به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح این پروژه‌ها در اردبیل اظهار کرد: برای اجرایی شدن این پروژه‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده تا زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به شکل غیرمستقیم فراهم آید. وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح این پروژه‌ها در اردبیل اظهار کرد: برای اجرایی شدن این پروژه‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده تا زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به شکل غیرمستقیم فراهم آید.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و در بخش توسعه کشاورزی در استان اردبیل به شکل ویدئوکنفرانس و با حضور مسئولان کشوری و استانی پروژه‌هایی به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش زراعت، توسعه دام و باغات به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت نیز در زیربخش‌های کشاورزی اعم از توسعه دام و طیور، زنبورداری، گلخانه‌ها، سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در همه شهرستان‌ها این طرح‌ها در ایام هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که شاخص‌ترین این پروژه‌ها توسعه ۶۰۰ هکتاری باغات مدرن در مناطق شمالی و جنوبی استان است که ۸۵ هکتار از این باغات مربوط به توسعه زیتون با استفاده از سامانه‌های آبیاری مدرن اعم از قطره‌ای و تیپ است.

نیکشاد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه جدی به فرآوری محصولات را از مهمترین شاخصه‌های توسعه‌ای برشمرد و افزود: تسهیلات پرداختی در بخش مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که عمدتاً با رویکرد کشاورزی حفاظتی و خرید تجهیزات و ادوات در این بخش به کشاورزان پرداخت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای فعال کردن طرح‌های راکد و تعطیل شده بخش کشاورزی و افزایش بازدهی در این حوزه تسهیلاتی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده که سهم عمده‌ای از این تسهیلات توسط بانک کشاورزی و در قالب سامانه جامع انجام شده است.

نیکشاد اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا با ارائه بسته‌های تحقیقاتی در بخش‌های مختلف به ویژه تولید بذور، اصلاح نژاد و همچنین ارائه طرح‌های تحقیقاتی تقاضامحور به توسعه این بخش کمک کند که در این راستا ۱۸۰ طرح تحقیقاتی به شکل تقاضامحور، تولید ۱۵ رقم محصول ارقام تجاری و همچنین ارائه طرح‌های مختلف توسعه بخش کشاورزی جز هدف‌گذاری‌های اصلی بوده است.

وی استان اردبیل را در تولید سویا در جایگاه ممتاز و در تولید پنبه با ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت جز استان‌های موفق در احیای این کشت ممتاز برشمرد و بیان کرد: در تولید ۱۲ محصول کشاورزی جایگاه ممتازی را داریم به گونه‌ای که تأمین‌کننده ۹۵ درصد ذرت بذری و صد درصد سرگم هستیم.

نیکشاد به پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی تا ۳۰۰ هزار هکتار اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته این میزان پوشش بیمه محصولات کشاورزی ۵۰ هزار هکتار بوده که در سه سال اخیر توانستیم در این حوزه جایگاه ممتازی را به دست آوریم.

وی همچنین به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان برای تبدیل به سامانه‌های نوین آبیاری در مرحله طراحی و مطالعه هستند که با به نتیجه رسیدن آنها زمینه توسعه همه‌جانبه فراهم می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از شکل‌گیری ستاد کشت پاییزه در این سازمان خبر داد و تصریح کرد: تلاشمان بر این است تا با انجام تحقیقات، مطالعات و اقدامات فنی کشاورزان را با توجه به تنش‌های آب و هوایی در کشت محصولات کم آب‌بر کمک کنیم که عمده هدف‌گذاری‌ها کشت به شکل خاک‌ورزی نوین و تولید محصول با ارقام مناسب اقلیمی و آب و هوایی است.

انتهای پیام/

منبع