خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در دشت اردبیل کشت جایگزین به ویژه غلات دانه‌ریز و سویا و کلزا جایگزین کشت سیب زمینی با آب‌بری بسیار بالا شده و کشاورزان عمده اراضی خود را به سیستم نوین آبیاری مجهز کردند. وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بیش از ۴ […]

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در دشت اردبیل کشت جایگزین به ویژه غلات دانه‌ریز و سویا و کلزا جایگزین کشت سیب زمینی با آب‌بری بسیار بالا شده و کشاورزان عمده اراضی خود را به سیستم نوین آبیاری مجهز کردند.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اردبیل مجهز به سیستم نوین آبیاری شدند که اعتبار هزینه شده برای طرح افتتاحی امروز ۸۴۰ میلیون تومان بوده که از طریق منابع فنی و اعتباری و صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی تأمین شده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۱۵۰ میلیون تومان نیز از این منابع آورده کشاورزان بود که با اجرای این طرح راندمان تولید در هر هکتار ۱۵ درصد افزایش یافته و میزان بهره‌وری از ۴۵ درصد به ۸۵ درصد ارتقا یافته تا شرایط مناسب تولید را در دشت اردبیل شاهد باشیم.

نیکشاد افزود: در سه سال اخیر با اهتمام سازمان جهاد کشاورزی توسعه آبیاری مدرن به نحوی انجام شده که استان اردبیل از جایگاه بیست و هشتم به جایگاه تک رقمی صعود کرده است و ما موفق شدیم در یک هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی استان با سرعت و دقت عملیات آبیاری مدرن را در بخش‌های مختلف به انجام برسانیم.

وی طرح اجرایی در دشت اردبیل را عمدتاً چاه – مزرعه برشمرد و بیان کرد: انتظار می‌رود زارعین به ویژه سیب زمینی کاران از این طرح استفاده کنند تا از منابع دولتی در اجرای طرح‌های آبیاری مدرن به شکل صحیح و درست بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به ازای هر هکتار اراضی سیب زمینی ۱۲ هزار مترمکعب آب نیاز است که با توجه به شرایط اقلیمی استان این میزان مصرف بین ۷ تا ۸ هزار مترمکعب است و با جلوگیری از اتلاف آب کشاورزان مزارع سنتی خود را به مزارع با کیفیت مدرن تبدیل می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع