با هدف افزایش راندمان و سرعت انتقال آب در کانال‌های آبیاری، جلوگیری از هدر رفت منابع آبی و تسهیل در خدمت رسانی به کشاورزان لایروبی ۲۹۰ کیلومتر از کانال‌هاي آبياري و زهکشی مغان لايروبي شد.

به گزارش آذرمغان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مغان در خصوص لایروبی کانال ها و زهکش‌های شبکه مغان گفت: همه ساله به دلیل عوامل طبیعی و زیست محیطی و برخی عوامل غیر اصولی انسانی و همچنین رویش نی و علف و انباشته شدن رسوبات در داخل کانال‌ها و زهکش‌ها که باعث کاهش راندمان و بهره برداری از شبکه آبیاری می‌شود، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها ضروری است.

نورالدین وثوقی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون عملیات لایروبی به طول ۲۹۰ کیلومتر در شبکه های آبیاری مغان اجرا شده، افزود: با اجرای این طرح در مجموع ۸۳ هزار و ۵۴۶ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش شبکه های آبیاری مغان قرارگرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مغان، از ابتدای سال ۱۳۹۸ قرارداد لایروبی ۵۲۹ کیلومتر از شبکه های آبیاری وزهکش مغان با شرکت آب منطقه ای منعقد شده است که تاکنون ۲۹۰ کیلومتر از آن عملیاتی گردیده و مابقی نیز در حال انجام است.

وثوقی به تلاش شبانه روزی اکیپ‌های لایروبی شرکت بهره‌برداری شبکه آبیاری و زهکشی مغان با نظارت مدیریت منابع آب برای خدمت رسانی به کشاورزان منطقه اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها در چهارچوب راهبرد و برنامه اصولی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم منطقه برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم در سال آبی جدید، در خدمت‌رسانی به کشاورزان، بیش از پیش تلاش کنیم.

مدیر امور آب مغان نیز لایروبی مداوم شبکه های آبیاری و زهکشی با تجهیزات و ماشین آلات مدرن روز را یکی از مهمترین اولویت‌های حوزه بهره برداری و زهکشی مغان عنوان کرد و افزود: در همین رابطه در جهت اصلاح و بازسازی و بهبود شبکه آبیاری و زهکشی مغان، شرکت بهره‌برداری اقدام به استفاده از بیل مکانیکی چرخ زنجیری دکل بلند خریداری شده توسط شرکت آب منطقه ای اردبیل که ماکزیمم دسترسی به حفاری ۱۵.۲۵متر دارد، اقدام کرد.

اصغر احمدنژاد تصریح کرد: شبکه آبیاری مغان پتانسیل هایی در بخش های مختلف از جمله کشاورزی ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری دارد که در سال ۱۴۰۱ تلاش خواهیم کرد در این بخش ها رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری در تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را اجرایی کنیم.

هرچند منطقه مغان در سالهای گذشته با تنش آبی مواجه بوده است اما بررسی‌های صورت گرفته از عملکرد منابع آب و شرکت بهره‌برداری شبکه آبیاری و زهکشی مغان نشان می‌دهد در طول سالهای اخیر با اجرای طرح‌هایی همچون لایروبی کانالها و زهکش ها، اصلاح و بهسازی کلورت و نصب دریچه پیش ساخته برای رفع این مشکل گام‌های بلندی برداشته شده که اجرای ۱۰۰ درصدی این طرح‌ها به رفع بسیاری از مشکلات در حوزه تنش آبی منطقه کمک می‌کند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون با اجرای عملیات لایروبی کانالها و زهکش ها، ضمن اصلاح و بهسازی کالورت ۶ و ۷ ، ۸۲ دریچه پیش ساخته نصب و ۳۳ مورد دیگر نیز در حال نصب است که اجرای این عملیاتها به رفع مشکلات شبکه های آبیاری و زهکشی مغان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مرتضی بری