معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: با توجه به اهمیت مقاوم‌سازی مساکن تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای بازسازی بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود.

به گزارش ندای شمالغرب اردبیل، با حضور ۲۵۰ نفر از اعضای شورای فرادستی در اردبیل کارگاه آموزشی شوراهای اسلامی استان اردبیل برگزار شد.

در این کارگاه محوری‌ترین موضوعات ارائه شده خدمات‌رسانی مطلوب به مردم با تعامل و همکاری همه‌جانبه شوراها بود و مسئولان استانی در این زمینه به نقطه‌نظراتی پرداختند و نقش شوراهای شهر و روستاها را در توسعه و پیشرفت استان امری مهم و ضروری دانستند.

تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها گسترش می‌یابد

بهروز ندایی معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در این مراسم اظهار داشت: توسعه استان نیازمند ارتباط نزدیک دستگاه‌های دولتی با شوراها‌ست و این مسئله باید در تمامی حوزه‌ها مورد توجه واقع شود و در این زمینه همکاری نزدیک و مداوم با شوراها به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: تقویت ارتباط بین شوراها با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز نیازمند تقویت است که باید برای به ثمره رسانده اهداف مورد نظر در راستای احصا و رفع مشکلات این برنامه‌ها به طور مناسب در سطح استان شکل بگیرد تا بتوانیم با کم‌ترین تنش برای خدمت‌رسانی به مردم حرکت کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل تصریح کرد: ارتقای توانمندی شوراها برای حرکت در چارچوب قانونی مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این کارگاه‌هاست که در این زمینه با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات مردمی شوراها باید به عنوان نماینده مردمی بتوانند مشکلات را برطرف کنند.

ندایی اظهار کرد: امسال تخصیص اعتبارات مناسبی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفته شده که این مسئله انتظار ما را از شوراها دوچندان می‌کند و امید می رود این مسئولان نسبت به ساماندهی دفع پسماند و زباله در شهر ورود پیدا کرده و مشکلات ناشی از پراکندگی زباله‌ها و پسماند را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه بازآفرینی شهری نیز برنامه‌های مناسبی تدوین شده و تسهیلات مناسبی در این زمینه تخصیص یافته که انتظار ما از شوراها این است که در بازآفرینی شهری نیز برنامه منسجمی داشته باشند تا بتوانیم مشکلات در ارتباط با مقاوم‌سازی مساکن را نیز به حداقل برسانیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: با توجه به اهمیت مقاوم‌سازی مساکن تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای بازسازی بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود و شهرداری‌ها نیز می‌توانند با استفاده از ظرفیت قیر رایگان نسبت به بهسازی معابر در بافت‌های فرسوده اقدام کرده و سایر خدمات را نیز با تخفیف به متقاضیان ارائه کنند.

منابع مالی در شهرداریها ساماندهی می‌شود

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استانها نیز در این کارگاه اظهار داشت: به منظور خدمت رسانی مطلوب به مردم اقدامات مناسبی انجام یافته و برگزاری کارگاه های آموزشی شوراها از جمله موارد مهم در این زمینه است.

غلامرضا ضیایی از تصویب اساسنامه کمیسیون آموزش، تحقیقات و پژوهش در شورای عالی استانها خبر داد و گفت: امیدواریم راه اندازی این کمیسیون زمینه حمایت از مراکز پژوهشی شوراها در شهرها را محقق کند.

ضیایی تصریح کرد: ساماندهی منابع مالی در شهرداریها توسط شوراهای شهر و روستاها در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه تاکنون اقدامات مناسبی انجام یافته که از این پس نیز برنامه‌های ما به این شکل و با جدیت و اهتمام ویژه ادامه خواهد یافت تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در راستای رفع مطالبات مردمی دست یابیم.

وی اظهار کرد: توسعه و گسترش جامعه شورایی برای رسیدن به سمت رفع عیب‌ها و مشکلات از محوری‌ترین برنامه‌های ما است که در این زمینه اگر کوتاهی انجام شود نمی‌توانیم در حل مشکلات مردمی و حرکت به سمت پیشرفت و آبادانی گام برداریم که این مسئله به نوبه خود بسیار حائز اهمیت است.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استانها تصریح کرد: کمیسیون ها از پنج مورد به هشت مورد افزایش یافته که در این زمینه اصلاح حق الجلسه شوراها و منابع پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رویکرد اصلی ما است که بی شک سبب ایجاد انسجام در فعالیت های شهری خواهد شد.

وی بیان کرد: زمانی مشکلات و معضلات جامعه برطرف می‌شود که دید وسیع‌تر و منطقی تر همراه با علم و بینش کافی به مسائل شهری داشته باشیم و حوزه اختیارات شوراها را بالا ببریم که امیدواریم این مسئله مورد توجه واقع شود تا از ظرفیت شوراها و دهیاران برای توسعه و پیشرفت منطقه به نحو احسن استفاده شود.

ظرفیت شوراها در حل مشکلات شهری بهره‌گیری شود

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل نیز در این کارگاه اظهار کرد: مدیران شهری و روستایی باید به شوراهای اسلامی به عنوان یک نهاد مطلع از خواسته‌ها و نیازهای مناطق مختلف نگاه کنند و از راهکارها و طرح‌های پیشنهادی در زمینه توسعه و عمران شهری و روستایی و پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی بهره بگیرند.

حق‌وردی کریمی بیان کرد: جایگاه شوراها در شهرها و روستاها ارزشمند و دارای پشتوانه دینی و ارزشی است و بسیاری از مشکلات گذشته با کمک مسئولان و با پیگیری و اقدامات شوراها و دهیاران و شهرداری‌ها برطرف شده و یک تعامل خوبی را بین مردم و نمایندگانشان در مجموعه شوراها شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای استان ظرفیت بالایی برای حل و فصل مسائل و ایجاد تعامل بین دستگاه‌های اجرایی شوراها و دهیاری و شهرداری‌ها را فراهم کرده که قطعا با هم اندیشی اشخاص تاثیرگذار و نیروهای فکری در شهرستان‌ها و با تشکیل جلسات شهرستانی می‌تواند تحولات چشمگیری را در رونق منطقه ایجاد کند.

کریمی آموزش را یکی از مسایل بسیار اساسی در توسعه نیروی انسانی برشمرد و اظهار کرد: عامل اساسی توسعه فراگیر نیروی انسانی است که در قالب آموزش فرآیندی شکل می‌گیرد که در جریان آن دانش، مهارت و تجربه به فرد انتقال یافته و در راستای بهبود و ارتقای این سه مولفه تلاشی جدی انجام می‌شود.

وی از آموزش به عنوان زیربنای ارتقای توانمندی سرمایه انسانی و ملی یاد کرد و افزود: نباید آموزش را موضوع هزینه‌ای بدانیم بلکه برخی از متفکرین دنیا بر این باورند که بعد از نان آموزش نخستین نیاز مردم است و در تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی نظام شورایی کشور ما باید توانمندی علمی و مهارتی خود را در تصویب قوانین و مقررات در حوزه‌های متعدد ارتقا دهیم.

انتهای پیام/