بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در نشست خبری با بیان اینکه در ابتدای دولت ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که با توسعه نیروگاهها، اقدامات تعمیراتی و مدیریت مصرف در راستای کاهش این رقم حرکت کردیم، اظهار داشت: برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در نشست خبری با بیان اینکه در ابتدای دولت ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که با توسعه نیروگاهها، اقدامات تعمیراتی و مدیریت مصرف در راستای کاهش این رقم حرکت کردیم، اظهار داشت: برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای ۱۴۰۳، ۱۸۰ اقدام جهت کاهش ناترازی پیش بینی شده است.

۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شد

وی با بیان اینکه با تلاش بخش خصوصی و دولتی ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شد، گفت: ۱۴۰۰ مگاوات توسط صنایع انرژی‌بر و بر اساس قانون مانع زدایی از تولید در دست اجرا است و بناست که ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع انرژی بر احداث شود.

تا پایان سال ۲ هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد

مدیر عامل شرکت توانیر ادامه داد: تا پایان سال ۲ هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد، اکنون احداث ۶ هزار مگاوات شروع شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت نامه اصولی برای دریافت سوخت و مجوزهای زیست محیطی را دریافت کرده اند.

وی بیان داشت: هر سال ۱۰ هزار مگاوات ترانسفورماتور و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه احداث می شود تا افت ولتاژ اتفاق نیفتد.

۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۷ درصد روستاها برق دارند

رجبی مشهدی گفت: در راستای توسعه ظرفیت روستایی ۴۵۰ روستا با ۷۰۰۰ خانوار با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار خانوار عشایری با سامانه های قابل حمل برقرسانی شدند، به این ترتیب علاوه بر اینکه ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد روستاها نیز برق دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه تجدیدپذیر در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات در حال ساخت است امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره برداری برسند.

رقم اعتبار صندوق توسعه برای کاهش ناترازی

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه برای کاهش ناترازی موافقت شده که از صندوق توسعه ملی اعتبار در نظر گرفته شود، افزود: ۷.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر تسهیلات در نظر گرفته شده که احداث آنها سرعت بگیرد.

وی گفت: نیروگاه های خورشیدی این قابلیت را دارند که در ساعت اوج بار به ناترازی کمک کنند و در این راستا مشوق های برق سبز را در دستور کار داریم که سرعت بازگشت سرمایه را دارند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در ۲روز گذشته تابلوی برق آزاد راه اندازی شد یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی عرضه داشت، تصریح کرد: کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کنند علاوه بر اینکه به جبران ناترازی کمک می کنند درآمد خوبی خواهند داشت و بازگشت سرمایه نیز سریع خواهد بود.

هشدار قطع برق ادارات

او درباره پیش بینی میزان کاهش مصرف از سوی ادارات با اجرای برنامه کاهش ساعت اداری گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور برنامه کاهش ساعت اداری ادامه دارد و در این دوره برق مصرفی ۳۰ درصد و بعد از ساعت ۱۳ باید ۶۰ درصد کاهش مصرف بدهند.

وی تاکید کرد: هدف گذاری شده که از این مسیر ۱۵۰۰ مگاوات؛ معادل مصرف برق یزد و یا شهر مشهد کاهش مصرف داشته باشیم.

رجبی مشهدی گفت: کاهش مصرف در کنتورهای هوشمند ثبت شده و طی اطلاعیه به ادارات پرمصرف مهلت هم داده می شود در صورت عدم رعایت در نوبت اول به صورت خودکار به مدت ۱۰ دقیقه، بعد نیم ساعت و بعد کاملا قطع می شود.

تاثیر پاداش ها بر کنترل مصرف

وی درباره تاثیر پاداش ها بر کاهش مصرف بخش خانگی بیان داشت: هدف گذاری شده که بخش خانگی ۱۵ درصد از این مسیر کاهش مصرف داشته باشند.

وی درباره ناترازی و احتمال وقوع خاموشی در کشور گفت:‌ برای جلوگیری از خاموشی برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته به طوری که علاوه بر طرح‌های سال گذشته با پویش با انرژی جوایز ارزنده‌ای را برای مشترکان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف ۱۰ درصد کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه میزان ناترازی برق به طور متوسط حدود ۱۰ هزار مگاوات در تیرماه و مردادماه است، تاکید کرد که امیدواریم امسال را با اقدامات مدیریت مصرف و همکاری مردم بدون خاموشی پیش ببریم اما نیازمند همراهی مشترکان هستیم.

وضعیت صادرات و واردات

رجبی مشهدی درباره وضعیت صادرات برق در شرایط فعلی تصریح کرد: براساس اولویت داخل میزان صادرات برق تنظیم می‌شود و در حال حاضر در حداقل میزان صادرات قرار داریم به طوری که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق صادر و همچنین میزان نیز وارد می‌شود. در حال حاضر از ترکمنستان و ارمنستان برق را دریافت می‌کنیم و برنامه ریزی کرده‌ایم که ۵۰۰ مگاوات واردات داشته باشیم

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار