در حالی که دوره چهارساله محمدرضا داورزنی یک ماه دیگر به پایان می‌رسد او با چندین گزینه برای قبول هدایت تیم ملی ایران وارد مذاکره شده اما هنوز مشخص نیست کدام یک روی نیمکت بنشینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، تیم ملی والیبال ایران در مجموعه چهار تورنمنتی که از ابتدای سال شرکت کرده، عملکرد قابل قبولی نداشت و از جایگاه دهم در رنکینگ جهانی به رده پانزدهم سقوط کرد تا در سال منتهی به المپیک شانس تیم ملی برای حضور در المپیک پاریس به اما و اگر کشیده شود. تیم ملی والیبال در خردادماه امسال در مسابقات لیگ ملت‌ها شرکت کرد؛ در این رقابت‌ها به لطف عدم صدور ویزا و رایزنی فدراسیون با FIVB امتیازات ایران در هفته سوم رقابت‌ها فریز شد و تیم ملی در رنکینگ جهانی در جایگاه دهم قرار گرفت. اما در لیگ ملت‌ها شاگردان عطایی از ۱۲ بازی، تنها دو پیروزی در کارنامه خود داشتند و در ۱۰ بازی شکست خوردند و در رده چهاردهم هم قرار گرفتند و بدترین نتیجه را به دست آوردند.

ملی‌پوشان والیبال در دومین تورنمنت در مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان نایب‌قهرمانی رسیدند. این مسابقات به میزبانی ارومیه برگزار شد و با وجود تلاش‌های فدراسیون و عوامل اجرایی برای کسب عنوان قهرمانی، زور والیبال ایران به ژاپن نرسید و سامورایی‌ها در این مسابقات عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

شاگردان عطایی در سومین مسابقه در بازی‌های آسیایی هانگژو در غیاب تیم اصلی ژاپن به عنوان قهرمانی رسیدند و پس از آن بلافاصله راهی برزیل شدند تا در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کنند. در انتخابی المپیک تیم ملی والیبال عملکرد بسیار ضعیفی داشت و پرونده این رقابت‌ها با ۶ شکست و تنها یک برد و سقوط در رنکینگ جهانی بسته شد.

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی هم در جریان مسابقات انتخابی المپیک در برزیل از تیم ملی والیبال استعفا داد و داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم پس از پایان این مسابقات، ضمن عذرخواهی به خاطر عملکرد ضعیف تیم ملی در انتخابی المپیک، قول جذب یک مربی تراز اول خارجی را به مردم ایران داد.

انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی والیبال به یکی از مباحث مهم ورزش ایران تبدیل شده است و اسامی مثل «بلنجینی»، «آلکنو»، «رنان دال‌زاتو»، «آناستازی»، «مندز»، «لورنزتی و وبر» به عنوان سرمربی مطرح می‎‌شوند. پیش از این نایب‌رئیس فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود ۵ مربی به فدراسیون والیبال ایران چراغ سبز نشان دادند و باید ببینیم از بین این نفرات کدام مربی شرایط حضورش به والیبال ایران نزدیک تر است.

«بلنجینی»؛ گزینه نامناسب برای نیمکت تیم ملی

«لورنزو بلنجینی» سرمربی پنجاه و دو ساله سابق تیم ملی والیبال ایتالیا یکی از گزینه‌های تیم ملی والیبال ایران است. «بلنجینی» در مدت ۶ سالی که در سمت سرمربی‌گری ایتالیا حضور داشته به مدال نقره جام جهانی ۲۰۱۵، برنز قهرمانی اروپا ۲۰۱۵ و مدال نقره المپیک ۲۰۱۶ رسیده است. البته او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بدون کسب افتخار بوده است. در حال حاضر این مربی با لوبه قرارداد دارد و اگر به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد تا خرداد ماه نمی‌تواند به ایران بیاید که قطعاً او را به گزینه نامناسبی تبدیل می‌کند. با توجه به شرایطی که تیم ملی والیبال ایران دارد، فدراسیون به دنبال گزینه‌ای است که بتواند تمام وقت در تیم حضور داشته باشد.

«ولادیمیر آلکنو»؛ گزینه‌ای با مخالفان و موافقان زیاد

یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی هدایت تیم ملی ایران «ولادیمیر آلکنو» است. او پیش از این در جریان المپیک توکیو هدایت تیم ملی را برعهده گرفته بود و اگرچه موفقیتی با تیم ملی کسب نکرد اما همچنان به عنوان گزینه احتمالی نامش مطرح می‌شود. «آلکنو» ۵۶ ساله سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی روسیه و همچنینی تیم ملی این کشور را دارد و توانسته افتخارات زیادی را با این تیم‌ها به دست بیاورد. کسب مدال برنز المپیک ۲۰۰۸ و مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ از مهمترین افتخارات او با تیم ملی روسیه بوده است. همچنین در رده باشگاهی هم توانسته چندین بار قهرمانی در لیگ روسیه را تجربه کند.

آلکنو در شرایطی جز کاندیدهای فدراسیون والیبال قرار گرفته که مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ برخی معتقدند او یک بار فرصت حضور در تیم ملی را در المپیک توکیو داشته و نتوانسته کاری از پیش ببرد و فرصت دوباره به او کار درستی نیست و آزموده را آزمون خطا است، اما برخی دیگر معتقدند آلکنو در فاصله چند ماه مانده به المپیک توکیو هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفت و فرصت زیادی نداشت.

به هر حال او در شرایطی جز گزینه‌های مطرح شده است که گفته می‌شود در ابتدا تمایلی برای این کار نداشته اما با توجه به صحبت‌های مسئولان فدراسیون والیبال نظرش تغییر کرده و شنیده می‌شود اگر «ولادیمیر آلکنو» به سرمربی‌گری ایران رضایت دهد، علاوه بر «توماس توتولو» احتمال دارد «خوان سیچلو» هم به کادر فنی اضافه شود. با حضور دستیار سابق «ولاسکو و لوزانو»، این امکان وجود دارد که مثلث روسی – ایتالیایی – آرژانتینی را روی نیمکت تیم ملی شاهد باشیم! اما همه چیز به نظر آلکنو برمی‌گردد. با توجه به حساسیت ۱۰ ماه آینده برای تیم ملی والیبال در راه لیگ ملت‌ها، آلکنو به علت نداشتن تیم باشگاهی به گزینه مناسب برای فدراسیون تبدیل شده است.

«رنان دال‌زاتو»؛ مربی ناکام در ایران

یکی از کاندیدهای عجیب و غریب برای هدایت تیم ملی والیبال «رنان دال‌زاتو» است. او در جریان مسابقات انتخابی المپیک با وجود اینکه تیم برزیل را به سهمیه المپیک رساند اما از سمت خود استعفا داد. «دال‌زاتو» یک مربی ناکام لقب گرفته که در طول حضور خود در برزیل کاملاً روند نزولی را طی کرده است. او طی این مدت علاوه بر اینکه در لیگ ملت‌های والیبال به توفیقی نرسید، برزیل را از رتبه اول رنکینگ به رتبه پنجم تنزل داد و برای اولین‌بار در تاریخ فینال رقابت‌های آمریکای جنوبی، تیم ملی والیبال برزیل نتیجه را به آرژانتین واگذار کرد. «رنان دال‌زاتو» یکی از گزینه‌های جدی فدراسیون والیبال ایران است و حتی از او برنامه هم خواسته شده است.

«آناستازی»؛ گزینه همیشه در صحنه

یکی از گزینه‌های همیشگی فدراسیون والیبال ایران در هر شرایطی «آندره‌آ آناستازی» است که این روزها با فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ملی ایران مذاکراتی انجام داده است. البته حضور «آناستازی» در تیم ملی ایران با توجه به شرایطی که دارد بعید به نظر می‌رسد، چرا که او دستیاران زیادی دارد و از طرفی دیگر او سرمربی تیم پیاچنزا ایتالیاست و حضور در دو تیم ملی مشمول جریمه خواهد شد و فدراسیون والیبال باید جریمه آن را پرداخت کند. با توجه به وضعیت اقتصادی که فدراسیون والیبال ایران دارد بعید به نظر می‌رسد این گزینه بتواند به تیم ملی والیبال ایران بیاید.

«ویتال هینن»؛ شانس بالا برای هدایت تیم ملی

«هینن» مربی بلژیکی و پرآوازه والیبال دنیاست که یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران محسوب می‌شود. او سال‌هاست سابقه مربیگری در تیم‌های ملی آلمان، بلژیک، لهستان را دارد و تقریباً تمامی ستاره‌های والیبال دنیا شاگردان او بودند. وی همچنین با آلمان در قهرمانی جهان ۲۰۱۴ سوم شد و با لهستان در قهرمانی جهان ۲۰۱۸ طلا گرفت. او در حال حاضر سرمربی تیم ملی والیبال زنان آلمان است. «ویتال هینن» در سال ۲۰۰۸ نایب قهرمانی و در ۲۰۱۰ سومی لیگ قهرمانان اروپا را برای تیم نولیکو مازک با هدایت خود به دست آورد. «هینن» بارها علاقه خود را برای هدایت تیم ملی والیبال ایران نشان داده است و حتی مدیربرنامه ایرانی او، اعلام کرده در قرارداد خود با فدراسیون آلمان بندی را قرار داده تا در صورت کسب پیشنهاد از والیبال مردان بتواند قانوناً فسخ کند!

طبق گفته محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال تکلیف سرمربی تیم ملی یک ماه دیگر مشخص می‌شود و علاوه بر گزینه‌های مطرح شده نام برخی نفرات همچون «استفان آنتیگا»، «لوران تیله» هم به میان آمده بود که مذاکرات با این نفرات به بن‌بست رسیده و باید دید از بین گزینه‌های مطرح شده کدام یک می‌توانند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند. در شرایطی رئیس فدراسیون والیبال به دنبال جذب سرمربی خارجی است که دوره چهارساله ریاست او کمتر نزدیک به یک ماه دیگر به پایان می‌رسد و حضور دوباره او در فدراسیون والیبال در هاله‌ای از ابهام است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر