رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دلایل کمتر شدن کارت های سوخت در جایگاه های سوخت بیان کرد: در این بخش مسئولین به ما اعلام کردند که قصد دارند کنترلی بر مدیریت کارت های سوخت در جایگاه ها داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، تامین امنیت انرژی برای هر کشوری در جهان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا نبود این امنیت می‌تواند آثار اجتماعی و سیاسی بزرگی را به دنبال داشته باشد و حتی امنیت غذایی را به دلیل اختلال در حمل و نقل مختل کند.

با توجه به این موضوع اغلب کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا در تولید سوخت و فرآورده‌های نفتی به منبع مطمئنی دسترسی داشته باشند. از همین رو ساخت پالایشگاه به عنوان یکی از موثرترین راهکارها به شمار می‌رود.

ایران نیز به عنوان کشوری که بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان به شمار می‌رود، ۱۰ پالایشگاه بزرگ برای تامین سوخت مورد نیاز و همچنین صادرات ساخته است.

در حال حاضر، ظرفیت پالایشی کشور بیش از ۲.۲ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز است و تولید ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل، بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین محقق می‌شود.

با این حال، مصرف سوخت در کشور هر ساله بیشتر می‌شود و از همین رو باید این ظرفیت پالایشی با ساخت پالایشگاه‌های جدید توسعه پیدا کند.

این در حالی است که اخیرا خبری دال بر جمع آوری کارت های سوخت در جایگاه های سوخت به سرخط اخبار رسید که در گام نخست با واکنش و تکذیب مسئولین امر در این بخش مواجه شد.

در این زمینه ولی اسماعیلی، نماینده مجلس، گفت: ما موضوع جمع آوری و کمتر شدن کارت های سوخت در جایگاه های سوخت را به دقت مورد بررسی قرار داده و این موضوع را پیگیری کردیم.

وی تاکید کرد: براساس پیگیری ما، متاسفانه کمتر شدن کارتهای سوخت در جایگاه های سوخت اتفاق افتاده بود.

کنترل کارت های سوخت در جایگاه ها

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دلایل کمتر شدن کارت های سوخت در جایگاه های سوخت بیان کرد: در این بخش مسئولین به ما اعلام کردند که قصد دارند کنترلی بر مدیریت کارت های سوخت در جایگاه ها داشته باشند و این کارت ها مدیریت شده در اختیار مردم قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تاجایی که ما به عنوان مجلس از آن مطلع هستیم و براساس بودجه سال ۱۴۰۱ پیگیر موضوعات بودیم، می دانیم که دولت برنامه ای برای گرانی بنزین ندارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اگر دولت برنامه ای برای این مسئله داشته باشد، حتما باید این موضوع را با هماهنگی مجلس انجام دهد و یا اینکه باید این موضوع در بودجه منعکس شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنابراین قانون هیچ گونه اجازه ای به دولت در راستای افزایش قیمت بنزین نمی دهد و بعید می دانیم که دولت هم در این بخش برنامه ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در زمینه احتمال طرح این مسئله در بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: تا زمانی که نوسانات پیرو جراحی اقتصادی دولت به سامان نرسد و آرامش اقتصادی حکم فرما نشود و کالاهای اساسی به یک ثبات نسبی دست پیدا نکند، بعید است مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در سال آینده را هم به دولت بدهد.

وی ادامه داد: با فضای موجود فعلی، قطعا مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام/