نگار خوشنویس در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با بیان اینکه به رغم هشدارهای صادر شده همه ساله افراد زیادی دچار مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می‌شوند، اظهار کرد: ۶ نفر در دو ماهه گذشته سال ۱۴۰۲ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اردبیل جان خود را […]

نگار خوشنویس در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با بیان اینکه به رغم هشدارهای صادر شده همه ساله افراد زیادی دچار مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می‌شوند، اظهار کرد: ۶ نفر در دو ماهه گذشته سال ۱۴۰۲ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اردبیل جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: کاهش ناگهانی دما در برخی از روزها در بازه زمانی دو ماهه و استفاده از وسایل گرمایشی غیر ایمن و غیر استاندارد، باعث اینگونه حوادث تلخ و ناگوار در استان می‌شود که آموزش فرهنگ سازی و آگاهی عمومی را می‌طلبد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با بیان اینکه علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شود، ادامه داد: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی و بی حالی از مهمترین و شایع‌ترین علائم گازگرفتگی است.

خوشنویس با اشاره به فوت ۴۰ نفر در ۱۲ ماهه سال گذشته گفت: این آمار شامل ۲۷ مرد و ۱۳ زن بوده است که بیشترین قربانیان گازگرفتگی سال ۱۴۰۱، مربوط به دی ماه و با ۱۴ مورد فوتی شامل ۱۱ مرد و ۳ زن است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان استفاده از وسایل استاندارد، بررسی باز بودن دریچه‌ها و فراهم سازی شرایط تهویه هوا در منازل و نصب آبگرمکن در فضایی که امکان انتقال گاز مونو اکسید کربن به هوای بیرون را فراهم کند، از جمله راه‌های پیشگیری از حوادث مربوط به گاز گرفتگی اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر