از مردم تهران در جستجو هستند تا مناسب ترین قیمت ها را پیدا کنند اما باید خیلی جست و کم تر یافت!

با نگاهی به جامعه اختلاف طبقاتی باعث دو قطبی شدن میهمانی ها شده عده ای سعی در فراموشی و یا محدود کردن به خرید برای کودکان کرده و از طرفی دیگر عده ای نیز اقدام به سفرهای خارجی به مناسبت یلدا. در این گزارش تلاش داریم تا با یک حساب و کتاب کوچک حداقل خرج یک میهمانی ساده پنج نفره را بدانیم.

هر میهمانی از چند بخش ساخته می شود نخست بخش پذیرایی اولیه مانند چای و میوه که میهمانی مناسب دار یلدا نیازمند وجود مقداری آجیل در ظرف پذیرایی نیز است سپس نوبت به سفره شام می رسد و پس از آن نیز پذیرایی آخر که آنهم شامل نوشیدنی، میوه و آجیل و شیرینی می شود.

محاسبه خوراکی ها!

بسته های ۲۰۰ گرمی نخود و کشمش شکلات بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، آلبالو خشک، ذرت پاپ کرن، به ترتیب این اقلام ۵۰، ۴۰، ۳۰، ۶۰، ۴۰، قیمت و در کل حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. و برای پنج نفر می شود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در کنار نوشیدنی هایی مانند چای، نوشابه و آبمیوه، ژله که در کنار هم صد هزار تومان هزینه دارند.

با یک حساب کلی بیش از سه میلیون و پانصد هزار تومان جشن شب یلدا برای یک خانواده پنج نفره آب می خورد

نوبت به محاسه نرخ میوه می شود انار کیلویی ۴۹ هزار و ۵۰۰ ، سیب قرمز ۲۷ هزار و سیب زرد ۲۸ هزار و ۵۰۰ و هزینه سالاد پذیرایی میوه در یک میهمانی بیش از ۶۰۰ هزار تومان می شود. پلو مرغ مدتی است که شام میهمانی خانواده های ایرانی در ساده ترین نوع ممکن به حساب می آید که نرخ مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و برنج نیز حدوداً همین میزان خریداری می شود که در کنار مخلفاتی مانند رب، زرشک و… به بیش از یک میلیون می رسد و پس از آن نیز هزینه شیرینی که حدود سیصد هزار تومان می شود و با یک حساب کلی بیش از سه میلیون و پانصد هزار تومان جشن شب یلدا برای یک خانواده پنج نفره آب می خورد، حرف از آب شد؛ هزینه آب، برق و گاز مصرفی نیز سر برج پیامک خواهد شد. بیش از سه میلیون تومان هزینه یک شب بزرگداشت مراسم دیرینه با توجه به حقوق وزارت کار و اجاره خانه! برای ۲۹ روز آینده چه می ماند؟

قیمت میوه و تره بار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار در خصوص شب یلدا، اظهار داشت: این شب و گرامی داشت آن به این دلیل است که افراد قدر زمان را بدانند و زمان بیشتری را به دورهمی و کنار عزیزانشان بودن تخصیص دهند، امیدواریم فرهنگ اروپایی و افزایش تنهایی افراد با قوت گرفتن فرهنگ های گرم ایرانی کمرنگ شود.

اسدالله کارگر در خصوص قیمت های میوه در مراکز عرضه، افزود: خوشبختانه امسال در فصول مختلف با فراوانی محصولات روبرو بودیم به همین دلیل با کمبود و یا افزایش قیمت طولانی مدت روبرو نبودیم. درباره میوه هم باید گفت قیمت ها هفتگی و به صورت کیفیتی عرضه می شود، متاسفانه میوه ها برند سازی نشده اند که بتوانیم در کل ایران با یک نرخ عرضه کنیم، اما برای عدالت بیشتر آنها را سه نرخه کرده ایم.

وی در خصوص قیمت میوه ویژه شب یلدا گفت: برای یک خانواده چهار نفره اگر بخواهیم قیمت میوه را برآورد کنیم باید گفت که دو کیلو انار ۶۰ هزار تومان، یک کیلو خیار ۱۶ هزار تومان، دو کیلو پرتقال ۳۰ هزار تومان یک کیلو موز ۵۵ هزار تومان یک کیلو سیب ۳۵ هزار تومان و چهار کیلو هندوانه ۶۰ هزار تومان است.

۴ میلیون تومان هزینه برای شب یلدا | وقتی پای آبرو در میان است

تبلیغات میلیون تومانی!

با نگاهی به سایت های تبلیغی از تور ویژه یلدا به ترکیه و کویر گرفته تا کربلا کسانی هستند که ترجیح می دهند تا یلدا را اینگونه سپری کنند اما آیا واقعا رفتن به این نوع سفرها نشانی از اختلاف طبقاتی است؟ ابراهیمی یکی از افرادی است که یکی از این تبلیغ ها را منتشر کرده در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با بیان اینکه افرادی هستند که ترجیح می دهند تا جشن های ملی را در کنار همشهریان در مکان های جدید بگذرانند و بدین طریق تجربه های جدید را برای خود بیافرینند گفت: سال به سال که می گذرد گرانی ها بیشتر شده و سفر بسیار سخت تر خواهد شد از این رو اگر خانواده ای به جای ماندن در منزل برای یلدا به سفرهای این چنینی رود، نشان از پولداری و بی دغدغه بودن شخص نیست.

وی افزود: تحریم ها، تورم و ناکارآمدی مسئولان باعث به وجود آمدن این اوضاع شده است باعث گرانی من و میوه فروش سر کوچه نیستیم اما تاوان را ما باید پس دهیم. جشن ها و مراسم هایی مانند عید نوروز و شب یلدا از مهم ترین مناسبات ما ایرانی ها بوده و حاضر هستیم تا شاید از دیگر تفریحات خود بزنیم تا این مراسم را به جا آوریم.

فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران : تمام محصولات اعم از میوه و گوشت، مواد پروتئینی و… با کیفیت مناسب در بازار وجود دارد

محسن ابراهیمی با بیان اینکه هنگامی که قیمت آجیل به یک میلیون تومان می رسد هزینه یک میهمانی چقدر می شود؟ گفت: باید یک فرد چقدر درآمد داشته باشد تا بتواند یک پذیرایی آبرومندانه از بستگان خود داشته باشد؟ ما ایرانی هستیم و بسیار به حفظ آبروی خود مقید؛ پس نمی توانیم به بهانه گرانی یک میهمانی برگزار کنیم که آبروی ما را به خطر بیندازد پس چه چاره ای بهتر از آنکه پول کمتری را صرف سفرهای گروهی کنیم؟ و بدین طریق آبروی خود را حفظ کرده باشیم؟

کمبودی در بازار نیست

ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران با بیان اینکه کمبودی در مورد اقلام شب یلدا وجود ندارد گفت: تمام محصولات اعم از میوه و گوشت، مواد پروتئینی و… با کیفیت مناسب در بازار وجود دارد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. همچنین ساعات کار میادین از صبح ۲۹ و ۳۰ آذر ماه از ۸ و ۳۰ بامداد الی ۱۹ و ۳۰ شب به تصویب رسیده است .مردم درمواجهه با بی قانونی و گرانفروشی می توانند با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و گزارشات خود را ارسال کنند.

در آخر باید مراسم های سنتی و آداب و رسوم قدیمی هر شهر را نیز جداگانه در نظیر بگیریم که در کنار زیبایی و خاطره انگیزتر کردن این شب هزینه های جانبی بسیاری را نیز تحمیل می کنند. مانند نان سنگک و دلمه مخصوص در کردستان، سبزی پلو با ماهی دودی در قزوین و آش کارده، شله ماش و شله بادام کهکیلویه و بویر احمد و …

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار