به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، محمد نریمانی بعد از ظهر چهارشنبه در اولین همایش ملی خانواده آرمانی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهارکرد: یکی از ویژگی‌های ارزشمند خانواده آرمانی توجه به نظام خانواده سالم است که همه ما به صورت ملموس با آن روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: در پژوهش‌های انجام […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، محمد نریمانی بعد از ظهر چهارشنبه در اولین همایش ملی خانواده آرمانی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهارکرد: یکی از ویژگی‌های ارزشمند خانواده آرمانی توجه به نظام خانواده سالم است که همه ما به صورت ملموس با آن روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: در پژوهش‌های انجام شده، ویژگی خانواده سالم بر مبنای ۲ شاخص ارتباط زن و مرد و ارتباط والدین با فرزندان مورد توجه قرار گرفته و باید در ارتقای کیفی زندگی به این ۲ عنصر توجهی جدی داشته باشیم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل و دبیر علمی همایش ملی خانواده آرمانی گفت: اولین عامل در تقویت خانواده سالم انجام تعهد و وفاداری به این تعهدات بر مبنای صمیمیت، عشق و عاطفه است که انسجام خانواده را نیز به دور از هرگونه اختلاف و طلاق به همراه خواهد داشت.

نریمانی مسئولیت‌پذیری زن و مرد را در نظام خانواده بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: در کنار مسئولیت‌پذیری، شایسته است خصوصیت قدردانی هم در زن و هم در مرد مورد توجه قرار گیرد تا به سمت سلامت روانی و اجتماعی حرکت کرده و رضایت را در رفتار زوجین مشاهده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتظار و توقع باید بر اساس توانمندی افراد و اعضای خانواده شکل بگیرد چرا که اگر توقع بیش از این توانمندی‌ها باشد، آسیب‌های جدی ذهنی و عینی را به همراه خواهد داشت.

نریمانی کنترل هیجانات و خوش‌بینی را از دیگر عناصر اعلام کرد و ادامه داد: باید در نظام خانواده نگرش‌ها قابل تقدیر و کنترل‌پذیر باشد تا دلگرمی بیشتری را شاهد باشیم.

وی پرهیز از خشونت عاطفی، جسمی و روانی را به اعضای خانواده یادآور شد و اضافه کرد: احساس منفی و انزجار پیامدهایی جز خشونت و پرخاشگری به همراه ندارد و شایسته است در سلامت روحی، روانی و جسمی اعضای خانواده رفتارهای درست و واقع‌بینانه به دور از هرگونه تجمل‌گرایی مورد توجه قرار گیرد.

نریمانی تقویت مهارت ارتباط‌گیری و ابراز همدردی و همراهی را یادآور شد و بیان کرد: اگر امروز با عنصر خشونت و پرخاشگری روبه‌رو هستیم دلیل آن غفلت از مهارت گفت‌وگو و مصالحه در کودکان و نوجوانان است که در محیط مدرسه و خانواده مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل و دبیر علمی همایش ملی خانواده آرمانی ادامه داد: برای کنترل خشونت ضرورت دارد تا رشد معنوی، اعتقادی و نگاه به دور از هیجانات مقطعی مورد توجه قرار گیرد تا از تک تک اعضای خانواده بتوانند در کنار هم با صحت و سلامت جسمی، روحی و روانی زندگی کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر