بازار؛ گروه آب و انرژی: عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه تامین آب سیستان و زاهدان اظهار داشت: راهبرد جدید ما این بود که منابع آب یک میلیون نفر از مردم این منطقه به منابع آب هیرمند متصل نباشد و به این ترتیب طرح های اضطراری […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه تامین آب سیستان و زاهدان اظهار داشت: راهبرد جدید ما این بود که منابع آب یک میلیون نفر از مردم این منطقه به منابع آب هیرمند متصل نباشد و به این ترتیب طرح های اضطراری برای تامین آب شرب از منابع آب زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۱۶۶ حلقه چاه حفر شد.

وی ادامه داد: در طرح میان مدت اجرای خط انتقال از آبخوان شرقی به زاهدان و منطقه سیستان و در طرح بلندمدت انتقال آب از عمان در برنامه قرا گرفت.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه اجرای طرح های اضطراری منجر به کاهش آسیب پذیری سیستان و زاهدان از نظر تهیه آب شرب و بهداشت و نیاز خدماتی و صنعتی شد، خاطرنشان کرد: این کاهش آسیب پذیری و تهدید فضا را برای مذارکه منطقی و دوستانه فراهم کرد و در دریافت حقابه موثر است.

وی تاکید کرد: تنش آب شرب، بهداشت، مشاغل بخش صنعتی و خدماتی با سیستان و زاهدان خداحافظی کرد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: اجرای طرح های اضطراری در استان سیستان و بلوچستان در ایجاد فضای منطقی در مذاکرات با کشور همسایه و دریافت حقابه موثر بوده است.

این مقام مسئول در صنعت آب با بیان اینکه شرایط بارشی ۹ استان کشور همچنان مطلوب نیست، ادامه داد: گرچه متوسط بارش کشوری مطلوب است، اما استان‌های تهران، بوشهر، قزوین، فارس، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان و البرز نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش دارند.

وی متوسط بارش کشور را ۲۴۰ میلی متر تا ۱۸ خرداد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به دوره بلندمدت که ۲۳۴ میلیمتر بوده، سه درصد رشد داشته است.

سخنگوی صنعت آب همچنین به کاهش ۱۹ درصدی بارش‌ها در استان تهران نسبت به دوره بلندمدت اشاره و تاکید کرد: مردم استان های یاد شده باید نسبت به رعایت مدیریت مصرف جدی باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲ استان سیستان و بلوچستان و یزد با بارش های بالاتر از نرمال روبه‌رو شده اند، به طوری که استان سیستان و بلوچستان ۶۲ درصد و یزد ۵۲ درصد بارش بالاتر از نرمال داشته‌اند.

بزرگ‌زاده، میزان نرمال بارش کشورمان را یک سوم نرمال جهانی دانست و ادامه داد: این نرمالی نشانه پُرآبی نیست.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار