به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، نبی‌الله پاسبان بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از ذخایر آب شمال استان اردبیل اظهار کرد: سد خداآفرین با ۱۶۳ میلیون متر مکعب ذخیره آبی نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش ذخیره را نشان می‌دهد. وی با ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر روان آب رودخانه‌های استان اردبیل با […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، نبی‌الله پاسبان بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از ذخایر آب شمال استان اردبیل اظهار کرد: سد خداآفرین با ۱۶۳ میلیون متر مکعب ذخیره آبی نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش ذخیره را نشان می‌دهد.

وی با ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر روان آب رودخانه‌های استان اردبیل با وجود بارش‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: میزان جریان آب در رودخانه‌های مهم استان نسبت به سال قبل و بلند مدت با کاهش شدیدی روبه‌روست که بیشترین میزان کاهش مربوط به رودخانه دره‌رود در ایستگاه بران است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه امیدواریم با ذوب شدن پوشش‌های برفی در ارتفاعات استان، بخش بزرگی از کمبودها مرتفع شود، گفت: از حجم ۴۰۲ میلیون متر مکعب سدهای استان هم اکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سدها ذخیره شده و اکثر سدهای استان با کاهش ذخیره آب نسبت به سال قبل مواجه هستند.

پاسبان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر مناسب‌ترین وضعیت ذخیره را سدهای سقزچی و یامچی به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد دارند که مربوط به ذخیره‌سازی به موقع این سدها است.

وی وضعیت ذخیره‌سازی سد ارس به عنوان مهمترین سد تأمین‌کننده آب شمال استان نسبت به سالهای قبل را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این سد هم اکنون ۷۲۷ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پاسبان با بیان اینکه وضعیت ذخیره‌ای سد خداآفرین نسبت به سال قبل مطلوب نیست، خاطر نشان کرد: این سد نیز با ۱۶۳ میلیون متر مکعب ذخیره آبی نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش ذخیره را نشان می‌دهد.

وی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد و ادامه داد: توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول سال مثمرثمر واقع شود.

پاسبان با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد، اضافه کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی برطرف شود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: دشت‌های منطقه به خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده اما دولت با اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد.

انتهای پیام/

منبع