بازار؛ گروه بورس: به نظر روزهای خاص و متفاوتی را در اسفند در پیش داریم. این امید بازار به تغییر مثبت در روزهای خاص اسفند مطابق تجربه تاریخی همخوانی دارد. از نظر تکنیکال بازار خیلی تمایلی به افت ندارد و اصلاً دیگر نای افت کردن هم ندارد اما از آن سو انگیزه‌ها و اخباری هم […]

بازار؛ گروه بورس: به نظر روزهای خاص و متفاوتی را در اسفند در پیش داریم. این امید بازار به تغییر مثبت در روزهای خاص اسفند مطابق تجربه تاریخی همخوانی دارد. از نظر تکنیکال بازار خیلی تمایلی به افت ندارد و اصلاً دیگر نای افت کردن هم ندارد اما از آن سو انگیزه‌ها و اخباری هم برای رشد آن نمی‌رسد.
در چنین شرایطی و با توجه به کارنامه و وضعیت دولت، امیدواری به بازار بیشتر یک جو روانی است که می‌تواند حاصل شود. چراکه بازار در اسفند همیشه خوب بوده یا در نقاط خوبی برای نوسان مثبت قرار داشته است.
اما در حال حاضر اگر خبر مثبتی به بازار نرسد فشار فروش حقوقی‌ها برای شناسایی سود و همچنین تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها و سختگیری سیستم بانکی در اعتباردهی آخر سال عرضه در بازار را بیشتر می کند.

از رویدادهای مهم اسفند هم که می‌تواند روند را تغییر دهد تصمیم‌گیری‌های ریز و درشت کلان اقتصادی هستند که مستقیم به کسری بودجه و درآمد ارزی دولت بستگی دارد؛ مثلاً مشخص شدن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها یا هدفگذاری‌های سال بعد برای نرخ ارز موارد خبری اسفند هستند

البته گزارش‌های پیش روی فصلی شرکت ها این مزیت را دارد که در فضای فعلی قیمتی ریسک به ریوارد بازار را احتمالا جذاب کند و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شود. از طرف دیگر تحولات بورس کالا و رخدادهای فروش شرکت‌ها به خوبی نشان دهنده وضعیت بنیادی نمادها برای رشد در اسفند است. هرچند جریان پول فعلی این موضوع را باور ندارد و فعلا با نگرانی شرایط سیاسی و اقتصادی را بررسی می کند.
در حال حاضر از رویدادهای مهم اسفند که می‌تواند روند بورس را تغییر دهد تصمیم‌گیری‌های ریز و درشت کلان اقتصادیی هستند که مستقیم به کسری بودجه و درآمد ارزی دولت بستگی دارد؛ مثلاً مشخص شدن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها یا هدف‌گذاری های سال بعد برای نرخ ارز موارد خبری اسفند هستند که می تواند رشد بورس را تسریع کنند.

چشم‌انداز نرخ دلار نیما که بازار منتظر آن است و همچنین تغییر در سیاست‌گذاری نرخ سود که بانک‌ها همچنان با نرخ بالا جذب سپرده می‌کنند فاکتورهای تاثیر گذار دیگر در بازار کنونی هستند.
البته نرخ سود بانکی چیزی است که بورس همیشه از آن می‌ترسیده، نرخ گواهی سپرده با نرخ بالا دقیقا همان تبعات منفی را برای بورس داشت. در واقع حرکت اخیری که دولت و سیاستگذار پولی برای فریز نقدینگی اجرا کرد شوک بزرگی را در این ماه‌های پایانی به بازار وارد کرده و شاید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد حال و روز فعلی بازار بهتر بود.
امسال چندین بار تصمیمات اشتباه منجر به تضعیف صنایع شده‌ است. راه برون رفت از شرایط حاکم برگشت از این تصمیمات است. نرخ گاز، تغییر نرخ فرآورده‌های نفتی، قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری لاستیک، عوارض‌های مختلف، مالیات بر صادرات از اقدامات مخربی هستند که برگشت از هر یک از آنها می‌تواند جانی دوباره به بازار بدهد و اسفند را بهاری کند، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کامودیتی ها بود که با نرخ های جدید اصلاح شد و محور خوشبینی در برخی نمادها شده است.
از طرف دیگر در حال حاضر با افت قیمت گاز در ۴ هاب بین المللی، بخش اول فرمول نرخ گاز خوراک کاهش قابل توجهی داشته است و با فرض ثبات نرخ داخلی و صادراتی، نرخ گاز خوراک بعید است به نرخ بالایی برسد، به شرط اینکه تصمیم جدیدی در دولت گرفته نشود.

بنابراین در این صورت می‌توان پیش بینی کمترین نرخ گاز در یکسال اخیر را داشته که تغییری در تنش های منطقه رخ ندهد. از سوی دیگر با افت صادرات گاز به ترکیه، میانگین نرخ صادراتی گاز نیز قطعا دچار افت شده است. چرا که نرخ گاز صادراتی به ترکیه نسبت به عراق حدود ۱۰ سنت برای هر مترمکعب گران‌تر است. در صورتی که این موضوع نیز اعمال شود، بازهم نرخ گاز خوراک می‌توان کمتر هم شود و در مجموع نرخ گاز خوراک (بدون عوارض و هزینه های آن افت بیشتری داشته باشد و در این وضعیت سهامداران گروه پالایشی جان دوباره بگیرند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار