به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حمید فضایلی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آسیب‌های مخاطرات طبیعی در منابع آبی اردبیل اظهار کرد: هم اکنون ۷۰ درصد از حجم سدهای استان خالی است و در صورت وقوع سیلاب آماده ذخیره‌سازی سدها هستیم. وی با بیان اینکه برای جبران کسری آب در سدها […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حمید فضایلی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آسیب‌های مخاطرات طبیعی در منابع آبی اردبیل اظهار کرد: هم اکنون ۷۰ درصد از حجم سدهای استان خالی است و در صورت وقوع سیلاب آماده ذخیره‌سازی سدها هستیم.

وی با بیان اینکه برای جبران کسری آب در سدها علاوه بر رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف بهینه آب، ذخیره‌سازی آب در سدها در هنگام بارش باران در استان مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: حجم آب ذخیره شده در مخازن سدها با کاهش ۶ درصدی نسبت به سال گذشته رسیده است که برای جبران این کسری باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۱۰ سد بزرگ و ۴۳ سد کوچک با ظرفیت ۴۰۰ میلیون متر مکعب، ذخیره آب‌های سطحی در استان را بر عهده دارند که از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون میزان آورد سدهای استان ۲۶ میلیون متر مکعب برآورد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.

فضایلی از آماده‌باش تیم‌های گشت و بازرسی منابع آب در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۲ تیم گشت و بازرسی از منابع آب استان نظارت کامل بر رودخانه‌ها و مسیل‌ها را به طور مستمر انجام می‌دهند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از خسارت به مزارع و سدهای استان گلوگاه‌های پرخطر و سیل خیز توسط کارشناسان آب منطقه‌ای به دقت رصد می‌شوند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کاهش بارندگی‌های فصلی و شدت گرفتن تنش آبی در استان افزود: علاوه بر کاهش حجم ذخیره سدها، میزان آورد رودهای منتهی به سدهای استان ۳۶ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین لایروبی، بازگشایی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها را یادآور شد و گفت: در همین راستا اقدامات لازم به عمل آمده و رودخانه‌ها و مسیل‌ها با اولویت سیل خیز بودن لایروبی و بازگشایی می‌شوند.

فضایلی با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان پیش بینی شده است، افزود: برای تأمین این مقدار آب برنامه‌های مختلفی تدوین شده که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

وی با تاکید بر پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب در استان گفت: پیگیری تکمیل پروژه پایاب خداآفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان، تکمیل سدها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در استان جز برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب در این بخش است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر