پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها: محرم که تمام می‌شود، کرمانشاه که از دیرباز به دروازه نجف شهره بوده و قدمگاه زائران علوی و حسینی به شمار می رفته است آماده استقبال از زائران اربعین می‌شود. مرز خسروی در غربی‌ترین نقطه کشور با داشتن بزرگترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها: محرم که تمام می‌شود، کرمانشاه که از دیرباز به دروازه نجف شهره بوده و قدمگاه زائران علوی و حسینی به شمار می رفته است آماده استقبال از زائران اربعین می‌شود.

مرز خسروی در غربی‌ترین نقطه کشور با داشتن بزرگترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و در عین حال هموارترین مسیر برای تردد زوار کشورمان به عتبات عالیات در کشور عراق شناخته می‌شود که اگر این روزها سری به این مرز بزنید، رفت و آمد موکب‌داران برای تدارک مقدمات استقبال از زائران در ایران و عراق به چشم می‌آید.

موکب‌داران دولتی و مردمی که عاشق و شیفته اباعبدالله (ع) هستند امسال بیش از هر چیز به دنبال وسایل سرمایشی برای رفاه حال زائران هستند.

حدود یک هفته از آخرین سفرم از کرمانشاه به مرز خسروی که برای پیگیری مصوبات کمیته فعال فرهنگی اربعین بود می‌گذرد که به اصرار مدیر خبرگزاری مجدد برنامه سفر به خسروی را هماهنگ می‌کنم.

سوخت گیری آزاد در پمپ بنزین‌ها هر مرتبه ۱۵ لیتر

یکی از مقدمات سفر، تأمین سوخت خودرو است که طبق قانون سهمیه بندی سوخت شخصی برای هر فرد به ازای هر ۲۴ ساعت از ۳۰ لیتر سوخت به ۴۰ لیتر در کل استان کرمانشاه رسیده است. هر فرد سهمیه مشخصی برای سوخت ماهانه خود در کارت سوخت اختصاصی خود دارد چنانچه سهمیه نخست و دوم فرد در موارد استثنا پایان یافته باشد و یا کارت خود را فراموش کرده باشد می‌تواند از کارت هوشمند سوخت اضطراری که در جایگاه‌ها موجود است استفاده کند و بر اساس اعمال برنامه‌های تغییرات سهمیه سوخت اضطراری میزان سوخت کارت‌های اضطراری برای هر فرد از ۳۰ لیتر به ۱۵ لیتر معین شده است.

خبر محدودیت سوخت‌گیری در استان کرمانشاه به ویژه شهرستان‌های مرزی نگرانی‌هایی برای زائرانی که به توصیه مقامات ستاد اربعین با خودروی شخصی قصد سفر به مرزها در ایام اربعین را دارند به وجود می‌آورد و جایگاه‌های CNG نیز شلوغ تر از هر زمان دیگری است و از ساعت ۱۳ نیز برای مدیریت مصرف انرژی برق جایگاه‌ها قطع می‌شود و عملاً سوخت گیری متوقف می‌شود.

گذرگاه خسروی برای استقبال از زائران اربعین آماده می‌شود

سپس به دنبال حمل و نقل عمومی می‌رویم، خط اتوبوس بین شهری در مسیر کرمانشاه به خسروی فعال نیست، به ناچار باید خودروهای سواری را جایگزین کنیم که با توجه کمبود خودروهای سواری قیمتی چند برابری برای این مسیر از زائران اخذ می‌شود.

با توجه به گرمی هوا سفر با خودروی شخصی را در نهایت انتخاب می‌کنم، ساعت پنج صبح است و هوا هنوز گرمی‌اش را به رخ نکشیده است، از کرمانشاه که خارج می‌شویم تابلوهای راهنما ما را به سمت ماهیدشت راهنمایی می‌کند و بر اساس مسیریابی انجام شده حدود ۱۸۰ کیلومتر مسیر در پیش داریم و برای رسیدن به پایانه مرزی خسروی باید از شهرهای ماهیدشت، اسلام آبادغرب، کرندغرب، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین گذشت.

سوخت را به میزان رسیدن به مقصد تأمین کردیم، خورشید عزم رخ نمودن کرده و هوا رو به گرمی می‌رود، شهر به شهر گذر کردیم تا از دور نخل‌های سر به فلک کشیده قصرشیرین نمایان شد.

نبود مجتمع‌های خدماتی رفاهی در مسیر کرمانشاه-خسروی

زیرساخت‌های جاده‌ای نمره خوبی می‌گیرد و راهدارانی که در چپ و راست جاده مشغول کار بودند با فراهم کردن زیرساخت مناسب خدا قوت ویژه دارند؛ اما در همین حوزه کمبود مجتمع‌های رفاهی و یا شاید بتوان گفت نبود این مجتمع‌ها قطعاً مشکل‌ساز خواهد بود، گرچه در ایام اربعین موکب‌های مستقر در جاده سعی بر جبران این کاستی را دارند ولی نباید به سادگی از این مشکل گذشت.

پس از مشاهده حال و هوای اربعینی شهر قصرشیرین رهسپار پارکینگ‌هایی که برای استقرار خودروهای زائران آماده شده، می‌شویم. کارهای خوب و مناسبی شکل گرفته و تفاوت با سال گذشته به وضوح مشخص است، اما سوال اینجاست؛ با توجه به دعوت گسترده مسئولان برای تردد از پایانه مرزی خسروی، آیا این پارکینگ‌ها کافی خواهد بود؟! سه راهی نصرآباد اما جایی که سال گذشته بسیاری از زائران از خسروی گذشته در این محل خاطراتی را تجربه کرده و انتظاری برای عبور از دروازه این سه راهی کشیده‌اند. از این محل مانند سال گذشته تردد فقط با وسایل نقلیه عمومی امکان پذیر است.

گذرگاه خسروی برای استقبال از زائران اربعین آماده می‌شود

سال گذشته که تردد از مرز خسروی محدود بود و فقط در ساعات خاصی انجام می‌گرفت و همچنین محدودیتی در گیت های تردد در ایران عراق داشتیم، گذر از دروازه سه راهی نصرآباد به ازدحام جمعیت در پایانه بستگی داشت و گاهاً تردد در این نقطه برای کنترل جمعیت در پایانه محدود می‌شد اما انتظار این است با توجه به ۲۴ ساعته شدن تردد از مرز و توسعه گیت‌های تردد امسال این مشکل به وجود نیاید.

جداسازی مسیر تردد زوار و ترانزیت با جاده «برکت»

در سه راهی نصر آباد برای جداسازی مسیر تردد زوار اربعین جاده ترانزیتی برکت به همت قرارگاه نجف سپاه در حال احداث است و کارگران با ماشین آلات مشغول کارند و این جاده به طول ۳.۴ کیلومتر در حال احداث است و با احداث آن مسیر کامیون‌های ترانزیتی حمل بار تا نقطه صفر مرزی از مسیر تردد زوار جدا می‌شود و طبق اعلام صورت گرفته، اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۸۱ میلیارد تومان است.

مسیر ۱۵ کیلومتری سه راهی نصرآباد تا پایانه که تیرهای چراغش به یاد عمودهای مسیر پیاده روی اربعین شماره گذاری شده را طی کردیم در مسیر پایانه مرزی خسروی مجتمع اسکان زوار در حال است، جزئیات پروژه را که جویا می‌شویم مشخص می‌شود قرارگاه اربعین وزارت دفاع در هفت هکتار شامل چهار دستگاه سوله اسکان و پذیرایی، درمانگاه، آشپزخانه بزرگ، امکانات بهداشتی، پد بالگرد و پارکینگ در حال ساخت است و مراحل پایانی کار را طی می‌کند.

حوالی پایانه مرزی و در محدوده مسجد مرزی خسروی موکب‌های مردمی و دولتی در حال آماده شدن است و تجربه استقبال باشکوه سال گذشته را یادآوری می‌کند و در بدو ورود به پایانه پایگاه اورژانس در نقطه صفر مرزی در ۲ طبقه در حال ساخت است که بر اساس پیش بینی مسئولان فاز نخست آن امسال به بهره برداری می‌رسد.

گذرگاه خسروی برای استقبال از زائران اربعین آماده می‌شود

گرمای هوا جنب و جوشی در مرز به راه انداخته؛ همه به دنبال تسهیل تردد زائران در ایام اربعین هستند. سایه‌بان ها در حال نصب هستند، اما آنچه انتظار بود که این ایام کارهای مربوط به اربعین در پایانه به اتمام رسیده باشد نه اینکه شبهه اینکه این کارها به اربعین می‌رسد یا نه در میان باشد. جلوتر که برویم زیرساخت‌ها برای نصب گیت‌های تردد در طرف ایران و عراق آماده است اما خبری از گیت ها در محل نیست، گرچه مسئولین محلی بارها قول نصب گیت‌ها پیش از آغاز سفرهای اربعینی را داده‌اند اما این مساله جای نگرانی دارد.

با توجه به گرمی هوا یکی از نگرانی‌های مسئولان بهداشتی و درمانی موضوع گرمازدگی زوار در مرز خسروی است که احداث بیمارستان صحرایی، درمانگاه و اتاق‌های سرد در دستور کار قرار گرفته است.

نگرانی برای حمل و نقل زوار در مرز منذریه

حمل و نقل در کشور عراق مساله دیگری است که سال گذشته مشکلی بر سر راه زائران بود که بر اساس گفته مسئولان عراقی زیرساخت و ظرفیت‌های بیشتری از سال گذشته در نظر گرفته شده است.

عدم استقرار موکب در مرز منذریه عراق (نقطه مقابل مرز خسروی) سال گذشته سفر از این نقطه را دشوار کرده بود اما امسال موکب‌های ایرانی و عراقی برای پذیرایی از زائران مستقر می‌شوند که سختی سفر در این مرحله نیز برای زائران کمتر از سال گذشته شود.

گذرگاه خسروی برای استقبال از زائران اربعین آماده می‌شود

بازدید از مرز به پایان می‌رسد و در گرمای ظهر قصد بازگشت می‌کنیم. از خسروی که به سمت قصرشیرین می‌آییم کولر خودروی سواری دیگر جوابگوی گرما نیست، به دنبال مجتمع‌های رفاهی می‌گردیم، رکود چندساله مرز خسروی مجتمع‌های خدمات رفاهی آنها را به تعطیلی کشانده است. رستورانی در قصرشیرین را برای توقف اجباری فرار از گرما انتخاب کرده و ساعتی را آنجا می‌گذرانیم. مردم قصرشیرین خوشحال از بازگشایی مرز خسروی هستند اما رونق دائمی در طول سال خواسته مردم است تا امکانات رفاهی تعطیل شده در این مرز مجدد بازگشایی شود.

پس از استراحت چندساعته و سوخت‌گیری در شهر قصرشیرین رهسپار جاده کرمانشاه می‌شویم. آنچه از این سفر می‌شود برداشت کرد؛ پیشرفت امکانات و زیرساخت‌ها نسبت به سال گذشته است اما در جواب این سوال که امکانات و شرایط کاملاً آماده است باید گفت خیر و می‌طلبد مسئولان استانی با رصد میدانی و پیگیری مجدانه هرچه بیشتر از کاستی‌ها بکاهند تا خاطره سفر خوبی در اربعین امسال برای زائرانی که مرز خسروی را برای تردد برگزیده‌اند به جای بماند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر