رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: هم اکنون بیش از ۹۳۰ زورخانه در نقاط مختلف کشور فعال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، مهرعلی باران گفت: پراکندگی این تعداد زورخانه در سطح کشور یکسان نیست، به طوری که در بعضی استان ها زورخانه زیاد و در برخی دیگر بسیار کم است.

وی ادامه داد: در برخی از شهرها حتی یک باب زورخانه وجود ندارد و فدراسیون تلاش می‌کند تا با کمک و حمایت دولت در این شهرها نیز زورخانه برای ورزش کردن جوانان و علاقمندان یه این رشته ورزشی احداث کند.

باران چشمه با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار در نقاط مختلف کشور در رشته ورزش‌ زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: اما تعداد ورزشکاران بیمه شده و سازماندهی شده در سامانه این فدراسیون حدود ۳۵ هزار ورزشکار است.

وی بیان کرد: بر اساس سند راهبردی فدراسیون که پارسال مصوب شد، قرار است تا سال ۱۴۱۰ تعداد ورزشکاران بیمه و سازماندهی شده در رشته ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در کشور به ۴۰۰ هزار ورزشکار برسد.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه فعالان این رشته اصیل و ملی نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام کنند، گفت: مشخص شدن آمار ورزشکاران فعال در رشته‌های ورزش باستانی در سطح کشور یک ضرورت بوده و نقش مهمی در برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب برای توسعه و ارتقای این رشته ورزشی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه امروز متاسفانه صداقت و جوانمردی و مردانگی در ورزش کمرنگ شده است، ادامه داد: ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی سراسر اخلاق، افتادگی، معنویت، مرام، معرفت، صداقت، جوانمردی، مردانگی و فتوت است و می‌تواند یک الگو باشد.

باران چشمه با اشاره به قدمت چند هزار ساله ورزش زورخانه‌‎ای و کشتی پهلوانی در ایران، ترویج فرهنگ ورزش پهلوانی در استان‌های مختلف کشور را از اولویت‌های اصلی این فدراسیون عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاهم نامه مشترک امضا شده با آموزش و پرورش افزود: این فدراسیون تفاهم‌نامه‌ای ( طرح شهید طوقانی) برای توسعه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با آموزش وپرورش امضاء کرده تا از ظرفیت مدارس و دانش‌آموزان برای ترویج و توسعه این ورزش اصیل و ملی استفاده شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اظهار کرد: بر همین اساس سال گذشته هشت هزار دانش آموز در نقاط مختلف کشور در قالب “طرح شهید طوقانی” با ارایه آموزش های لازم با ورزش‌ زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی آشنا شدند که این روند ادامه دار خواهد بود.

وی بیان کرد: فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی علاوه بر حمایت از هیات استان اردبیل و کمک برای تامین تجهیزات مورد نیاز این رشته ورزشی، آمادگی دارد بهترین مربیان، مدرسان و داوران را برای ارایه آموزش های لازم به این استان اعزام کند.

انتهای پیام/