اردبیل- مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۶۱ درصد مساکن روستاهای استان اردبیل مقاوم‌سازی شده است.

فرهاد سبحانی همزمان با دهه حساب ۱۰۰ امام و تشکیل بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار آذرمغان، اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در مناطق مختلف استان اردبیل آغاز شده و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز مسئولیت ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن بر عهده بنیاد مسکن است.

وی تصریح کرد: با حمایت استاندار اردبیل و راه و شهرسازی و تأمین زمین مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر شروع شده که در پارس‌آباد ۱۲۰ واحد و خلخال ۱۴۰ واحد با پیشرفت مناسب در حال احداث است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل مجموع مساکن احداثی بنیاد مسکن را در قالب این طرح یک‌هزار و ۵۲۰ واحد اعلام کرد و گفت: در شهرهای نمین، نیر، سرعین و مشگین شهر نیز ثبت‌نام متقاضیان در حال انجام است تا افرادی که ساکن شهرهای یاد شده هستند، با داشتن فرم جیم سبز با ثبت اطلاعات در سامانه مورد نظر می‌توانند از مزایای طرح اقدام ملی مسکن بهره‌مند شوند.

سبحانی افزود: بعد از ثبت‌نام و تکمیل مدارک راست‌آزمایی از متقاضیان انجام شده و در شهرهای مختلف استان ساخت مسکن به تعداد مورد نیاز انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: البته در برخی از شهرها به دلیل نبود متقاضی و یا کم بودن آنها ثبت‌نام در چند مرحله در حال انجام است ولی امیدواریم افراد واجد شرایط از امتیاز مورد نظر در اجرای این طرح استفاده کنند.

پرداخت تسهیلات به ۳ هزار واحد مسکن روستایی در حال مقاوم‌سازی

مدیرکل بنیاد مسکن استان اضافه کرد: در سال ۹۹ طرح مقاوم‌سازی مساکن روستایی با پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود پنج درصد شروع شده و تا تیرماه امیدواریم همه سهمیه پنج هزار واحد امسال را جذب کنیم.

سبحانی بیان کرد: در کنار پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به روستاییان برای مقاوم‌سازی مساکن خود، با پشتیبانی بنیاد مسکن ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض نیز به متقاضیان که دارای درآمد کافی نبوده و از محرومیت رنج می‌برند، پرداخت می‌شود تا واحدهای خود را تکمیل و راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: از سهمیه پنج هزار واحدی سال ۹۹ تاکنون مراحل عقد قرارداد مقاوم‌سازی سه هزار واحد به انجام رسیده و با معرفی متقاضیان به بانک، پرداخت تسهیلات در حال انجام است.

این مسئول در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز امتیاز ویژه با پشتیبانی نهادهای حمایتی در حال انجام است تا آنها بتوانند در روستاها منازل و واحدهای مسکونی خود را مقاوم کنند.

سبحانی تصریح کرد: با عقد قرارداد برای پرداخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مقاوم‌سازی روستایی از سوی بانک‌ها امیدواریم در سال جاری نیز سهمیه ابلاغی را بتوانیم به صورت صد درصد جذب کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۶۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان اردبیل مقاوم‌سازی شده که این رقم از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: امیدواریم با کمک روستاییان در دو سه سال آینده بتوانیم صد درصد واحدهای کم دوام و بی‌دوام روستایی را با پرداخت تسهیلات مناسب به شرایط مطلوبی برسانیم تا تلفات جانی و مالی در حوادث غیرمترقبه به حداقل برسد.

سبحانی در ادامه خاطر نشان کرد: با همکاری مدیران بانک‌های عامل و تاکید استاندار اردبیل قرار شد تا پرداخت تسهیلات به صورت سفته زنجیره‌ای انجام شود تا روستاییان در تأمین تضامین مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در هر روستا ناظرانی مستقر شده تا تقاضای ساکنان مناطق روستایی را برای مقاوم‌سازی و ساخت واحدهای مسکن با دوام مورد بررسی قرار دهند که در صورت داشتن شرایط لازم از طریق سامانه راهبر با همکاری دهیاری‌ها درخواست متقاضیان دریافت و بعد از بررسی زمین و محل احداثی صدور مجوز و پروانه احداث صادر می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اضافه کرد: امیدواریم ساکنان مناطق روستایی با مراجعه به دهیاری‌ها و ارائه درخواست اولیه در مراحل مختلف نسبت به دریافت تسهیلات و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کم دوام خود پیش قدم شده و در این زمینه بنیاد مسکن را کمک کنند.

وی به آثار پر خیر و برکت حساب ۱۰۰ امام و تأسیس بنیاد مسکن در کمک به رفع محرومیت و ساخت سرپناه برای خانواده‌های نیازمند بیان کرد: با کمک خیرین احداث واحدهای مسکونی برای خانواده‌های نیازمند نیز در استان با جدیت دنبال می‌شود به طوری که با تأمین زمین در سال‌های اخیر ساخت ۱۴۴ واحد مسکن در شهر اردبیل برای نیازمندان آغاز شده که شهرداری و نظام مهندسی همکاری لازم را در احداث این واحدها و ارائه تخفیف در خدمات انجام دادند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر ساخت مسکن محرومان با کمک خیرین در نمین، اسلام‌آباد، آراللو و همچنین آق بولاغ مشگین شهر و اندبیل خلخال آغاز شده که امیدواریم خانواده‌های نیازمند از مزایای مساکن احداث شده با همراهی خیرین استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع