به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر شنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در اردبیل، اظهار کرد: ما قدردان تلاش فعالان این عرصه هستیم که در یک رقابت تنگ با سایر استان‌ها توانسته‌اند در تأمین امنیت غذایی مردم نقش پیشتازی را انجام دهند. وی ضرورت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر شنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در اردبیل، اظهار کرد: ما قدردان تلاش فعالان این عرصه هستیم که در یک رقابت تنگ با سایر استان‌ها توانسته‌اند در تأمین امنیت غذایی مردم نقش پیشتازی را انجام دهند.

وی ضرورت گسترش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را در حوزه تولید محصولات کشاورزی یادآور شد و تصریح کرد: باید با فناوری و تکنولوژی‌های نوین در بخش زراعت، باغ و دام به افزایش تولید کمک کرده تا تأمین امنیت غذایی را به عنوان یک رسالت عظیم انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در تبدیل علم به ثروت در عرصه جهانی کارهای محیرالعقولی انجام شده به طوری که بسیاری از کشورها به دور از ثروت و منابع زیرزمینی با تکیه بر تکنولوژی نوین بذر و ژن توانسته‌اند بیشترین سرانه درآمدی را نصیب خود کنند.

آیت‌الله عاملی افزود: ما نباید از این تخصص و علوم دانش‌بنیان عقب بمانیم بلکه بهتر است با فتح سنگرهای علمی به روز جهانی سعی ما بر تقویت عرصه تولید و کاهش وابستگی‌ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این برای ما عیب است که در عرصه تولید به ویژه بذر و ژن وابسته به غرب باشیم بلکه بهتر است با تکیه بر توان جوانان مبتکر، خلاق و دانشمند خود در این حوزه‌ها به یافته‌های جدید و به روز دست پیدا کنیم.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: مسئولان استان باید اهتمام جدی به آخرین حلقه تولید داشته باشند تا ارزش افزوده از این استان خارج نشود.

وی بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی در سال‌های اخیر اقدامات خوبی آغاز شده ولی کافی به نظر نمی‌رسد و شایسته است هم در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری و هم بسته‌بندی محصولات و تولیدات استان به نحوی عمل کنیم تا بیشترین سود نصیب کشاورزان و تولیدکنندگان ما شود.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: برای صیانت از منبع عظیم آب و صرفه‌جویی از این ثروت عظیم، شایسته است آبیاری مدرن و سیستم‌های قطره‌ای مورد توجه قرار گیرد تا ما با تدبیری بیشتر بتوانیم به تولید ادامه دهیم.

آیت‌الله عاملی تاکید دین اسلام را بر صرفه‌جویی منابع آب یادآور شد و تصریح کرد: جای تأسف اینجا است که ۲ کشت و صنعت پارس و مغان همچنان از روش آبیاری غرغابی استفاده می‌کنند در حالی که باید در صیانت از منابع این کشور، این ۲ بنگاه اقتصادی عظیم به سیستم آبیاری مدرن و به روز مجهز شوند.

وی گفت: در ایام انتخابات بهتر است سیستم مدیریتی استان به ویژه جهاد کشاورزی از تمرکز اربابان قدرت به دور باشد چرا که در این عرصه فعالیت‌های سیاسی پاسخگو نیست بلکه باید مدیران تخصصی، توانمند و با تجربه به‌کارگیری شوند.

آیت‌الله عاملی با اظهار تأسف از مدیرانی که جرأت انتشار اسامی استخدام‌های سفارشی را در استان نداشتند، افزود: به رغم درخواست بنده حتی یک مدیر در این استان جرأت نکرد که اسامی استخدام‌های سفارشی وزرا و نمایندگان را منتشر کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی بسیار با اهمیت و با ارزش است که متولیان امر باید در این حوزه با هوشیاری بیشتری عمل کنند.

وی گستردگی فعالیت‌های دولت را در عرصه خدمت‌رسانی یادآور شد و اضافه کرد: این خدمات در قالب جهاد تبیین به مردم بازگو نشده در حالی که ۶ هزار میلیارد تومان برای پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین تخصیص یافته که این امر به تولید ثروت استان کمک خواهد کرد.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: در حالی که کشور ما در محاصره تکنولوژی و پیشرفت‌های به روز جهانی بوده، با دستیابی به فناوری‌های نوین توانسته‌ایم قدرت بهره وری را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهیم که این نشان از عظمت جمهوری اسلامی ایران است.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: همچنان در بخش کشاورزی با تکیه بر بذر و ژن بومی کشورمان به افزایش ظرفیت تولید نیاز داریم تا بتوانیم سنگرهای جدید تولید و امنیت غذایی منطقه‌ای را فتح کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر