به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت واشنگتن اعلام کرد: «دولت آینده افغانستان که از حقوق اساسی مردم خود حمایت کند؛ به تروریستها پناه ندهد و از حقوق اساسی مردم خود از جمله حقوق بنیادین نیمی از جمعیتش- زنان و دختران- […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت واشنگتن اعلام کرد: «دولت آینده افغانستان که از حقوق اساسی مردم خود حمایت کند؛ به تروریستها پناه ندهد و از حقوق اساسی مردم خود از جمله حقوق بنیادین نیمی از جمعیتش- زنان و دختران- حراست کند، حکومتی است که ما قادر خواهیم بود با آن کار کنیم».

گفتنی است، طالبان با انتشار بیانیه ای مبهم و دوپهلو اعلام کرد که به حقوق زنان «در چارچوب شریعت اسلامی» احترام خواهد گذاشت و وعده داد که دسترسی جمعیت زنان افغانستان به شغل و تحصیل حفظ خواهد شد.

این گروه همچنین وعده تشکیل یک حکومت فراگیر را داد که نسبت به افرادی با باورهای متفاوت از اسلام هیچ تبعیضی قائل نخواهد شد و مردمی را که به حکومت پیشین افغانستان یا نیروهای ایالات متحده و ناتو کمک کرده اند، سرکوب نخواهد کرد.

با این حال، این اظهارات ظاهراً مقامات واشنگتن را راضی نخواهد کرد چرا که آنان مدعی هستند شناسایی حکومت طالبان در افغانستان مشروط به «اعمال این گروه است و نه گفته های آنان».

ند پرایس با طفره رفتن از پرسشهای خبرنگاران در مورد وضعیت دولت پیشین افغانستان و «اشرف غنی» رئیس جمهور مستعفی و فراری آن پس از سقوط کابل گفت که «هیچگونه انتقال رسمی قدرت وجود نداشته است».

برغم آنکه واشنگتن تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، ند پرایس گفت که ایالات متحده با گروه طالبان در مقر دیپلماتیک این گروه در قطر در حال انجام گفتگوهایی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که برخی از این گفتگوها، همچون گفتگوهای مربوط به وضعیت فرودگاه کابل «سازنده» بوده است.

انتهای پیام/

منبع