«سفیدک دروغی» بیماری که سیب زمینی های اردبیل را نشانه گرفته و می تواند خطری به مراتب بدتر از سرطان را برای اردبیلی ها در پی داشته باشد.

نرگس محمدی: سفیدک دروغین که از آن با نام سفیدک های کرکی نیز یاد می شود، پدیده ای است که به صورت نقاط کوچک زرد رنگ روی برگ های گیاهان می نشیند که به صورت یک ماده سفید رنگ پودری پشت برگ ها نمایان می گردد.

پدیده ای که اگرچه نامش برای خیلی ها ناآشنا اما یکی از قدیمی ترین و شدیدترین بیماری های سیب زمینی است؛ میهمانی نامیمون و نامبارک.

خطر سفیدک دروغی راست است| بیماری بدتر از سرطان

این بیماری شاید آرام، اما به مرور ممکن است تمامی شاخه ها و شاخه های در حال رشد را آلوده و منجر به مرگ و از بین رفتن گیاه شود.

تقی زاده رئیس سابق سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل: تولید ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل جز افتخارات کشاورزان است اما امسال با شیوع بیماری «سفیدک دروغی» ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده به این بیماری شده است

پدیده ای که حالا سیب زمینی های اردبیل را نشانه گرفته و می تواند خطری به مراتب بدتر از سرطان را برای اردبیلی ها در پی داشته باشد.

۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده هستند؛ «سفیدک دروغی» بدتر از سرطان

در همین باره نادر تقی زاده، رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مراسم تودیع و معارفه اش به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: تولید ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل جز افتخارات کشاورزان است اما امسال با شیوع بیماری «سفیدک دروغی» ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیب زمینی آلوده به این بیماری شده است.

خطر سفیدک دروغی راست است| بیماری بدتر از سرطان

وی اظهار کرد: باید مراقبت جدی از برداشت محصولات در این بخش انجام شود چرا که این بیماری بدتر از سرطان است و به سرعت امکان شیوع آن وجود دارد.

تقی زاده پیشتر نیز اظهار کرده بود که به دلیل بارندگی‌های مکرر و افزایش رطوبت توأم با افزایش دما بیماری قارچی خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی موسوم به فیتوفترا در منطقه شیوع پیدا کرده و به همین دلیل سیب زمینی کاران استان و تمامی دست اندرکاران تولید باید در مبارزه با این بیماری اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: به دلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی احتمال شیوع گسترده‌تر و فراگیر این بیماری تا ۱۰ روز آینده وجود دارد و در صورت سهل انگاری در سمپاشی مزارع قطعاً خسارت جبران ناپذیری به محصول سیب زمینی وارد خواهد شد.

وی افزود: به کلیه سیب زمینی کاران توصیه می‌شود به صورت مستمر از مزارع بازدید و در صورت مشاهده علائم بیماری از سموم سیستمیک مورد تائید برای مبارزه با این بیماری استفاده کنند.

تقی زاده با بیان اینکه بیشترین میزان تولید محصول سیب زمینی کشور متعلق به استان اردبیل است و رتبه دوم کشوری را از لحاظ تناژ و تولید دارد، اظهار کرد: تمام امکانات کشوری و استانی برای کنترل و ریشه کنی این بیماری بسیج شده و جهاد کشاورزی در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند تا خسارتی تحمیل کشاورزان منطقه نشود.

۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت سیب زمینی پاییزه رفت

البته باتوجه به اظهارات رئیس سابق جهادکشاورزی به نظر می رسد تمامی زمین های زراعی استان که به کشت سیب زمینی اختصاص پیدا کرده اند در معرض خطر «سفیدک دروغی» قرار گرفته اند.

چراکه پیشتر غفور آقایی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص میزان سطح کشت سیب زمینی در اراضی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به ابلاغ حدود ۲۲ هزار هکتار برای کشت سیب زمینی طبق الگوی کشت سال جاری، حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان به زیر کشت سیب زمینی پاییزه رفته است.

خطر سفیدک دروغی راست است| بیماری بدتر از سرطان

وی اضافه کرد: از زمان شیوع این بیماری قارچی با هشدارهای مکرر سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کشاورزان ضمن پایش مکرر اراضی زیر کشت، حدود پنج مرحله اقدام به سپماشی مزارع خود کردند.

آقایی: کانون شیوع بیماری قارچی سفیدک دروغی مزارع آبی بیگلونمین، اردبیل، آقا باقر، نیار و فولادلو است؛ امیدواریم با تداوم پایش مستمر و مراقبت از سوی کشاورزان این بیماری در مزارع استان اردبیل به طور کامل مهار و مدیریت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: انتظار می‌رود کشاورزان و سیب زمینی‌کاران طی روزهای پیش رو هم که شرایط برای بیماری سفیدک دروغی مساعد است، کماکان اقدامات لازم را انجام دهند تا این بیماری به طور کامل مهار شده و از ورود آسیب به مزارع جلوگیری شود.

آقایی کانون شیوع بیماری قارچی سفیدک دروغی را مزارع آبی بیگلونمین، اردبیل، آقا باقر، نیار و فولادلو عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با تداوم پایش مستمر و مراقبت از سوی کشاورزان این بیماری در مزارع استان اردبیل به طور کامل مهار و مدیریت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری سفیدک دروغی یا فیتوفترا با توجه شرایط آب و هوایی و بالا بودن رطوبت نسبی و مستعد بودن شرایط برای توسعه این بیماری لزوم مبارزه با قارچ‌کش‌های موثر مثل اکیوشن پرو و سایر سموم موثر بخصوص در حاشیه جنگل در منطقه نمین و اردبیل کماکان ضرورت دارد و لازم است ضمن رصد وپایش مزارع، به توصیه‌های فنی کارشناسان مراکز جهادکشاورزی عمل شود.

قرارگاه مبارزه با بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی در اردبیل تشکیل شد

البته شرایط به حدی نامطلوب برای استان بود که ۲۶ تیرماه سال جاری حسین رنجبر در جلسه ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب زمینی از تشکیل قرارگاه مبارزه با بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی با هدف مبارزه با این بیماری در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: این قرارگاه در راستای مبارزه و کنترل بیماری سفیدک دروغی و کاهش خسارت به کشاورزان سیب زمینی کار در مرکز استان و سه شهرستان دیگر استان به صورت اورژانسی تشکیل می شود.

خطر سفیدک دروغی راست است| بیماری بدتر از سرطان

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه لیست سموم و سم فروشان مجاز نیز در سایت سازمان و مراکز خدمات کشاورزی اعلام شده است، از سیب زمینی کاران درخواست کرد که از هیچ سمی به جز سموم پیشنهادی کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده نکنند.

وی بسیج تمامی امکانات و ناوگان خودرویی سایر دستگاه‌های استان را ضروری دانست و خواستار مساعدت استانداری، فرمانداری‌ها، ستاد مدیریت بحران، سپاه و سایر ارگان‌ها در خصوص مبارزه با این بیماری شد.

رنجبر همچنین در خصوص کنترل این بیماری در سال‌های آتی از مسئولان استانی خواست که با برنامه ریزی صحیح و اصولی از جمله تغییر الگوی کشت در این منطقه اهتمام لازم را به عمل آورده و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی مانند خرید تضمینی و حمایت‌های لازم از قبیل کود، سم و بذر و … مانع از جاکاشت یا کاشت دوباره همان محصول شوند.

باهمه تفاسیر به نظر می رسد خطر «سفیدک دروغی» خیلی جدی است و در این میان ضرورت دارد باتوجه به اینکه تولید این محصول هم برای کشاورزان و هم مردم بسیار حائز اهمیت است تمامی نهادها با بسیج امکانات در جهت مقابله با این بیماری اقدامات درخوری انجام دهند.

در این میان کشاورزان نیز باید به محض دیدن چنین حالتی روی برگ های درختان مزارع و باغات، حتما با رعایت توصیه ها در خصوص سمپاشی مستمر و البته استفاده از سموم مورد تایید به مقابله با این بیماری بپردازند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : نرگس محمدی