به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان عصر پنجشنبه در جلسه شورای فنی استان اظهار کرد: عمده مصرف‌کنندگان آسفالت ادارات راهداری، راه و شهرسازی‌، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها هستند که شایسته است هر چه سریع‌تر کارخانه‌های آسفالت فعالیت خود را انجام دهند. وی تصریح کرد: متأسفانه با گذشت چند ماه از فصل کاری […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان عصر پنجشنبه در جلسه شورای فنی استان اظهار کرد: عمده مصرف‌کنندگان آسفالت ادارات راهداری، راه و شهرسازی‌، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها هستند که شایسته است هر چه سریع‌تر کارخانه‌های آسفالت فعالیت خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با گذشت چند ماه از فصل کاری به ویژه در شمال استان، کارخانه‌های آسفالت همچنان غیرفعال هستند و تلاشی برای فعالیت این مجموعه‌های تولیدی انجام نشده و برخی ناهماهنگی‌ها را در این حوزه شاهد هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: برنامه تولید آسفالت حتی با قیر تأمین شده رایگان در این کارخانه‌ها با تأخیر و تعلل روبه‌روست و به نوعی این فعالیت‌ها از ریل واقعی خود خارج شده در حالی که ما از اواخر سال گذشته تأکید کردیم که کارخانه‌های آسفالت فعالیتشان را آغاز کنند.

میرجعفریان افزود: هم اکنون ۹۰ درصد کارخانه‌های آسفالت در استان غیرفعال است و هیچ رغبتی برای تولید آسفالت برای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر با بررسی شرایط کاری صاحبان این کارخانه‌ها، فعالیت این مجموعه‌ها را شاهد باشیم.

وی با انتقاد از ضعف مدیریت در این حوزه خاطرنشان کرد: حتی برخی از پرونده‌ها در این زمینه که به اجحاف بیت‌المال منجر شده، تحویل دفتر بازرسی و ارزیابی استانداری خواهد شد تا علل و عوامل این کوتاهی‌ها مشخص شود.

میرجعفریان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در حالی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیاز به آسفالت و سایر مصالح دارند، همچنان با تأخیر و تعلل از سوی ادارات و سازمان‌های مختلف این منابع تهیه می‌شود که باید دلایل این تأخیر و عوامل مقصر شناسایی و معرفی شوند.

وی با بیان اینکه میلیاردها تومان منابع در اختیار دستگاه‌های اجرایی است و باید هر چه سریع‌تر کارخانه‌های آسفالت و سایر مجموعه‌های تولیدی فعالیتشان را انجام دهند، بیان کرد: یکی از انتقادهای جدی ما خام‌فروشی مواد معدنی از این استان است که به استان گیلان صادر می‌شود در حالی که ما خود در این استان نیاز مبرم به این مواد و مصالح اولیه داریم.

میرجعفریان در ادامه اظهار کرد: معلوم نیست به چه دلیلی شن و ماسه با اشباع بالای آب به مردم فروخته می‌شود که مسئولان امر به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با متخلفان در این حوزه برخورد و جلوی خام‌فروشی محصولات معدنی را بگیرند.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» اشاره کرد و گفت: در گام اول تلاشمان بر ایجاد شهرک دانش‌بنیان در استان اردبیل است و در کنار آن سعی داریم تا با تشکیل کمیته تخصصی در این بخش از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید مصالح و سایر نیازمندی‌های بخش عمرانی با کیفیت بالا استفاده کنیم.

میرجعفریان افزود: باید استفاده از مصالح جدید با کیفیت بالا به جای مصالح سنتی مورد توجه پیمانکاران و فعالان حوزه عمرانی قرار گیرد تا ارتقا کیفی پروژه‌های اجرا شده را در سطح استان شاهد باشیم.

وی سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و اتحادیه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی را موظف کرد تا با نظارت‌های مستمر اجازه ورود مصالح غیراستاندارد را به بازار نداده و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقا کیفی تولید در این زمینه استفاده کنند.

میرجعفریان تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم از ظرفیت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خوش‌فکر در تولید مصالح بومی متناسب با شرایط آب و هوایی استفاده کنیم تا بهترین شرایط در فرآیند تولید و عرضه مصالح ساختمانی به وجود آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این نظارت‌ها، مهندسان ناظر نیز باید با دقت بیشتر استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت را مورد توجه قرار دهند و ساخت و سازها در این بخش به شکل مناسب به انجام برسد.

معاون استاندار اردبیل به توانمندی دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه عمرانی و کمک به بخش مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: تحقیقات و بررسی‌های علمی نیز در این زمینه به همت دانشگاه محقق اردبیلی و متخصصان در این بخش انجام خواهد شد تا معایب تولید مصالح ساختمانی و رعایت الگوهای مناسب در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع