به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، نوبخت اژدری پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل، اظهار کرد: در حالی که در دنیا این رقم ۱۵ کیلوگرم است، متأسفانه ذائقه مردم این استان به خرید مرغ با میانگین وزن بالای ۲.۵ کیلوگرم است در حالی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، نوبخت اژدری پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل، اظهار کرد: در حالی که در دنیا این رقم ۱۵ کیلوگرم است، متأسفانه ذائقه مردم این استان به خرید مرغ با میانگین وزن بالای ۲.۵ کیلوگرم است در حالی که در سطح جهانی این وزن کشتار مرغ به یک کیلو و ۵۰۰ گرم می‌رسد.

وی به توسعه زنجیره تولید گوشت سفید در استان با هدف تأمین امنیت غذایی، کمک به اشتغال و همچنین صادرات محصولات مازاد اشاره کرد و گفت: در استان اردبیل ۴۳۶ واحد مرغداری فعالیت می‌کند که ظرفیت تولید سالانه آنها ۸.۵ میلیون قطعه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنعت طیور استان انجام شده ولی تلاش بر این است تا تنها مجموعه و زنجیره تولید گوشت سفید را در استان با جذب سرمایه‌گذاران ارتقا دهیم.

اژدری ضرورت راه‌اندازی کارخانه تولید نهاده‌های مورد نیاز طیور، دارو، واکسن و سردخانه‌های مجهز را یادآور شد و افزود: در این زنجیره باید برای ضایعات و کشتارگاه‌های مدرن تدبیری درست اندیشیده شود تا ما بتوانیم بالاتر از ظرفیت تولید موجود، شرایط تولید و عرضه محصول را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: میانگین کشتار و تبدیل آن به گوشت سفید خالص ۷۵ درصد است و در کمتر از ۵۶ روز کشتار مرغ بعد از عملیات نگهداری انجام می‌شود تا با کیفیت مناسب به بازار عرضه شود.

اژدری مشکل اصلی صنعت طیور را وابستگی نهاده‌های دامی به کشورهای خارجی اعلام کرد و ادامه داد: ۹۰ درصد ذرت، کنجاله سویا و سایر نهاده‌ها از خارج تأمین می‌شود و بانک مرکزی در تأمین ارز آن با مشکلاتی روبه‌رو است که این خود ضربه‌ای مهلک به صنعت طیور وارد کرده است.

وی نوسانات قیمت و توجه به عرضه و تقاضا را یادآور شد و اضافه کرد: به تناسب افزایش کشتار، سعی می‌کنیم تا مازاد تولید به عنوان ذخیره استراتژیک در سردخانه‌ها نگهداری شده و امکان عرضه در روزهای کمبود مرغ وجود داشته باشد.

اژدری بیان کرد: عمر سالن‌های کشتار و بسته بندی مرغ فرسوده است و ضریب تبدیل نیز در این عرصه بسیار مهم است که ما نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در توسعه و تأمین زنجیره گوشت سفید در کنار نهاده‌ها و تأمین نقدینگی، خرید جوجه یک روزه یکنواخت و شرایط سرمایه گذاری استاندارد بسیار مهم است و صنعت طیور بعد از نفت و حمل و نقل بالاترین سوددهی را در کشور دارد و شایسته است در این بخش برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به شکل صحیح به انجام برسد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر