پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها – سولماز پورنعمت: با آمدن بهار و نو شدن طبیعت روستاهای شهرستان نمین آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی و طبیعت گردان می‌شوند. از جمله مناطق گردشگری روستاهای شهرستان نمین سد «سوها»، سد «سربند»، سد «سقزچی» و سد «عنبران» است. سد «سوها» سد «سوها» یکی از […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها – سولماز پورنعمت: با آمدن بهار و نو شدن طبیعت روستاهای شهرستان نمین آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی و طبیعت گردان می‌شوند. از جمله مناطق گردشگری روستاهای شهرستان نمین سد «سوها»، سد «سربند»، سد «سقزچی» و سد «عنبران» است.

سد «سوها»

سد «سوها» یکی از جاذبه‌های منحصر به فردی است که در جوار جنگل‌های «هیرکانی» واقع شده است و طبیعت بکر و زیبای اطراف سد، دل از هر بیننده‌ای می‌برد. این سد سالانه گردشگران زیادی را از تمامی مناطق کشور و جهان به این منطقه می‌کشاند.

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

از دیگر مناطق گردشگری و دیدنی اطراف سد می‌توان به «آت بلاغی»، «جنگل‌های اطراف نایب دوشن»، «دلیکلی داش»، «آئی داشی»، «دوه یونی داشی»، «باغچه دره سی»، «آدام چیمان»، «گلین داشی»، «آت بلاغی»، «محمد قوروغی» و تله یئری که در گذشته خان‌های منطقه نمین برای شکار به اینجا می‌آمدند، اشاره کرد.

سد «سقزچی»

این سد مهمترین طرح عمرانی اجرا شده در روستای «سقزچی» است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۷ شروع و در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید.

سد «سقزچی» از نوع خاکی غیر همگن با هسته رسی است که با ارتفاع ۲/۲۱ متر از پی و ۱/۱۹ متر از بستر رودخانه، طول تاج ۵۳۰ مترو عرض ۷ متر و حجم مفید ۴/۳ میلیون متر مکعب است که با هدف آبیاری اراضی کشاورزی «سقزچی» و روستاهای پایین‌دست احداث شده است.

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

در سد «سقزچی» علاوه بر جاذبه‌های طبیعی سد، امکان ماهیگیری برای علاقمندان و گردشگران فراهم است. همچنین این سد در فصول مختلف سال پذیرای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر و محلی است.

این سد به سبب نزدیکی به مرکز استان در فصول مختلف سال به ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای خیل عظیم گردشگرانی است که برای بهره‌مندی از طبیعت منطقه در اطراف سد اتراق می‌کنند.

سد «سربند»

سد «سربند» که برگرفته از نام روستای نزدیک سد است در بخش مرکزی شهرستان نمین، روستای «سربند» قرار دارد. این سد از نوع سدهای خاکی با هسته رسی است که با هدف کشاورزی ایجاد شده است. این سد با نمای زیبایی که دارد جلوه خاصی به منطقه بخشیده است.

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

سد «عنبران»

سد «عنبران» با حجم یک میلیون مترمکعب در بالادست شهر مرزی عنبران با اهداف کنترل سیلاب، تغذیه چاه‌ها و قنوات حاشیه رودخانه «عنبران چای» تا اتصال به «قره سو» و تأمین حقآبه ها و طرح‌های گردشگری و صنایع روستایی احداث شده است.

سد «عنبران» مابین روستای گردشگری «عنبران علیا» و شهر عنبران واقع شده است که پیکره سنگی «بابا داوود»، معروف به «ابوالهول»، ظرفیت گردشگری طبیعی و تاریخی بی نظیر با قابلیت جهانی در نزدیکی این سد قرار دارد.

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

در نزدیکی سد «عنبران» و در روستای «عنبران علیا» واحدهای بوم گردی برای اقامت گردشگران در دسترس است. با احداث سایت گردشگری سد «عنبران» زنجیره گردشگری این سد تکمیل خواهد شد.

از دیگر سدهای شهرستان می‌توان به سد کوچکی همچون سد «آق زمان کندی» و سد طبیعی «پته خور» اشاره کرد.

تالاب «پته‌خور»

تالاب «پته‌خور» در قسمت شرق دشت اردبیل، غرب کوه‌های «باغرو» و ۳ کیلومتری روستای «پته‌خور»، شهرستان نمین واقع شده است. این تالاب زهکش رودخانه «قره‌سو» بوده و آب آن از ارتفاعات کوه‌های «باغرو» در جنوب شرقی و ادامه همین ارتفاعات یعنی اراضی جنگلی «فندقلو» در شرق شهرنمین سرچشمه می‌گیرد.

از شاخه‌های رودخانه‌های تأمین کننده تالاب «پته‌خور» می‌توان به «دورجین‌چای»، «اولاغان‌چای»، «موسی‌چای»، «مشه‌چای»، «ننه‌کران چای» و «پته‌خور چای» اشاره کرد.

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

وجود چمنزارهای نسبتاً وسیع و متراکم، تنوع موجودات زنده گیاهی و جانوری، تولیدات زنجیره غذایی در آن، زیستگاه و پناهگاه مساعدی برای انواع جانوران، در این تالاب بوجود آورده است.

تالاب «پته خور» محل فرود پرندگان مهاجر از جمله «درنای سیبری» است و مانند سایر تالاب‌ها، دارای ارزش استراحتگاهی بالایی است.

تالاب «قاراما»

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نمین و روستای «گللو» تالاب «قاراما» است که بین اهالی به دریاچه «قاراما» معروف است.

تالاب «قاراما» محل فرود پرندگان مهاجر مانند انواع «سارها»، پرندگان «ماهی خوار»، «پرستو های دریایی»، «غاز»، «اردک وحشی»، «فلامینگو» و «مرغابی» و… است.

تالاب‌هایی دیگری این روستا عبارتند: «شمسی گوللی»، «گوللر»، «قوبیلار» و..

سدهای نمین مقصد گردشگران نوروزی/آثار طبیعی باید محافظت شوند

مناطق مورد معرفی در این گزارش جز مناطق بکر گردشگری بوده و آماده پذیرایی از مهمانان عزیز از نقاط مختلف کشور است. نکته‌ای که انتظار می‌رود گردشگران مورد توجه قرار دهند توجه به امر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، برای قرارگیری منابع در دسترس عموم و حفظ آن برای نسل‌های آتی، حفاظت از منابع طبیعی و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی نوید بخش طبیعت زیبا برای این مرز و بوم خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر