به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، قاسم عموعابدینی ظهر چهارشنبه در جلسه آمایش و مدیریت طرح تحول دانشگاه‌های استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: برنامه تحولی دانشگاه‌ها بعد از گذشته ۴۰ سال تدوین و در دولت سیزدهم ابلاغ شده تا به سمت دانشگاه تمدن‌ساز و نقش‌آفرین در عرصه‌های مختلف […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، قاسم عموعابدینی ظهر چهارشنبه در جلسه آمایش و مدیریت طرح تحول دانشگاه‌های استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: برنامه تحولی دانشگاه‌ها بعد از گذشته ۴۰ سال تدوین و در دولت سیزدهم ابلاغ شده تا به سمت دانشگاه تمدن‌ساز و نقش‌آفرین در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حرکت کنیم.

وی ضرورت تحول‌آفرینی را در دانشگاه‌های کشور بر اساس نظام رتبه‌بندی و ساماندهی مراکز علمی و همچنین حذف رشته‌های غیرکاربردی بیان کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا همچون دانشگاه‌های معتبر دنیا تجمیع مراکز علمی و دانشگاهی را انجام دهیم تا به جای پراکندگی و گستردگی دانشگاه‌ها، ما در استان‌ها با یک دانشگاه جامع روبه‌رو باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مهمترین چالشی که در حوزه تحول با آن روبه‌رو هستیم، ابعاد حکمرانی مراکز علمی و دانشگاهی است که باید در بستر حکمت، خردورزی و تمدن‌سازی حرکت کرده و از اقدامات انحرافی در این مسیر جلوگیری شود.

عموعابدینی افزود: ما به دانشگاهی نیاز داریم که فارغ‌التحصیلان آن توانمند و دارای شغل مناسب باشند که قطعاً این امر در سایه توانمندی مراکز علمی و دانشگاهی تحقق می‌یابد.

وی خانواده‌محوری و تعاملات بین‌المللی را در این مسیر بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس آمایش سرزمینی که در همه استان‌ها به تصویب رسیده، تلاش ما بر این است تا از بین ۲ هزار و ۱۶۰ واحد آموزشی و دانشگاهی پراکنده در کشور این تعداد را به کمتر از ۶۰۰ واحد دانشگاهی برسانیم تا امکان ارائه خدمات در این دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم آید.

عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دنیا بحث تجمیع دانشگاه‌ها سال‌های طولانی است که آغاز شده به طوری که در کشورهای آلمان و فرانسه در هر استان یک واحد دانشگاهی جامع وجود دارد و نیازی نیست تا برای جذب دانشجویان در دانشگاه صنعتی ما هم در آذربایجان شرقی و هم آذربایجان غربی و هم اردبیل بخواهیم دانشگاهی مجزا راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: قطعاً با ساماندهی دانشگاه‌ها و ایجاد یک دانشگاه جامع قوی در رشته‌های مورد نیاز بازار می‌توانیم فرصت تحصیل مناسب و کیفی‌تر برای جوانان را فراهم کرده و امکان بازاریابی برای آنها را مهیا کنیم.

عموعابدینی بیان کرد: به استان‌ها بر اساس آمایش سرزمینی اختیار دادیم تا به تناسب نیاز بازار جذب دانشجو را در رشته‌های تعیین شده انجام دهند تا ما فارغ‌التحصیل بیکار خشمگین و ناراضی را شاهد نباشیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برخی رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده که تا ۱۰ سال آینده شغلی برای آنها متصور نیستیم و این رشته‌ها باید به نقطه خاموش برسند که انتظار می‌رود در استان‌ها و در جلسات آمایش بر اساس فرم اعلام شده رشته‌های کاربردی و عملیاتی اعلام شده تا ما بتوانیم نسبت به روشن کردن چراغ این رشته‌ها بر اساس قواعد و بورسیه اعلام شده، اقدام کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نیازی نیست دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام نور، فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها در سطوح کارشناسی ارشد و یا دکترا جذب دانشجو داشته باشند بلکه وجود دانشگاه مادر در هر استان می‌تواند این نیازها را برآورد کرده و تأمین کند.

عموعابدینی گفت: بر اساس نیازمحوری چراغ خاموش رشته‌ها روشن می‌شود تا در استان‌ها امکان برگزاری دوره‌های آموزشی فراهم آید.

وی افزود: برای علوم پایه مدلی را تعریف کردیم که به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا جذب دانشجو در رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و سایر علوم پایه در بخش‌های دیگر فراهم آید.

عموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در گروه انسانی، ادبیات، فلسفه متناسب با تمدن کشور و در رشته تجربی نیز کشاورزی و تأمین امنیت غذایی جز رشته‌های استثنایی است که مجوز جذب دانشجو در آنها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۱۰ هزار کد رشته با تجمیع انجام شده برای ۲۰۰ کد رشته جذب دانشجو مجوز داده شده و در ۳۲ استان قرار است تصمیم‌گیری‌ها به صورت استانی انجام و به تناسب نیاز چراغ رشته‌های تحصیلی روشن شود.

عموعابدینی بیان کرد: بعد از پیگیری طرح آمایش رشته‌ها و رتبه‌بندی تحصیلی دانشجویان، مأموریت‌گرایی بسیار مهم و اساسی است و در کنار آن در طرح تحول نیز ۱۰ اقدام مهم مد نظر است که امیدواریم همه این برنامه‌ها تحقق پیدا کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه پیام نور با محوریت عدالت‌محوری و جامع علمی کاربردی با هدف راه‌اندازی رشته شغل‌های مورد نیاز بازار فعال شدند و سعی ما بر این است تا این دانشگاه‌ها ساماندهی شده و به هیچ وجه حذف دانشگاه‌ها مد نظر وزارت علوم نیست.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر