حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: عمده این کالاها مربوط به تولید گندم سیاه، مینی‌تیوبر سیب‌زمینی، قطعات خودرو، پاوربانک تلفن همراه، طب‌سنج لیزری و… است که به رغم تحریم استکبار جهانی جوانان و صاحبان ایده استان اردبیل موفق به تولید این محصولات شدند. وی با بیان اینکه پارک علم […]

حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: عمده این کالاها مربوط به تولید گندم سیاه، مینی‌تیوبر سیب‌زمینی، قطعات خودرو، پاوربانک تلفن همراه، طب‌سنج لیزری و… است که به رغم تحریم استکبار جهانی جوانان و صاحبان ایده استان اردبیل موفق به تولید این محصولات شدند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان اردبیل دیرتر از سایر پارک‌های کشور در سال ۹۴ راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: کل سابقه پارک در کشور به دهه ۸۰ بر می‌گردد و اصفهان و تهران در این حوزه پیشرو هستند و ما در هفت سال فعالیت پارک سعی کردیم تا حمایت همه‌جانبه را از جوانان خلاق، نوآور و مبتکر شاهد باشیم.

تلاش پارک بر تأمین کالاهای داخلی و جایگزینی کالاهای خارجی است
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل ویژگی دانش‌بنیان بودن فناوری‌ها و نوآوری‌ها را پیچیدگی و سختی کار توصیف کرد و گفت: محصولات دانش‌بنیان دارای سه شاخصه است که در هر سه شاخصه باید ویژگی ممتازی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار دهیم.

ابراهیم‌پور دانش فنی پیچیده، توسعه همراه با تحقیق و محصول نوآور بدون کپی‌برداری را از ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان توصیف کرد و افزود: در کنار صادرات‌محور بودن این کالاها، تأکید بیشتر بر تأمین کالاهای داخلی و جایگزینی کالاهای خارجی است که در شرایط تحریمی می‌تواند آسیب‌های بسیاری را نیز به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: سعی ما بر این است تا مبتنی بر نیاز و فناوری‌های جدید محصولات متنوعی را تولید کنیم و از چهار شرکت دانش‌بنیان در اوایل فعالیت پارک در حال حاضر رشد مناسبی را در این حوزه شاهد هستیم.

واگذاری ۷۰ هکتار زمین برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری
ابراهیم‌پور اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان در چند حوزه نظیر تولید واکسن طیور، قطعات خودرو و فناوری‌های جدید استخراج نفت جز فناوری‌های شاخص کشوری و جهانی است و ما تلاشمان بر این است تا در قالب طرح تحولی اقدامات مؤثری را در تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.

وی به ۲ شاکله ساختاری و محتوایی پارک اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی مراکز رشد اقماری و آزمایشگاه‌های تخصصی و پردیس‌های علم و فناوری تخصصی از رویکردهای اصلی است که با احداث ساختمان پارک در پنج هکتار زمین با پیشرفت ۵۰ درصد فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را به شکل مطلوب و مناسب به پیش می‌بریم.

ابراهیم‌پور از واگذاری ۷۰ هکتار زمین با همراهی استاندار اردبیل برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و بیان کرد: ۳۵ هکتار از این اراضی واگذار شده و مابقی نیز در مرحله واگذاری است.

راه‌اندازی چهار مرکز نوآوری در نمین
وی از راه‌اندازی چهار مرکز نوآوری در نمین و مرکز نوآوری پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و اظهار کرد: ۲ مرکز نوآوری عسل و گیاهان دارویی نیز در مرحله اجرا و عملیاتی شدن است.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: در کنار راه‌اندازی مراکز تخصصی و آزمایشگاه‌های مجهز، امسال سعی داریم تا در بخش کشاورزی به اهداف تعریف شده در توسعه ۲۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه و ۱۰ درصد فروش محصولات دانش‌بنیان در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین وثیقه برای دریافت تسهیلات بیان کرد و گفت: از آنجایی که محصول و دارایی ما نامشهود است، امکان ارائه وثیقه به بانک‌ها وجود ندارد و قطعا در رایزنی با مسئولان کشوری سعی می‌کنیم با توجه به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر زمینه و بستر تعامل مناسب با بانک‌ها را در تقویت نظام تولید این حوزه به وجود آوریم.

انتهای پیام/

منبع