عادل سلیم‌پور در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: طرح حدنگاری در ابعاد مختلف اراضی شهری، روستایی، زراعی، جنگلی، رودخانه و… به صورت جامع و کامل در حال اجراست که ما در بخش‌های مختلف سعی کردیم در کنار تثبیت املاک و موقعیت آنها، صدور سند تک برگی را برای متقاضیان انجام دهیم. […]

عادل سلیم‌پور در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: طرح حدنگاری در ابعاد مختلف اراضی شهری، روستایی، زراعی، جنگلی، رودخانه و… به صورت جامع و کامل در حال اجراست که ما در بخش‌های مختلف سعی کردیم در کنار تثبیت املاک و موقعیت آنها، صدور سند تک برگی را برای متقاضیان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف در بخش‌های متعدد پیشرفت طرح حدنگاری را شاهد هستیم به طوری که بیشترین فعالیت‌ها با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان و برای صدور سند مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شده است.

رئیس اداره نقشه‌برداری کاداستر ثبت اسناد استان اردبیل گفت: ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی تاکنون تثبیت و تا پایان سال گذشته صدور اسناد تک برگی آنها انجام شده که جا دارد از منابع طبیعی استان که همکاری خوبی را با ثبت اسناد داشتند، قدردانی کنیم.

سلیم‌پور افزود: در بخش اراضی زراعی نیز ما با موانع و مشکلاتی روبه‌رو بودیم که عمده آنها مقررات و قوانین دست و پاگیری است که در حقیقت نقطه تقابل با قانون حدنگاری است و مانع از صدور اسناد تک برگی برای اراضی زراعی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به رغم همکاری خوب مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، تاکنون از ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی در استان تنها ۱۰۰ هزار هکتار در سیستم کاداستر ثبت اطلاعات شده و مابقی اراضی زراعی همچنان در صدور سند با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

سلیم‌پور عمده این مشکلات را مقررات مربوط به جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با رفع موانع قانونی سرعت عمل بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم تا در سال ۱۴۰۳ بتوان به صورت کامل برای کلیه اراضی زراعی و باغی استان صدور اسناد تک برگی را انجام داد.

وی اضافه کرد: در حوزه آب منطقه‌ای ۳۴ هزار هکتار از اراضی مربوط به حریم و بستر رودخانه تثبیت مالکیت شده و صدور سند آنها تا ۲۳ هزار هکتار به انجام رسیده است.

سلیم‌پور بیان کرد: در بخش راه و شهرسازی نیز ۱۷ هزار هکتار حریم و بستر راه‌ها تثبیت و حدنگاری شده و با همکاری بنیاد مسکن از یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی روستایی برای ۶۰۰ هکتار تثبیت مالکیت به انجام رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قرار بود تا پایان سال ۹۹ برای همه املاک دستگاه‌های اجرایی صدور سند تک برگی را شاهد باشیم که این کار با تأخیر و تعلل روبه‌رو شده و عمده این تعلل نیز در بخش زمین‌های زراعی است.

سلیم‌پور تنوع املاک و کاربری اراضی حوزه آموزش و پرورش را تا ۲ هزار قطعه یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم به سرعت و با همکاری دستگاه‌های اجرایی صدور سند مالکیت برای اراضی اوقاف، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و… به انجام برسد.

وی گفت: استان اردبیل جز استان‌های ممتاز کشور در صدور سند اراضی و زمین‌های دستگاه‌های اجرایی است و در این بخش تمام تلاش‌ها به کار گرفته شده تا صدور اسناد تک برگی را شاهد باشیم.

سلیم‌پور به نقشه‌برداری از اراضی با همکاری بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: از دهه ۵۰ قرار بود طرح حدنگاری در کشور اجرا شود اما به دلیل هزینه‌بر بودن این طرح اجرای آن با تأخیر روبه‌رو شد اما در ۲ سال اخیر دولت منابع مورد نیاز به همراه تجهیزات و نیروی فنی را تأمین کرد تا ما بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد اراضی استان اردبیل تاکنون حدنگاری شده و صدور سند تک برگی برای آنها به انجام رسیده که انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها نیز با تسهیل و روان‌سازی مقررات در این زمینه یاریگر ما باشند.

رئیس اداره نقشه‌برداری کاداستر ثبت اسناد استان اردبیل اضافه کرد: در کنار تسهیل فرآیندها، استنادپذیری و همراهی شوراها و دهیاری‌ها نیز در صدور اسناد بسیار مؤثر خواهد بود و ما می‌توانیم به اهداف مورد نظر در این طرح دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

منبع