منیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال‌های گذشته امسال نیز بحث نظارت و کنترل بر کشتار عید قربان و همچنین ایام ماه محرم با همکاری دامپزشکی و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود تا گوشت ناسالم به دست مردم نرسد. وی به افزایش مصرف گوشت قرمز در این روزها اشاره […]

منیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال‌های گذشته امسال نیز بحث نظارت و کنترل بر کشتار عید قربان و همچنین ایام ماه محرم با همکاری دامپزشکی و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود تا گوشت ناسالم به دست مردم نرسد.

وی به افزایش مصرف گوشت قرمز در این روزها اشاره کرد و گفت: تمام تلاش همکاران ما در کشتارگاه‌ها بر این است تا با زدن پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان دامپزشکی نظارت دقیقی را در فرآیند کشتار و ذبح شرعی و بهداشتی دام انجام دهند تا بهترین و با کیفیت‌ترین گوشت به دست مردم برسد.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اردبیل فعالیت ۳۶ اکیپ دامپزشکی را در روز عید قربان یادآور شد و افزود: ۲۰ اکیپ به صورت ثابت و ۱۶ اکیپ به صورت سیار در سطح استان با همکاری ۶۸ دامپزشک و کارشناس ناظر سعی می‌کنند در خدمت شهروندان باشند.

منیری به کشتارهای غیرمجاز در مناطق روستایی و همچنین مسیر جاده‌ها اشاره کرد و ادامه داد: نباید هموطنان خریدی را از این قصابی‌ها و مراکز غیرمجاز داشته باشند چرا که عرضه گوشت در این مراکز مورد تأیید بهداشت و دامپزشکی نیست و امکان ابتلاء و شیوع بیماری خطرناک تب کریمه کنگو در این مراکز وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از کشتار لاشه دام به صورت دقیق مورد بررسی پزشکان و مجموعه نظارتی دامپزشکی قرار می‌گیرد تا بهترین گوشت و سالم‌ترین دام در اختیار قصابی‌ها قرار گرفته و از طریق آنها در سطح شهر توزیع شود.

منیری اضافه کرد: در روزهای گذشته و در بازدید از قصابی‌های مختلف به دنبال کشتار غیرمجاز برخی از این واحدها پلمب شده و همچنان تلاش بر این است تا گوشت سالم و ممهور به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان دامپزشکی در لاشه دام تحویل هموطنان شود.

وی بیان کرد: چنانچه در روز عید قربان هموطنان نیاز به ذبح شخصی داشتند، بهتر است با سامانه ۱۵۱۲ تماس گرفته و همکاران ما با حضور در آن محل نسبت به بهداشتی و ذبح شرعی دام نظارت کنند.

منیری ادامه داد: چنانچه انتقال دام به کشتارگاه وجود داشته باشد همکاران ما در کشتارگاه به صورت رایگان آماده هستند تا دام هموطنان را در آنجا ذبح و نظارت‌های بهداشتی را انجام داده تا خطری متوجه آنها نشود.

وی اظهار کرد: به جای کشتار در منازل، کوچه‌ها و معابر بهتر است این ذبح دام با رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه‌ها انجام شود چرا که امسال خطر بیماری تب کریمه کنگو در کمین است و از خونابه و ترشحات دام امکان انتقال بیماری با سرعت بالا به انسان وجود دارد.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی بیماری‌های میکروبی و انگلی را در دام‌ها مورد توجه قرار می‌دهند و انتظار می‌رود هموطنان بعد از ۲۴ ساعت ذبح دام و نگهداری آن در یخچال و دمای مناسب به استفاده از آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع