کامبیز بازرگان در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان تحقیقات در کنار هدفمندی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان صادراتی و توجه به ارتقا کیفی تولید محصولات، خوداتکایی کشور در حوزه بذر است که تا حدود زیادی این هدف‌گذاری به نتیجه رسیده است. وی تصریح کرد: ما در واردات بذر […]

کامبیز بازرگان در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان تحقیقات در کنار هدفمندی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان صادراتی و توجه به ارتقا کیفی تولید محصولات، خوداتکایی کشور در حوزه بذر است که تا حدود زیادی این هدف‌گذاری به نتیجه رسیده است.

وی تصریح کرد: ما در واردات بذر در محصولاتی همچون سیب‌زمینی، چغندر قند و کلزا با کمترین آمار واردات روبه‌رو هستیم و حتی در بذر گندم و جو به خودکفایی رسیده‌ایم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هر چند واردات بذر هیچ ایراد و اشکالی نداشته و می‌تواند تبادلات ما را با دیگر کشورها در یک مسیر منطقی قرار دهد، افزود: ما در تولید بذر دور خود دیواری نکشیده‌ایم بلکه سعی می‌کنیم از ژن‌پلاسماهای مختلف استفاده کرده و تولید بذور متنوع را در کنار واردات داشته باشیم.

طی ۵ سال آینده در تولید محصولات سبزی و صیفی و گلخانه‌ها خودکفا می شویم
بازرگان گفت: تنها محصولی که ۹۰ درصد بذر آن وارداتی است، محصولات سبزی و صیفی و گلخانه‌هاست که در پنج سال آینده هدف‌گذاری شده در این بخش نیز تا ۷۰ درصد به خودکفایی برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با تلاش محققان کشورمان، همت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شش رقم بذر خیار، گوجه و سبزی و صیفی در کشور آغاز شده و به سرانجام نیز رسیده است.

بازرگان به عقد تفاهمنامه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با معاونت علمی رئیس جمهور اشاره کرد و ادامه داد: قرار شده در این زمینه از ظرفیت محققان و پژوهشگران به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود تا بهترین بذر تولیدی روانه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان مصرف شده و به دست کشاورزان و زارعین برسد.

رتبه اول استان اردبیل در اجرای طرح یاوران تولید
وی به فعالیت ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل اشاره کرد و گفت: در این مرکز تلاش می‌کنیم تا بهترین امکانات و تجهیزات به ویژه در حوزه آزمایشگاهی را راه‌اندازی کنیم تا از ظرفیت این مرکز در تولید بذر و مطالعات پایشی در بخش تولید سیب‌زمینی استفاده شود.

بازرگان اردبیل را قطب تولید محصولات متنوع کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی اعلام کرد و افزود: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی و از سال گذشته شاهد اجرای طرح یاوران تولید در این استان هستیم که رتبه اول اجرای این طرح و انتقال یافته‌های محققان به مزارع و کشاورزان را این استان به دست آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: قطعا تلاش بر این بوده تا سطح سبز مزارع با کیفیت مناسب در قالب اجرای طرح یاوران تولید تقویت شده و از محققان بومی در جهت ارتقا توانمندی‌های این بخش استفاده شود.

۳۴۰ ایستگاه تحقیقات کشاورزی در سطح کشور فعالیت می‌کنند
بازرگان اضافه کرد: ما متولی تحقیقات کاربردی در بخش کشاورزی هستیم و سعی و تلاشمان بر این است تا با در نظر گرفتن چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی جوابی شفاف و روشن به نیازمندی‌های این بخش بدهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۰ مؤسسه، پژوهشکده و مرکز فنی، ۳۴ مرکز تحقیقات کشاورزی در استان‌ها و ۳۴۰ ایستگاه تحقیقات کشاورزی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، بیان کرد: دستاوردهای عظیمی را این مراکز در اختیار کشاورزان قرار دادند تا در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با رویکرد مناسب بتوان به توانمندی زارعین و فعالان این بخش کمک کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: استان اردبیل قطب تولید محصولات کشاورزی اعم از دیم و آبی است و در این شرایط ضرورت دارد با بهره‌گیری از نظر متخصصان به ویژه در تولید سیب‌زمینی نتایج تحقیقات و یافته‌ها از طریق این ایستگاه‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا امکان تقویت جبهه تولید بیش از این فراهم آید.

کیفیت سیب‌زمینی تولیدی در اردبیل بالاتر از میانگین کیفیت تولید این محصول در خارج از کشور است
بازرگان به اثربخشی کار در مزرعه و ضرورت انتقال یافته‌ها به شکل و قالب کاربردی اشاره کرد و گفت: ما باید با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به تولید بذر داخلی کمترین وابستگی را به کشورهای دیگر داشته باشیم و به تقویت زنجیره تولید و ارزش افزوده آن به نفع کشاورزان اهتمامی خاص داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان افزود: کیفیت سیب‌زمینی تولیدی در استان اردبیل حتی بالاتر از میانگین کیفیت تولید این محصول در خارج از کشور است و قطعا با نگاه علمی و تحقیقاتی در این بخش می‌توان بیش از این کیفیت را ارتقا داد.

انتهای پیام/

منبع