به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، رحیم محمدی ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل به فعالیت اداره کل ثبت اسناد در قالب ۱۱ واحد ثبتی با ۲۷۶ پست مصوب اشاره کرد و گفت: ۷۰ پست خالی داریم و ۲۰۶ پست این اداره کل تکمیل شده است. وی از فعالیت ۱۳۰ دفتر […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، رحیم محمدی ظهر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل به فعالیت اداره کل ثبت اسناد در قالب ۱۱ واحد ثبتی با ۲۷۶ پست مصوب اشاره کرد و گفت: ۷۰ پست خالی داریم و ۲۰۶ پست این اداره کل تکمیل شده است.

وی از فعالیت ۱۳۰ دفتر اسناد رسمی، ۵۷ دفتر ازدواج و ۳۰ دفتر طلاق در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در قالب سند تحول بنیادین در قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد نیز با اجرا طرح کاداستر موفق شده تا در این راستا تحولی اساسی ایجاد کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل به نامگذاری امسال به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اشاره کرد و افزود: بیشترین تأثیرگذاری ما در مراحل تولید و مانع‌زدایی است که در این زمینه سعی می‌کنیم به نقش و رسالت خود به درستی عمل کنیم.

محمدی به اجرای طرح کاداستر در همه کشورهای دنیا اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل وقوع جنگ تحمیلی اجرای این طرح در کشورمان با تأخیر روبه‌رو شده و از دهه ۹۰ مراحل اجرای طرح کاداستر را در قالب سامانه جانمایی و تثبیت املاک کشور شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از سال ۹۴ به صورت رسمی اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری در کشورمان شروع شده و سعی و تلاشمان بر این است تا در یک کار جهادی این طرح را به پیش ببریم.

محمدی اضافه کرد: در قالب طرح کاداستر قرار است کلیه اراضی کشور اعم از زراعی، جنگل‌ها، کوه‌ها، شهرها، روستاها و… با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مناسب برداشت شده و تثبیت و صدور اسناد مالکیت به انجام برسد.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: اولین مزیت اجرای این طرح کاهش پرونده‌های زمین‌خواری است و با توجه به اینکه ۹۰ درصد اراضی ملی است، ما وظیفه حفاظت از این اراضی ملی را بر عهده داریم.

محمدی بیان کرد: یک سوم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا مرتبط با املاک است که با اجرای طرح کاداستر کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه را در این بخش شاهد هستیم تا اختلافات ملکی به حداقل برسد.

وی جلوگیری از صدور سند مالکیت معارض و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت شهری را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح کاداستر اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح موقعیت تمام واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، تراکم بافت شهری، ساختمان‌ها، جاده‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها، معابر و… مشخص و بعد از حدنگاری و تثبیت سند مالکیت برای آنها صادر می‌شود.

محمدی برقراری بهداشت روانی، آرامش فکری و روحی را از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر اعلام کرد و افزود: در استان اردبیل تاکنون ۱۵ میلیون و ۲۰۰ برگ اوراق و اسناد آرشیو و به روزرسانی شده تا در یک کار سیستمی و با خرید چهار دستگاه شمیم و تجهیزات جی.پی.اس و نقشه‌برداری کارها روند الکترونیکی و سهلی به خود بگیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: استان اردبیل یک میلیون و ۸۰۰ هکتار اراضی دارد که ۹۵۶ هزار هکتار آن اراضی ملی است و مابقی اراضی زراعی، مسکونی در مناطق شهری و روستایی محسوب می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل اضافه کرد: در سال گذشته و در یک اقدام جهادی و شبانه‌روزی همکاران ما موفق شدند برای ۳۶۵ هزار هکتار اراضی در قالب دو هزار و ۵۰۰ قطعه سند تک برگی صادر کنند.

محمدی بیان کرد: تاکنون ۶۵ درصد کل اراضی ملی در استان اردبیل تثبیت و برای آنها سند مالکیت صادر شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر امسال کل اراضی ملی در استان اردبیل صاحب سند مالکیت شوند.

وی از اختصاص شش میلیارد تومان منابع در این زمینه خبر داد و گفت: با تزریق این منابع سعی بر این است تا کل اراضی ملی به مرحله حدنگاری و تثبیت برسد.

انتهای پیام/

منبع